Müpa Magazin+ / Ráadásul
Mupa_magazin_-_Csemer_Boglarka_Lang_Dorottya_c_Palyi_Zsofia_MUPA_395550.jpg

Csemer Boglárka és Láng Dorottya © Pályi Zsófia, Müpa

Ösztönösen árad belőlük a zene

Párosinterjú Csemer Boglárkával és Láng Dorottyával

2025. 06. 02. Seres Gerda

Két csodálatos énekesnő, akik először találkoztak személyesen, de hamar kiderült: több köti össze, mint ami elválasztja őket. Csemer Boglárka Boggie nemsokára Petruskával közös estjét mutatja be a Müpában, míg Láng Dorottya operaénekes a Wagner-napokra tér vissza. A reggae-től a francia sanzonokon át Bartókig kalandoztunk.

Más-más műfajban tevékenykedtek, de mi az, ami összekapcsol benneteket?

Láng Dorottya: Számomra felüdülés, hogy végre olyan zenésszel beszélgethetek, aki nem az általam jól ismert körökben mozog. Boggie lazasága különösen tetszik, hát nézd, körmöt lakkoz beszélgetés közben!

Csemer Boglárka Boggie: Az alapokat én is a klasszikus éneklésben sajátítottam el, de aztán hamar elkezdtek más stílusok érdekelni, és sokkal több pozitív megerősítést kaptam a pop és a jazz műfajában. A technika ugyanaz, inkább csak stiláris különbségek vannak.

Dorottya, te nem kacérkodtál más műfajokkal?

L. D.: Dehogynem! Gyerekként nagyon sokat voltam otthon egyedül, és a lakásunkban hihetetlenül jó volt az akusztika. A rádióból Céline Dion, Barbra Streisand, Bryan Adams dalai szóltak, én pedig állandóan velük énekeltem. Aztán egy szeretett középiskolai énektanárnőm megszervezett egy Varázsfuvola-előadást. Én 17 évesen Pamina szerepét énekeltem úgy, hogy előtte sosem hallottam élőben operát. A kottát nem ismertem, így hallás után tanultam meg a darabot. Annyira magával ragadott, hogy elkezdtem érdeklődni a komolyzene iránt. Közben beiratkoztam az ELTE magyar-angol szakára, és egy reggae-zenekarban énekeltem. Egy koncert után az egyik tag felhívott, hogy hogyan képzelem el a jövőt, mert ők nem bennem gondolkodnak: túl sokat énekelek és nem rasztás a hajam… Összedőlt a világom, magánénektanárhoz mentem, és elkezdtem komolyzenét énekelni. Anyukám megkérdezte, biztosan ezt akarom-e, mert nálunk a családban ennek nem volt semmilyen előzménye.

Cs. B.: Nálunk sem. A szüleim munkások voltak, sajnos már nem élnek. Ők az éneklésnek csak a rózsaszín oldalát látták, eljöttek a vizsgáimra, a koncertjeimre, és nagyon büszkék voltak, de fogalmuk sem volt – ahogyan nekem sem – arról, hogy ez a pálya milyen nehézségekkel jár. Kitartás, szorgalom, hit kell hozzá. A világ az egyszerűsödés felé tart, pörgetjük a zenéket, öt másodpercenként váltunk. Nehéz elérni, hogy a közönség elmélyült figyelemmel, nyitottsággal forduljon felénk.

A komolyzenében is érezhető ez a változás?

L. D.: Az emberek agya máshogy van „huzalozva”, mint tíz vagy húsz éve, de a lényeg ugyanaz marad. A zene most is képes áttörni azt az áthatolhatatlannak tűnő burkot, ami körülveszi az embereket. De érzem, hogy sokkal több energia kell hozzá.

Egy operaénekes kevésbé tud közvetlen kapcsolatot teremteni a közönségével, míg Boggie erre a személyességre a konferálásnál is törekszik.

L. D.: A miénk kevésbé direkt műfaj, a színpadon rendkívüli összhangra van szükség. Egy operánál figyelsz a karmesterre, a muzsikusokra, a partnerekre, sokszor még egymás lélegzetvételét is érezzük, és ha minden összeáll – mert hazugság volna azt állítani, hogy mindig így van –, az a közönség számára is kivételes élmény. A Müpában sok ilyen koncertre emlékszem.

Mikor éreztétek először azt, hogy a helyeteken vagytok?

Cs. B.: Ez nálam folyamatosan hullámzik. Néha azt érzem, a helyemen vagyok, máskor pedig azt, hogy még sehol nem tartok. 2023-ban, a tizedik, jubileumi évem elején elkezdtem csak a hiányokat látni, hogy mi az, amit még mindig nem sikerült elérnem. Sok munkámba került, hogy lássam az eredményeket: szép pályát futottam be, van egy remek zenekarom, olyan dalokat írok és énekelek, amilyeneket akarok. A jubileumi koncert reggelén felhívtam a gitárost, hogy jók-e a dalok, van-e az egésznek értelme. Még tíz év után is képes voltam magam kétkedésbe hajszolni! Máskor pedig olyan önbizalmam van, hogy a bezárt ajtón is átmegyek.

