Müpa Magazin+ / Ráadásul
Vujicsics3.jpg

„Még létezik az együttes?!” – 50 éves a Vujicsics zenekar

2024. 09. 27. Seres Gerda

A 2024-es év a Vujicsics zenekar számára az ünneplésről szól: alapításuk ötvenedik évfordulóján régi társakkal készülnek közös örömzenélésre a Müpa színpadán. Meghatározó évszámok, történetek a Vujicsics évtizedeiből a Ki mit tud?-tól a délszláv háborún át a világjárásig.

1977. A Ki mit tud? győztesei

„Valójában nem készültünk a Ki mit tud?-ra, nem is mi jelentkeztünk – meséli Borbély Mihály. Bár a zenekar Pomázon alakult, abban az időben már Szentendrén, a Pest Megyei Művelődési Központban volt a székhelyük. Ott próbáltak, de ha nem volt semmi dolguk, akkor is beugrottak néhány jó szóra, kávéra, mert a portástól a vezetőségig mindenki nagy szeretettel fogadta őket. – A versenyre Kendefi Judit népművelő, a központ munkatársa nevezett be minket. Mi nem akartunk vetélkedni, mert akkoriban a népzene, kiváltképp a nemzetiségi muzsika különös dolognak számított, és azt gondoltuk, zavarba ejtő volna bűvészekkel vagy kardnyelőkkel versenyezni a nézők figyelméért. Akkoriban már úgy éreztük, hogy legfontosabb célunk az igényes zenei repertoár felépítése kell hogy legyen. A zenekarban mindannyian klasszikus zenei tanulmányokat folytattunk, ezért született meg bennünk az igény a kamarazenére."

„1976 őszén kerestük meg a Vujicsics családot, hogy az együttes szeretné felvenni Vujicsics Tihamér nevét, így a Ki mit tud? selejtezőin már ezzel a névvel vettünk részt" – tette hozzá, a verseny zsűrijét és közönségét pedig magával ragadta az együttes muzsikája. Hamar népszerűvé váltak, bár a tévések is nehezen tudtak elvonatkoztatni az „egzotikumoktól”, gyakran közelítettek rá a népviseletben játszó zenészek elől felkunkorodó orrú opanke sarujára. A fiatal muzsikusok különleges összhangban játszottak. – „Tudtunk összekacsintani, hogy merre megyünk tovább, és tudtunk mosolyogni egy hibán is" – jegyzi meg Borbély Mihály.

1981. Az első lemez megjelenése

A Ki mit tud? után vitte őket a lendület, egyre szaporodtak a felkéréseik, és bár kezdettől fogva terveztek lemezfelvételt, csak évek múltán vonultak stúdióba. „Rengeteg ötletünk, jegyzetünk volt, de eszünkbe sem jutott bekopogtatni a lemezgyárba. Mit mondjunk? Hogy jöttünk, és szeretnénk egy albumot?! Pedig sokat jártunk a Hungaroton épületébe, mert akkoriban ott működött az Országos Rendezőiroda. Csak egyetlen emelettel kellett volna feljebb menni, és legalább a portással beszélni" – idézi fel Borbély Mihály. Aztán 1979-ben egy keszthelyi koncertjükön ott járt Romhányi József költő, a „rímhányó”, aki a Hungaroton sanzonbizottságának tagja volt. Rácsodálkozott, hogy az együttes még létezik, mert emlékei szerint a lemezgyár szeretett volna felvételt készíteni velük, de valaki azt mondta, a Ki mit tud? után nem sokkal feloszlottak. Tisztázták a tévedést, és hamarosan a Mafilm Lumumba (ma Róna) utcai zenetermében rögzítették az anyagot, amelyen a régi archívumok kincsei és Vujicsics gyűjtései mellett a sajátjaik is helyet kaptak. – „Köztük a „pusztafülű” gyűjtések, amelyeket soha nem írtunk le, hisz annyiszor hallottuk őket, vagy muzsikáltuk együtt az idősebb helyi zenészekkel, hogy belénk égtek. A lemez, a Délszláv népzene stilisztikailag és etnikailag is elég eklektikusra sikeredett – véli Borbély Mihály –, talán éppen ezért is lett rendkívül érdekes színfoltja a magyar zenekiadásnak, 1981-ben elnyerve Az év hanglemeze díjat."


