Müpa Magazin+ / Ráadásul
Ariodante_2017_CeciliaBartoli_c_MonikaRittershaus.jpg

Cecilia Bartoli az Ariodante címszerepében a 2017-es Salzburgi Ünnepi Játékokon © Monika Ritterhaus / Salzburg Festspiele

Ki viseli a nadrágot az operában?

2025. 12. 03. JT

Aki csak egy kicsit is elmélyed az operák világában, viszonylag korán szembesül egy elsőre talán zavarba ejtő jelenséggel: egyértelműen egy nőt látunk magunk előtt, aki férfiruhát viselve énekel, és véletlenül sem azért, mert álcázza magát (mint, mondjuk, Leonora a Fidelióban vagy Gilda a Rigoletto egy pontján), hanem mert valóban fiú vagy férfi karaktert alakít. Rövid bevezetőnkben a nadrágszerepekkel barátkozunk.

A legrövidebb definíció szerint: a nadrágszerep férfi karakter, női énekesre írva. Az angol pants role, trouser role, a német Hosenrolle mellett az olasz ruolo en travesti kifejezés egyformán a másik nemhez tartozó jelmez felöltését helyezi fókuszba. A nadrágszerepeket leggyakrabban mezzoszopránok adják elő, olykor pedig altok vagy szopránok, ám a nézőnek is jut aktív feladat: el kell fogadnia, hogy egy fiú vagy férfi szólamát hallja egy nő torkából felcsendülni.



Ha a jelenség eredetét keressük, gyorsan eljutunk a castratók erősen vitatható, kegyetlen hagyományáig. A 17–18. században, az operaműfaj megszületése és megizmosodása korában sok főszerepet fiatalon kasztrált fiúk énekeltek, akiknek magas hangja felnőttkorukban is megmaradt. Miután a gyakorlat kikopott, valahogy pótolni kellett a magas férfihangokat: a mezzo énekesnők ekkortájt húztak először nadrágot az öltözőkben. Kisvártatva Mozart, Rossini és a bel canto szerzők megteremtették a nadrágszerepek aranykorát: a 18. század második felében már mindennapos gyakorlattá vált a választás, ami a 19. század derekától kezdett elhalványodni.

Mielőtt valaki azt hinné, hogy igazi kuriózumról van szó, ki kell ábrándítsuk: van jó néhány örök kedvenc nadrágszerep, amelyeket azok is ismerhetnek, akik nem töltik minden idejüket operaházakban vagy hangversenytermekben. A legismertebb mind közül alighanem Mozart Cherubinója a Figaro házasságából: a szerelmes, zavarban lévő kamasz zeneileg és karakterformálásban is komoly lehetőség egy énekesnőnek.


Susan Gritton (b), mint Sophie és Diana Montague (j), mint Octavian A rózsalovag 2003-as produkciójában © Tristam Kenton / The Guardian


De hosszú a sor az ismerős nadrágszerepekből. Ott van Octavian, Strauss A rózsalovagjának ifjú, szenvedélyes nemese. Vagy Bellini I Capuleti e i Montecchi című operája, amelyben Shakespeare leghíresebb szerelmes ifjának, Rómeónak a szólamát mezzoszoprán hangra írta a komponista. Humperdinck népszerű meseoperájában, a Jancsi és Juliskában a címszereplő kisfiú szintén klasszikus nadrágszerep. És persze ne feledkezzünk meg Gluck Orpheusz és Eurüdikéjéről sem, amiben a szerelméért az alvilágba leszálló Orfeusz szerepe eredetileg castrato hangra íródott, ma pedig mezzoszopránok vagy kontratenorok adják elő.

Van azonban a hagyománynak egy olyan aspektusa, amelyről jóval kevesebb szó esik: vajon mit gondolnak azok az énekesnők, akiknek férfiruhába bújva kell bizonygatniuk szerelmüket egy partnernőjük iránt? 2015-ben a The Guardian hasábjain Alice Coote brit operaénekesnő emlékezetes cikkben számolt be ilyen irányú tapasztalatairól, melynek itt csak az első mondatait idézzük: „Fizetést kapok azért, hogy leszorítsam a melleimet, férfiruhát öltsek, nőkkel szerelmeskedjek – mindezt úgy, hogy közben mikrofon nélkül énekelek, technikailag hihetetlenül bonyolult zenét. Ezt csinálom a próbákon, majd utána a világ minden pontján ezrek figyelik estéről estére, ahogy ezt teszem.” Izgalmas írásának konklúziója is elgondolkodtató: az énekes bevallja, hogy a sok nadrágszerep miatt fel kellett tennie a kérdést önmagának: mit is jelent valójában a női identitás?


Alice Coote (j), mint Jancsi és Lydia Teuscher (b), mint Juliska a Glyndebourne Operafesztivál 2010-es produkciójában © Bill Cooper / Glyndebourne


Annalisa Stroppa, generációjának egyik legismertebb olasz mezzoszopránja egy interjúban más szempontokra is felhívja a figyelmet: „Nagyon élvezem a nadrágszerepek éneklését; úgy vélem, óriási szerencse, hogy ennyire különböző szerepekbe bújhatunk. Egy nő számára férfi karaktert alakítani színészi lehetőség: nagyon alaposan megfigyelem a férfiak viselkedését és mozgását – legyen szó gyerekekről (mint Jancsi), kamaszokról (mint Cherubino vagy Rómeó) vagy érettebb férfiakról (mint Ascanio és Orpheusz). Nem könnyű, de lehetséges! A legfontosabb, hogy eggyé váljunk a karakterrel, akit megformálunk – akkor minden természetessé válik, a mozgás összhangba kerül a hanggal és a rendezői elképzelésekkel.”

Mindez kis ízelítőt ad abból, milyen különleges kihívásokat jelent egy nadrágszerep egy elhivatott énekesnőnek. Sokakat ugyanakkor vonz a feladat, hiszen elmozdulhatnak az operaszínpadokon oly gyakorta csupán szenvedő nő sztereotípiájától, hogy erősebb, dinamikusabb karaktereket építhessenek fel. Idővel aztán versenytársként tűntek fel a férfi kontratenorok is, akik körül komoly kultusz bontakozott ki az elmúlt évtizedekben, s akiket a rendezők előszeretettel kérnek fel ilyen szerepekre.



Ahogy már utaltunk rá, a nézőnek is jut itt feladat, hiszen el kell hinnie, hogy a nő férfi, hogy a női hang valójában egy férfi karakterét és motivációit beszéli el. Van, amikor a nemváltás humoros, máskor megható, olykor drámai – mindez attól is függ, ki énekli, hogyan játssza, mi pedig épp akkor mit látunk, mit hallunk bele és mögé. Idővel a dramaturgok és a rendezők is felfedezték az ebben rejlő lehetőségeket, hiszen váratlan árnyalatok, feszültségek, zavarba ejtő ambivalencia jelenhet meg a karakterekben.

Akármit is gondoljunk a jelenségről, a nadrágszerepek ma is jelen vannak, és erősen hatnak a nézőre, amikor segítenek egyensúlyozni zene és színjátszás, hagyomány és újdonság, női hang és férfi karakter között. És ki tudja, lehet, hogy legközelebb már más szemmel figyeljük azt a fiút a színpadon, aki talán nem is az, akinek látszik...


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register