L. D.: Ezt akár én is mondhattam volna. Annyi a különbség, hogy míg Boggie maga menedzseli a zenekarát, a projektjeit, én felkéréseket kapok, és eldönthetem, hogy az adott előadásban részt veszek-e. Olyan vagyok, mint Dorothy: megyek a sárga köves úton, de valójában fogalmam sincs, hová vezet. Tíz évvel ezelőtt – amikor Cherubinót és Rosinát énekeltem – el sem tudtam képzelni, hogy egyszer majd Judit szerepére kérnek fel A kékszakállú herceg várából. Teltebb lett a hangom, Wagner- és Strauss-operák találnak meg, és most érzem úgy, hogy végre azt csinálom, ami igazán illik hozzám.

Utóbbiak drámai, nehezebb szerepek.

L. D.: Kinek mi a nehéz? Nekem például Hamupipőke szólamát elénekelni akrobatamutatványnak tűnik. Néha el is felejtem, hogy a koloratúra merre megy: föl vagy le. Nem az a célom, hogy elkápráztassam az embereket, hanem imádom érezni, ahogyan ösztönösen árad belőlem a zene.

Cs. B.: Ez olyan, mint egy drog. Kimondhatatlanul szeretek énekelni, és amikor egy dal vagy egy produkció eljut arra a szintre, hogy csak árad, az a világ legjobb dolga.

Szeretem Dorottyában, hogy amikor oratóriumot vagy dalokat énekel, akkor is az adott karakter bőrébe bújik. Boggie, neked van lehetőséged efféle szerepjátékra?

Cs. B.: Ha a saját dalaidat énekeled, folyamatosan a gondolataidat, legbelső érzéseidet kínálod tálcán. Vannak előadóművészek, akik szerepekbe bújnak, én viszont gyakran érzem, hogy nem vagyok elég bátor, nem merek színészkedni, mert félek, hogy akkor hiteltelenné válok. A francia sanzonestemen olyan dolgokat is meg merek csinálni, amiket a Boggie-koncerteken soknak éreznék. Többéves munkám van abban, hogy a saját dalaim előadásánál merjek kicsit játszani, de közben ne csorbuljon az őszinteségük.

L. D.: Számomra a zenélés közösségi élmény. Amikor otthon tanulok egyedül, az katasztrófa. Leülök a zongorához, néha kétszer kell megnéznem az előjegyzést, mert egy keresztet nem vettem észre… Nagyjából megtanulom, ami le van írva, de akkor kel életre, amikor elmegyek korrepetitorhoz. A mi szakmánkban az a nehéz, hogy sokat gyakorolsz egyedül. Megtanulsz egy szerepet, aztán van három napod, hogy bepróbáld a zenekarral, karmesterrel, miközben éppen egymás inspirálása lenne a lényeg, a közös flow-élmény.

Boggie, a Petruskával közös új projektetek, a Hunclorique a magyar népzenéből inspirálódik. Hogyan jött létre?

Cs. B.: Meg kellett érnem ahhoz, hogy visszataláljak a magyar népzenéhez, és ebben egy algériai utazás segített. Az algériai emberek élnek-halnak a saját kultúrájukért, mi azonban kicsit eltartjuk magunktól a népdalainkat, mondván, az olyan iskolás, vagy nem akarunk „magyarkodni” – ez is milyen ostoba kifejezés. Angolul, franciául énekelek, de a saját identitásommal nem tudtam mit kezdeni. Számomra az iskolás élmények jelentették az utolsó fogódzót. Petruska Andrist is hasonló gondolatok foglalkoztatták, és egy hónap alatt összeraktuk a koncert vázát. Szerintem érzékenyen nyúltunk az anyaghoz, megmutatjuk azt a szépséget, ami ezekben a több száz éves népdalokban van.

Dorottya, a nemzetközi zenei életben dolgozol. Ott számítanak a magyar gyökerek?

L. D.: Azt tapasztalom, hogy Nyugat-Európában felnéznek rád, ha kiderül, hogy magyar vagy. Ismerik Bartókot, Kodályt, Ligetit, Kurtágot, Eötvöst és a kiváló karmestereinket, szólistáinkat. A magyar lélek különleges, és ez a zenénkben is megmutatkozik.


A cikk eredetileg a Müpa Magazin 2024/25-ös évadának 4. számában jelent meg.
Fotók: Pályi Zsófia, Müpa

magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register