Müpa Magazin+ / Ráadásul
OI-VA-VOI-2018-Promo-4.jpg

Oi Va Voi: A magyar kapcsolat

2025. 03. 26. Nagy István

Az Oi Va Voi a bizonyíték rá, hogy a britek nem csak a gitáralapú popzenében jeleskedhetnek: az angol világzenei együttes május 4-én a Müpában koncertezik. Szövevényes történetüket több magyar szál is színezi.

Az Oi Va Voi alakulása a kilencvenes évek végére, a London–Oxford tengelyre tehető, bár viszonylag hamar a brit fővárost választották székhelyül. Nevük héber eredetű, és nagyjából úgy lehet lefordítani, hogy „te jó ég!”. A névválasztás ismeretében talán nem meglepő, hogy zenéjükben a kezdetektől fogva fontos szerep jut a klezmernek, megtoldva különböző elektronikus tánczenei alapokkal, de ha már angol csapatról van szó, időnként nem hiányozhatnak az indie-s, gitárpopos ízek sem.

Az indulásban fontos szerepet töltött be Jonathan Walton, aki akkoriban a Lemez Lovas művésznevet használta: a trombitás-dalszerző egy magyar hölggyel randizgatott, és hogy imponáljon neki, elkezdett magyarul tanulni. A „lemezlovas” szót egy nyelvkönyvben találta, és annyira megtetszett neki, hogy ezen a néven kezdett zenei karrierbe, és később az Oi Va Voi lemezeinek borítóján is ezt a nevet használta.

A korai line-up része volt még Josephine Burton énekesnő és Sophie Solomon hegedűs, hamarosan csatlakozott Leo Bryant basszusgitáron, Steve Levi klarinéton és Jake Baum gitáron. A felállás Nik Ammar gitáros és Josh Breslaw dobos érkezésével lett teljes. Az Oi Va Voi először a Koha nevű londoni albán kocsmában lett amolyan rezidens zenekar, a klezmer csak azután kezdett központi szerepet játszani a muzsikájukban, hogy a tagok kiutaztak Philadelphiába, ahol egy klezmertáborban többek között a Klezmaticsből ismert Frank London oktatta őket a műfajra.

Az együttes egy idő után áttette székhelyét a Spitz nevű londoni klubba, és itt már nagyobb közönségnek tudtak játszani. Ráadásul a külföldi fellépések is beindultak: több koncertet adtak az Egyesült Államokban, és még Moszkvába is eljutottak. Szerettek volna végre egy albumot is megjelentetni, ám mivel nem volt lemezszerződésük, saját zsebből kezdték finanszírozni a felvételeket. Komoly mentori segítséget kaptak a világzenei expo, a WOMEX társalapítójától, Ben Mandelsontól, és miután sikerült pénzt nyerniük egy pályázaton, a stúdiózást is be tudták fejezni.

Az Oi Va Voi bemutatkozó, vagy ha úgy vesszük, nulladik lemeze 2002-ben jelent meg Digital Folklore címmel, Walton és Breslaw produceri munkájával, szerzői kiadásban, kis példányszámban – ma már komoly pénzt fizetnek érte a fanatikus gyűjtők. Nem sokkal a megjelenés után a zenekar végre szerződéshez jutott: az Outcaste kiadó igazolta le őket. Ezt követően ismét stúdióba vonultak, és elkészítették első igazi albumukat, a Laughter Through Tearst. Ha rápillantunk a tracklistre, több cím is ismerős lehet: a zenészek a Digital Folklore több dalát újra rögzítették, elégedetlenek voltak ugyanis az eredeti hangzással.

A 2003-as keltezésű nagylemez érdekessége, hogy több dalt is KT Tunstall énekel rajta. A skót énekesnő ekkor még nem volt világsztár – csak 2004-ben, Eye To The Telescope című bemutatkozó LP-jével futott be igazán. A Laughter Through Tearsen azonban nem az övé az egyetlen női énekhang, és itt jön az újabb magyar vonatkozás: az A csitári hegyek alatt kezdetű híres magyar népdalt Németh Juci adja elő. Mindez úgy történhetett meg, hogy az Oi Va Voi a 2000-es évek elején több fesztiválon is együtt játszott az Anima Sound Systemmel, melynek akkoriban Juci volt az énekesnője.

A zenekar ekkor már rengeteg fesztiválon volt szívesen látott vendég, többek között a Szigeten is számtalanszor láthatta a hazai közönség. Mivel zenéjükbe egyre több balkáni elem került, hatalmas rajongóbázisuk alakult ki Törökországban. Sajnos ekkor kezdtek beindulni a tagcserék is: az album turnéja után Tunstall szólópályára állt, Solomon távozott, és Walton is kiszállt a turnézásból. Azért a közös zenélésből még egy lemez erejéig kivette a részét, de a viszonylag hosszú szünet után, 2007-ben kiadott, cím nélküli albumot már nem az Outcaste, hanem a V2 jelentette meg. A részben Tel-Avivban rögzített anyagon még erőteljesebbek lettek a balkáni hatások, és az az LP sem maradt magyar kapcsolat nélkül: több dalban is Szalóki Ágit hallhatjuk.

Ági a két évvel későbbi, beszédes című Travelling The Face Of The Globe-on is énekelt egy számot, a fő vokalista pedig a Rudimental mellől ismert, valamint színésznőként is tevékeny Bridgette Amofah volt. A csapat változó felállásban továbbra is turnézott, de lemezt egészen 2018-ig nem jelentetett meg. A várva várt Memory Drop dalaiban Zohara Niddam izraeli énekesnő hangja hallható. A zenekar idén új albummal jelentkezett: a Sad Dance című kislemez nemrég debütált, és hamarosan érkezik a nagylemez is, The Water’s Edge címmel. A megjelenési dátum május 2., ami azt jelenti, hogy még pont lesz idő meghallgatni a budapesti koncert előtt.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register