76411_wagner_tannhauser_180614_01-7.jpg
komolyzene, opera, színház
Wagner: Tannhäuser
2020. június 27. szombat
16:00 - 19:40
2 szünettel
Müpa Home
Müpa saját produkció
BUDAPESTI WAGNER-NAPOK

A Müpa virtuális hangversenytermébe a belépés díjtalan.

Wagner

Tannhäuser - háromfelvonásos opera (német nyelvű előadás, magyar és angol szövegvetítéssel)

Szeretnénk, ha a Müpa közönsége ebben a rendkívüli helyzetben is találkozhatna a világ legkiválóbb művészeivel és legizgalmasabb alkotóival estéről estére - ezúttal a saját otthonában. Éppen ezért tettük mindenki számára elérhetővé médiatárunkat, és ezért döntöttünk úgy, hogy az elkövetkezendő hetekben a jól ismert időpontokban megnyitjuk a Müpa virtuális hangversenytermét és előadótereit, és az elmúlt évek egy-egy felejthetetlen előadását közvetítjük.

Az előadás megtekinthető a honlapunkon, Facebook-oldalunkon és YouTube-csatornánkon.

Wagner operáinak legfőbb éltető eleme a feszültség. Ez az elektromos erőtér az, amely minden művében megszületik, s amely mágnesként vonzza magához az iránta fogékonyakat. Feszültség - a magasrendű művészet módján, elvek ütköztetésével - már a három korai „német romantikus operában” is kitermelődik, így a Tannhäuserben is.

Közhely, de nem árt elismételni: Wagner a maga hol középkori, hol a meghatározatlan mitikus időkben játszódó történeteiben soha nem az elmúlt évszázadok emberéről, s nem is a mondák isteneiről, óriásairól, törpéiről beszélt, mindig a saját koráról, a saját korát szólítva meg. A Tannhäuser lovagkori elbeszélése, Wartburg várával, dalnokversennyel, Vénusz-barlanggal és római zarándoklattal: mindez a 19. századról, az erőteljesen bontakozó polgári korszak eszmevilágáról és erkölcseiről szólt. Az opera egymásnak feszülő két ellentétes eszméje: a végletes érzékiség és a végletes aszkézis. Erről, e két eszme harcáról szól a Tannhäuser - vagyis a 19. századról, amely a kapitalizmust felépítő, győztes polgársággal együtt kitermelte a képmutatást is. Maga Wagner is végletes: a „kéj fertőjét” állítja szembe a „szent megtisztulással” - számára a középút szintézise nem létezik. Holott a termékenyen polgári gondolkodás - ma már így látjuk - mindig a szilárd egyensúlyt képviseli. De hát Wagner művész volt: nem dicsérni, hanem bírálni akarta a polgárt…
Matthias Oldag sikeres rendezése viszont konstruktív egyensúlyt teremt a rendezői modernizmus és a hagyományos esztétikából sarjadt ötletek között, s ezáltal azokat is képes megszólítani, akik az újra vágynak - de azokat is, akik a hagyományban keresnek fogódzót. Bretz Gábor többek közt a milánói Scala, a Sydney-i Opera és a Salzburgi Ünnepi Játékok ünnepelt szólistája. Stephen Gould Tannhäusert tartja legkedvesebb szerepének. Markus Eiche a Bayreuthi Ünnepi Játékokon a Tannhäuser Wolframját, A Rajna kincse Donnerjét és Az istenek alkonya Guntherjét énekelte. A német Jürgen Linn repertoárján Wagner összes jelentős bariton szerepe megtalálható. Szabóki Tünde, a Budapesti Wagner-napok állandó résztvevője Ausztria és Németország színpadain is otthonosan mozog. Sophie Koch Mozart- és Richard Strauss-szerepekkel indította karrierjét, amely jelentős Wagner-szerepekkel is bővült.
A felvétel a Müpa 2018. június 14-i koncertjén készült.

Rendező: Müpa

Művészeti vezető és vezényel:

Fischer Ádám

Szereplők:

Hermann Bretz Gábor
Tannhäuser Stephen Gould
Wolfram von Eschenbach Markus Eiche
Walter von der Vogelweide Szappanos Tibor
Biterolf Jürgen Linn
Reinmar Cserhalmi Ferenc
Henrik Kiss Tivadar
Erzsébet Szabóki Tünde
Vénusz Sophie Koch
Pásztor Jobbágy Dominik, Kristofics Kornél

Közreműködők:

a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Honvéd Férfikar és a Budapesti Stúdió Kórus (karigazgató: Strausz Kálmán)

Alkotók:

rendező Matthias Oldag
díszlet, jelmez Thomas Gruber
játékmester Gábor Sylvie
Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Iratkozzon fel a Müpa hírlevelére és értesüljön elsőként programjainkról! Feliratkozom