Müpa Magazin+ / Ráadásul
BenjaminMIllepied_PORTRAIT+copy_vagott.jpg

Forrás: www.benjamin-millepied.com

Ezerlábú művész, aki nélkül a Dűne sem lenne ugyanaz

2025. 02. 05. Frauenhoffer György

Mit tehet a művész, akit gyerekkora óta szakmája legkiválóbbjaként tartanak számon, bezsebelte az összes létező nagy elismerést, a legnagyobb balettlegenda szellemi örökösének nevezik, több mint egy évtizede Hollywood kedvencévé is vált, neve egyszerre fogalom klasszikus és popkulturális körökben, és még a nyugdíjkorhatártól is fényévekre van?

A táncos-koreográfus Benjamin Millepied-re a jelek szerint a döbbenetes léptékű siker nem bénítólag hat, éppen ellenkezőleg. Koreográfusi munkáját a világ legutóbb a Dűne 2-ben láthatta: ő alkotta ugyanis meg a sivatagi fremenek jellegzetes járását, egy olyan mozdulatsort, amely egyszerre gyönyörű és nélkülöz minden ritmust.

Nem ez volt az első, de még csak nem is a legfontosabb hollywoodi munkája. A tánc világához egy kicsit közelebb állt Darren Aronofsky 2010-ben bemutatott Fekete hattyúja, ebben vezető koreográfusként tanította balettra a film főszerepét játszó, Oscar-díjjal is kitüntetett Natalie Portmant. A forgatáson a két művész kapcsolata gyorsan kinőtte a szakmai kereteket, és egészen 2024-ig házastársak voltak.

Művészi pályája azonban túlmutat a hollywoodi bulvárhíreken és a nagy költségvetésű filmeken. Édesanyja is táncművész volt, így bár Benjamin az első professzionális balettóráit 8 évesen vette, a tánc gyakorlatilag születésétől kezdve jelen volt az életében. Talán nem is olyan meglepő a műfaj iránti korai vonzalma, ha hozzátesszük, neve azt jelenti: „ezer láb”. Bordeaux-ban született, de néhány évig Szenegálban nevelkedett, ahol édesapja a helyi olimpiai csapatot készítette fel.

Francia, majd amerikai tanulmányai után rövid időn belül a New York City Balett vezető táncosává léptették elő, 2001-től kezdve pedig koreográfusként is dolgozni kezdett. Így került a Barishnikov Arts Centerhez, ahol az intézmény névadója, Mihail Barisnyikov számára készítette el Years Later című szólókoreográfiáját – többen ekkor a balettlegenda szellemi örököseként kezdték emlegetni. 2012-ben L.A. Dance Project néven megalapította saját társulatát, 2014-től kezdve pedig két éven át töltötte be a Párizsi Opera balettigazgatói posztját.

Hollywoodba sem minden filmes előzmény nélkül érkezett meg. Táncosként dolgozott az Air France és az Yves Saint Laurent divatház reklámfilmjeiben, önálló reklámfilmeket készített a Forevermark gyémántékszereknek, 2022-ben pedig bemutatkozott első játékfilmrendezésével, a Carmennel, a főszerepben Paul Mescallal és a Pedro Almodóvar-filmekből is ismert Rossy de Palmával.

Munkái során együtt dolgozott a kortárs zenei színtér legkiválóbbjaival – köztük volt többek között David Lang, Nico Muhley és Philip Glass –, illetve olyan alkotókkal, mint a National dalszerzőjeként ismert, de Taylor Swift albumain is közreműködő Bryce Dessner vagy az elektronikus szcénából érkező Matthew Barnes, azaz Forest Swords. Nyitottságát a könnyedebb műfajok felé jól jelzi, hogy 2014-ben Lil Buckot, a street dance királyát kérte fel, hogy táncoljon Bach Goldberg-variációinak Aria tételére.

A cikk elején feltett kérdésre pedig a válasz egyszerűbb, mint gondolnánk: a legjobb, amit egy csúcsra ért művész tehet, hogy elhozza produkcióját a Müpába. Nem is akármilyen társaságban: a világhírű francia orgonaművész, Olivier Latry és szintén orgonista felesége, a koreai születésű Shin-Young Lee élő orgona zenéjére a mozambiki Idio Chichava és az amerikai Jobel Medina mellett Benjamin Millepied koreográfiája is látható lesz február 14-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register