Müpa Magazin+ / Ráadásul
yana-hurska-iC2wcGI2jBg-unsplash_vagott.jpg

Fotó: Unsplashed

Mi az oratórium? – Minikalauz Händeltől napjainkig

2024. 10. 08. Csabai Máté

Egykor épp olyan fontos volt, mint ma egy futballmeccs, a legnépszerűbb oratóriumszerzőt pedig az angol király felállva hallgatta. Az őszi évad koncertjei előtt áttekintjük, hogyan alakult az egyik legnagyobb szakrális műfaj története.

A zenetudósok könnyen megegyeznek a válaszban arra a kérdésre, hogy mi az oratórium: többnyire vallásos zenedarab szólistákra, kórusra és zenekarra, ami az operához hasonlóan drámai formában, de jelmezek nélkül adják elő. Általában hosszú, mint Bach Máté-passiója, és vannak világi példái, miként Haydn Az évszakokja. Ami azt illeti, akár pontos dátumot is rendelhetünk az oratórium kifejezés eredetéhez: 1551-ben Filippo Neri – Néri Szent Fülöp, akiről jókedvű életrajzi film is készült Legyetek jók, ha tudtok címmel – új gyülekezetet alapított Rómában, amelyben fontosabb szerephez jutott a zene és az éneklés. Az új zenei műfaj innen, a „congregazione dell’Oratorio” azaz a latin orare (imádkozás) szóból kapta a nevét, és csakhamar szinte színházzá változtatta a templomokat, hiszen a reformáció idején a római egyház nem titkolt célja volt, hogy visszahódítsa a híveket. A 17. század végén feltűnő Alessandro Scarlatti műveit nem túlzás szakrális operáknak nevezni.

Az oratórium ugyanakkor nem jöhetett volna létre a gazdag zsidó liturgia, a Zsoltárok könyve és az Énekek éneke, a középkori és kora újkori mise- és rekviemirodalom nélkül, alakulására pedig nagy hatással volt a világi rokon műfaj, az opera is. Meg persze kellett hozzá az is, hogy a Biblia akkor még a közös műveltség része volt. Miként vált volna a szászból britté váló Georg Friedrich Händelből a legnépszerűbb oratóriumszerző Londonban, ha a közönség nem ismeri a bibliai Jefte, Eszter vagy Belsazár történetét?

Az oratórium és az opera rokonsága Händel életművében a legnyilvánvalóbb, de azt, hogy a Händel-oratóriumokat szokás a műfaj csúcsának nevezni, magyarázhatjuk azzal is, hogy a „drága szász” egyesítette az olasz gyökereket a francia operák kifejezőerejével, a német líraisággal és az angol pompával.

A Messiáshoz kötődő anekdotát sokan ismerik. Az 1743-ban tartott londoni bemutatón II. György felállt a Halleluja-kórus közben, s mivel az etikett úgy kívánta, hogy ha a király talpra áll, mások sem ülhetnek, a Covent Garden közönsége vigyázzban hallgatta végig a tételt.

A Messiás azonban, ahogy a másik népszerű Händel-mű, az Izrael Egyiptomban is, kivételt jelent az életműben, mert nincsen határozott cselekménye. Elvégre az oratórium mégiscsak drámai műfaj, ha a történeteket nem is játsszák el szcenírozott formában, bár az utóbbi évtizedek Händel-reneszánsza erre is szolgált már példával. Az Eszter a kor ünnepelt drámaírója, Jean Racine darabja nyomán készült, és hagyományosan az első angol oratóriumnak szokás nevezni. Hogy Händel a lírai áriákra fogékony olaszok helyett milyen szívesen apellált az angol ízlésre, azt jól illusztrálja, hogy a Zadok, a főpap című koronázási himnuszt is beemelte a zenébe – azt az energikus kórust, amelyet ma a Bajnokok Ligája himnuszaként ismer a világ. (Az Eszter október 30-án a Müpában is felcsendül Ton Koopman Amszterdami Barokk Zenekarával.)

Míg Londonban csillogó, nagyvilági keretek között Händel a csúcsra repítette az oratóriumot, a kontinens csendesebb szegletében, Lipcsében bemutatták Bach két passióját – többet is, de csak kettő maradt ránk –, a Máté-passiót és a János-passiót. A két passióval azonban megalapozta ezt a mélyen szakrális műfajt, amelynek kapcsán Pilinszky így írt: „Számomra Bach elsősorban Isten-bizonyíték. Ebben a zenében, eszközeiben, nincs semmi romantika, semmi nosztalgia, semmi árnyék, feleselő dialektika. Semmi keresés: csupa találat!” Biztosra vehetjük, hogy ha nincsenek ezek a művek, akkor nem születik meg Mendelssohn két oratóriuma, a Paulus és az Éliás, de Brahms Német requiemje sem, amely a romantika korának legszebb miséje.

Az oratórium nagy korszaka ugyanis a barokk végével letűnt: Haydn, Mozart és Beethoven korában már nem beszélhetünk olyasféle élő hagyományról, mint Händel idején. Haydn úgy írta Az évszakokat, Beethoven a Krisztus az Olajfák hegyént, hogy egy múltbéli hagyományhoz csatlakozzék. Mozart pedig nem is igazán próbálta ki magát a műfajban, igaz, kora ízlésének megfelelően áthangszerelte a Messiást.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a mai napig ne születnének nagyszerű és értékes alkotások az oratórium műfajában. Berlioz nem volt vallásos, de az egyházi zene bűvöletében komponálta a Krisztus gyermekkorát, Liszt Ferenc pedig az egyházi pálya hatása alatt dolgozott a Szent Erzsébet legendáján és a tizenkét éven át írott Krisztus-oratóriumon. (A Szent Erzsébet legendája Vashegyi György irányítása alatt csendül fel a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Énekkar és remek szólisták tolmácsolásában október 9-én.) Liszt zsenijét mutatja, hogy a reneszánsz Gesualdo szokatlan harmóniavilágát, a wagneri romantikus hévet és a keresztény misztikát egybegyúrva a század legjelentősebb szakrális életművét hozta létre.

Oratóriumból így a modern és kortárs korban sincsen hiány, bár egyre több világi darab született. Carl Orff középkori kódexszövegre írt szerelmes és mámoros gyűjteménye, a Carmina Burana, Honegger dramatikus darabjai (Szent Johanna, Dávid király) és Stravinsky ősi erejű Oedipus Rexe egyaránt ide sorolható, ahogy a kórusmuzsikájáról ismert James MacMillan Karácsonyi oratóriuma is, amelynek magyarországi bemutatójára ugyancsak a Müpában kerül sor december 12-én – maga a szerző vezényel. Zenetörténet ez is, pedig a jelenben játszódik.


General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register