Müpa Magazin+ / Ráadásul
Pentek_13_adobe.jpg

Péntek 13, meghajlított szög és színpadi drukk – ezek a legmakacsabb babonák a zenészek között

2025. 06. 13. Csabai Máté

A színpadon minden apróságnak tétje van, így nem csoda, hogy a muzsikusok körében is élnek babonák. Péntek 13 alkalmából összegyűjtöttünk ötöt!

A IX. szimfónia átka

A zenetörténet legismertebb babonája Beethoven utolsó szimfóniájához kapcsolódik. „A kilencedik a határ. Aki ezt túl akarja lépni, annak távoznia kell” – fogalmazta meg az osztrák Arnold Schönberg. Veszettül hitt a babonában Gustav Mahler is, aki saját Kilencedikjét még be tudta fejezni, de a X. szimfóniának csak az első tételéig jutott.

Noha a mai napig tartja magát a hit, hogy Beethoven olyan magasra tette a lécet a saját IX. szimfóniájával, hogy átok ül azon, aki megpróbál ennél magasabb sorszámú művet írni, a valóságban bőven vannak, akik átlépték a bűvös határt: Sosztakovics 15, Villa-Lobos 12, a finn Leif Segerstam pedig 371 (!) szimfóniát komponált.

Schönberg és a 13-as szám

A balszerencsés számtól való rettegésnek neve is van – triszkaidekafóbia –, és nem egyedül Arnold Schönberg szenvedett tőle, bár az ő esete határozottan kirívó. Egyes feltételezések szerint azért jegyezte be helytelenül, „Aaron” helyett Moses und Aronként 1957-ben bemutatott operáját, nehogy a cím 13 betűből álljon.

A 13-as szám haláláig kísértette a zeneszerzőt: 1951. július 13-án, pénteken, immár súlyos betegen meg volt győződve arról, hogy nem éli túl a napot. „Bezzeg Európában már tizennegyedike van” – mondta neki a Los Angelesben mellette virrasztó felesége. Thomas Mann neje, Katia elmondása szerint az asszony csak pár percre hagyta magára férjét kicsivel éjfél előtt, és amikor visszatért a szobába, Schönberg már halott volt. (Lányuk, Nuria tagadta, hogy így történt volna.) Az biztos, hogy a zeneszerző 76 éves volt, és a számjegyek összege miatt is tartott attól, hogy borzasztó időknek néz elébe.

De nem csak Schönberg volt triszkaidekafóbiás. Rossini éppúgy rettegett a péntek tizenharmadikától, és szintén egy ilyen napon hunyt el: 1868. november 13-án, 76 évesen.

Rossz főpróba, jó előadás

A színpad világában ősi igazságként kering a mondás: „Ha rossz a főpróba, jó lesz az előadás.” Lehet persze, hogy ez csak a pánik megelőzésére szolgál, hiszen amikor a zongorista eltéved a kottában, a szoprán elfelejti, hol kell belépnie, és a karmester ingatag tempóban vezényel, már nincs mit csinálni: csak reménykedni lehet benne, hogy az előadás alatt megemelkedő adrenalinszint segíteni fog. Meglepő módon sokszor tényleg működik.

Ide kapcsolódik a régi színházi babona is, miszerint rossz szerencsét hoz, ha valaki fütyörészik a színfalak mögött. Ez az elképzelés onnan ered, hogy régen a tengerészekből lett díszletesek füttyjelekkel irányították a díszletmozgásokat, így megzavarhatta a munkát, ha valaki más is fütyült. Mára kikopott ez a babona, így most már láthatunk önfeledten fütyörésző, danolászó, gondtalan baritonistát a backstage-ben egy koncert előtt.


© Pályi Zsófia, Müpa

Toi-toi-toi

Ha jót akarnak maguknak, sok sikert ne kívánjanak egy koncert előtt a zenészeknek. Meglepő módon a legtöbb európai országban létezik hasonló babona, és mindenhol találkozunk azokkal a nyelvi leleményekkel, amik az ilyen jókívánságokat pótolják. A magyarok „kéz- és lábtörést” szoktak kívánni, de a muzsikusoknál inkább a „toi toi toi” (ejtsd: toj) kívánság szokásos. Eredetére már senki nem emlékszik: lehet, hogy három köpés hangját imitálja (elűzendő a rossz szellemeket), egy másik teória szerint az „ördög” német megfelelőjéből (Teufel) származik. A spanyolok „kéz- és lábtörése” úgy hangzik: „Mucha mierda!” (Sok sz*rt!), az olaszoké pedig „In bocca al lupo!”, ami a vadászoktól ered, és annyit tesz: a farkas szájába!

Pavarotti és a szög

Luciano Pavarotti istenadta tehetségét kár lenne a jószerencsének tulajdonítani – de babonái neki is voltak. Az olasz tenor szentül hitt benne, hogy ha előadás előtt talál egy hajlított szöget a színfalak mögött, és azt zsebre vágja, akkor az este jól fog sikerülni. Az olaszok szerint amúgy a vas érintése szerencsét hoz, még jókívánságként is él a nép száján a „tocca ferro” kifejezés. Pavarotti menedzsere mindent megtett a sikerért, rendszeresen hagyott egy-egy szöget a takarásban, hogy az énekes biztosan „rábukkanjon”. A New York-i Metropolitan Opera színpadrendezőin sem múlott a dolog, egész ládányi szöget tartottak a házban.


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register