A Vujicsics együttes 1980-ban Fotó: Kreiss Gábor

1985. Világjárás – a legtávolabbi pont: Ausztrália

„Amikor 1983-ban megszülettem, a Vujicsics éppen csaknem féléves kuvaiti turnén volt, így édesapám (Eredics Kálmán, az együttes nagybőgőse – a szerk.) néhány hónapos koromban látott először – meséli Eredics Áron, aki húsz éve muzsikál a Vujicsiccsal. – Nekem gyerekkoromtól fogva természetes élményem, hogy apámék próbálnak nálunk vagy Szentendrén, a mai könyvtár szocreál épületében. Érdekes, hogy számomra ők az „apák”, mindannyiukra atyai tisztelettel tekintek. Győri Karcsitól azért tartottam kicsit – jegyzi meg mosolyogva. – Két évig játszhattam vele együtt, aztán amikor meghalt, valakinek tovább kellett vinnie a tamburaprímás szerepét. Egészen különös helyzet volt, hogy 20-23 éves koromban szólistaként zenéltem velük, sőt, sokszor nekem kellett irányítgatni ezt az „apa-csapatot”. A mester-tanítvány viszony máig megmaradt, de eltelt húsz év, így egyre inkább partneri kapcsolattá alakul. Nagyon szerencsés ember vagyok, hiszen miközben a már csaknem harminc éve alakult zenekarunk, a Söndörgő koncertjein is mindig beszélünk a zenei világlátásunkat meghatározó elődökről, a példaképnek, a Vujicsicsnak is tagja lehetek."

Borbély Mihály mosolyogva teszi hozzá, hogy a Vujicsics egykor igen sok külföldi turnét bonyolított, így a világot később szintén bejáró Söndörgő találkozott már olyan idős koncertszervezővel, aki a botjára támaszkodva bicegett oda hozzájuk, és kérdezte, hogy ők-e a Vujicsics-gyerekek, mert ő bizony már az apáiknak is szervezett koncerteket. – „Amit sajnálok, hogy Ausztráliában nem Vujicsics néven léptünk fel – jegyzi meg Eredics Gábor. – A szervezők féltek, hogy a helyiek nem fogják érteni, pláne kimondani, így Tambura néven turnéztunk. Közben pedig sorra jöttek oda a helyi magyarok, hogy ja, ti a Vujicsics zenekar vagytok, láttunk benneteket a televízióban."

1997. A délszláv háború és a Samo sviraj (Te csak játssz) című lemez

A délszláv háború kitörése fájdalmasan érintette a zenekart is, amely vállaltan játszott szerb és horvát muzsikát is, és mindez jól tükrözte azt a hitét, hogy a népek s azok különböző kultúrája békében, egymást építve megfér együtt. „Nem akartunk politikai állásfoglalást közzétenni, de éreztük, hogy meg kell szólalnunk. A Samo sviraj című albumunk egy fohász a közösségért és a békéért – fogalmaz Eredics Gábor. – A címadó dallam történetét Vujicsics Sztojantól ismertük: ez a török katonai induló búcsúztatóvá szelídült, s leginkább romantikus feldolgozásban volt népszerű. Tudtuk, hogy ha mint a hagymáról, lehántjuk a rétegeket, az édes-bús harmóniákat, és adunk neki egy természetes zenei környezetet, gyönyörűen szól majd. Soha nem felejtjük el a napot, amikor az első próbán megszületett ez a szám. Sajnos ma is sokszor van rá példa, hogy el kell játszanunk, a Müpában is felcsendül majd. Néha azt gondolom, azért kellett ennek a zenekarnak 50 évig fennmaradnia, hogy ezzel a legfontosabb feldolgozásával szolgálatot tegyen."

