Müpa Magazin+ / Ráadásul
Ton-Koopman-©-Hans-Morren_vagott.jpg

© Hans Morren

Az engedékeny forradalmár – Ton Koopman

2024. 10. 02. Kondor Kata

A hetvenes években a régizenei mozgalom egyik úttörőjének számított, most pedig éppen nyolcvanadik életévét tölti be. Eredetileg csak a csembaló és az orgona vonzotta, ám a régizene gazdag vokális irodalma végül a karmesteri pulpitusra csábította. A Müpa közönsége Händel Eszter című oratóriumát hallhatja az általa alapított Amszterdami Barokk Zenekartól és Kórustól, a főszerepben Julia Lezsnyevával.

„A régizene akkoriban underground tevékenység volt: kis termekben játszottunk, a közönségnek hosszú haja volt, akárcsak nekünk, mindent elleneztünk, amit lehetett, például a vietnámi háborút. Játszottunk popegyüttesekkel, jammeltünk jazz-zenészekkel. Nem gondoltuk, hogy az egész ekkora mozgalommá fogja kinőni magát. Én csak orgonán akartam játszani” – idézte fel egy interjúban Ton Koopman, hogyan kezdődött a hatvanas-hetvenes években az a zenetörténeti jelentőségű irányzat, amelyet ma régizenei mozgalomnak hívunk.

A holland orgonista-csembalista-karmester, teljes nevén Antonius Gerhardus Michael Koopman 1944. október 2-án született Zwolléban. Visszaemlékezései szerint Bach muzsikája először hatéves korában érintette meg, amikor a templomi fiúkórus tagja lett – a komponista azóta is meghatározó szerepet tölt be az életében. Ám a kisfiú, bár zenészcsaládból származott, sokáig nem kezdhetett komolyabb tanulmányokba a muzsika terén, a háború utáni években jazzdobos édesapja próbálta eltartani a hétgyermekes családot, míg édesanya súlyos betegséggel küzdött, így minden fillérre szükség volt. Tizenegy éves korában a kórusvezető győzte végül meg a szülőket, hogy a tehetséges gyermeknek muszáj lenne zongoraórákat vennie, illetve a zenei pályához szükséges humán műveltséget megszereznie, így összekuporgatták a zenetanulásra valót, emellett pedig gimnáziumba íratták gyermeküket.

Ám az ifjú Ton Koopman szerelme nem a zongora, hanem már kisgyerekkora óta az orgona volt, bámulva nézte a templomban, ahogy kézzel és lábbal is játszanak a hangszeren. El is kezdte kérlelni az orgonistát, tanítsa meg őt is muzsikálni. „Kicsi vagy még, el se éri a lábad a pedált” – hangzott a válasz. A fiatal muzsikusnak egészen tizenhat éves koráig várnia kellett, míg végül belekezdhetett orgonatanulmányaiba. Másik hangszere is ekkortájt, szinte véletlenül jelent meg az életében: egyik középiskolai tanárának volt otthon egy csembalója, eleinte azon játszott.

Felsőfokú tanulmányait Amszterdamban kezdte meg, ahol fontos tanára volt a neves csembalóművész, Gustav Leonhardt is. Ezekben az években alapította meg első együttesét, a Musica Antiqua Amsterdamot, amely a maga idejében úttörőnek számított. 1973-ban ők voltak például az elsők, akik korhű hangszereken adták elő Bach János-passióját, a másik régizene-nagyágyú, a Müpában novemberben szintén fellépő Philippe Herreweghe kórusával, a Collegium Vocale Genttel. Ekkoriban azonban még csak elvétve lehetett olyan muzsikust találni, aki megfelelő szinten értett a historikus játékhoz, így Koopman végül feloszlatta az együttest. 1979-ben alapította meg aztán a máig működő Amszterdami Barokk Zenekart, míg a hozzá tartozó kórus 1992-ben jött létre – őket hallhatja majd október 30-án a Müpa közönsége.

Pedig Ton Koopman eleinte nem gondolta volna, hogy vezényelni kezd. A csembaló mellől dirigálta a zenekart, és csak akkor állt fel, amikor énekkar is csatlakozott hozzájuk. Az évek során a tehetség és a tapasztalat azonban megtette a hatását, nemcsak a régizene vokális birodalmában merült el egyre jobban, de ma már modern hangszereken játszó szimfonikus zenekarok is számítanak rá vendégkarmesterként, főleg Amerikában, de lépett fel például a Berlini Filharmonikusokkal is. Először ódzkodott ugyan az ilyen felkérésektől, aztán egyszer csak Nikolaus Harnoncourt hívta fel, hogy beteg, ezért be kellene ugrania az Amszterdami Concertgebouw Zenekarhoz egy Máté-passió-előadásba. A többi már szinte magától ment…

2014-ben a Müpa közönsége is átélhette Bach Máté-passióját Koopman szenvedélyes vezényletében

A historikus játék birodalmában ugyanakkor Ton Koopman nevéhez olyan tekintélyes vállalások fűződnek, mint Bach összes egyházi és világi kantátájának felvétele. A projekt majdnem zátonyra futott, amikor a kiadónál tulajdonosváltás történt, ám a karmester megszerezte a már korábban elkészült felvételek jogait, az újabbakat pedig saját cége, az Antoine Marchand publikálta – ez egyébként saját nevének francia fordítása. 2005 és 2014 között a világon elsőként rögzítette Buxtehude összes művét is, emellett fontos tisztséget tölt be mindkét zeneszerzővel kapcsolatban: 2004 óta a Nemzetközi Dietrich Buxtehude Társaság, 2019 óta pedig a Lipcsei Bach Archívum elnöke.

Bár egy időben azt mondta, hogy nem akar Mozart halálánál később keletkezett zenét előadni, az évek során apró engedményeket tett, repertoárja ma a 19. század egy részét, Mendelssohn, Schubert, Schumann, Brahms műveit is magába foglalja. Egy izgalmas kivétel erejéig pedig a 20. századi zenében is megmártózott, szólistaként lemezre játszotta Poulenc Csembalóversenyét. De a historikus játékot illetően sem jellemző rá túlzott szigor, mint mondja, az akadémikus szemlélet és a muzsikálás két különböző dolog. „Nem mondanám, hogy nem lehet zongorán Bachot játszani – nyilatkozta egyszer. – Csak játszd csodálatosan – mondanám a zongoristának. Másfelől egy csembalistának viszont azt javasolnám: ha úgy gondolod, hogy ezt a darabot a te hangszereden kell megszólaltatni, játszd jobban, mint egy zongorista!”

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register