2007. A Zeneakadémia Népzene Tanszékének megalakulása

Eredics Gábor a Népművelési Intézet munkatársaként népi hangszeres kiadványok megjelentetésén dolgozott, hogy majdan minden zeneiskolában tanulható legyen a népzene. A szentendrei iskola függetlenné vált budakalászi intézményében a klasszikus zenei hálózatba igyekeztek beilleszteni a népzeneoktatást. „Zeneiskola-igazgatóként ütköztem abba a problémába, hogy nincs megfelelő tanárképzés. Rájöttünk, hogy a megoldás az, ha a Zeneakadémián képezik ezeket a pedagógusokat. Édes gyermekemnek tekintem ezt a szakot, végül is egy kisebbségi zenéért dolgozó műhely tagjaként olyan projekt jutott osztályrészemül, amely a teljes magyar népzenei oktatásra kihat."

Az oktatásban a bartóki elvet igyekeztek megvalósítani: a Közép-Európában létező zenei hagyomány egy, és bár rendkívül fontos a magyarság megélése, identitásformáló ereje, tisztelik és játsszák a velünk élő népek zenéjét. Enélkül valószínűleg egészen más szintet képviselne a mai népzenei kínálat. „Az első évfolyamba jártam – teszi hozzá Eredics Áron. – Nem is volt kérdés, hogy be kell iratkoznom. Fontosnak tartottam, hogy megszülessen egy csapat, amely később majd tanítani is tudja mindezt. Én kürt szakon végeztem a konziban, mert akkoriban ott még nem volt népzene. Érdekes volt újra visszaülni az iskolapadba, de nagyon élveztem, főleg a klasszikus tárgyakat a zenetörténettől a filozófiaórákig."


Borbély Mihály, Szendrődi Ferenc, Eredics Áron, Eredics Gábor, Eredics Kálmán, Brczán Miroszláv és Vizeli Balázs a Kossuth-díj átvételekor 2014-ben
Forrás: Vujicsics.hu

2014. Kossuth-díj – elismerések

„Az ember muzsikál, és az elismerések vagy jönnek, vagy nem – jegyzi meg Eredics Gábor, majd azonnal hozzáteszi: amikor jönnek, az nagyszerű érzés, de akkor is csinálnák, ha csak a saját és a közönség örömére játszanának. – Ha kapunk valamilyen díjat – számos fontos elismerés adott hitet a folytatáshoz –, akkor soha nem arra gondolunk, hogy nagyszerű muzsikusként kiérdemeltük ezt, hanem hogy a kisebbségi műfaj, amelyre feltettük az életünket, különös figyelmet kap."

2024. A Vujicsics ötvenéves

„Egyszer csak rádöbbentünk, hogy közel a kerek évforduló – fogalmaz Borbély Mihály. – Gábor gyakran mondja a koncertek elején, hogy mi vagyunk a Vujicsics együttes Szentendréről, és a zenekar ennyi meg ennyi éves, a közönség pedig álmélkodik, néha tapsolnak, ha meg nem, Gábor rájuk szól, hogy ilyenkor tapsolni szoktak. 49-nél már elkezdtünk gondolkodni azon, mi legyen a kerek évfordulón." Január 13-án, a szerb szilveszteri koncerttel és táncházzal, egy fergeteges bulival indult az év a Fonóban, aztán rengeteg számukra fontos helyen megfordultak, elhívták a régi társakat Sebestyén Mártától Tolcsvay Lászlóig, a Művészetek Völgyébe pedig a fiatal generáció képviselőit. Az október végi müpás koncert jelszava a motivikus népzene, és számukra fontos, szeretett muzsikusokkal, táncosokkal osztoznak a színpadon. „Kivételes estére készülünk" – fogalmaz Borbély Mihály.

Arra a kérdésre, vajon meddig tarthat a közös muzsikálás, Eredics Áron azonnal rávágja, hogy ezen ők is szoktak gondolkodni. „Példaértékűnek tartom, ahogyan ők ezt az egészet csinálják. Szerintem nem az a legfontosabb kérdés, hogy mi következik – hiszen minden tag rengeteg más területen is aktív –, a Vujicsics már mindenképpen egy kerek történet. Lételemük a zenélés, menni, csinálni, így ha rajtuk múlik, még sokáig fognak együtt muzsikálni, és ez a legtöbb, amit kívánhatunk."


Címkék
General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register