Müpa Magazin+ / Ráadásul
1600x685_faq.jpg

A Lincoln Center nyolcadik épülete az opera szerelmeseinek egyik fő zarándokhelye Forrás: Metropolitan Opera

Arany függöny, kristálycsillár, kanyargó lépcső és grandiózus előadások: hát ez a Met!

2023. 03. 16. Csepelyi Adrienn

„Az ember erős késztetést érez, hogy behunyja a szemét” – írta 1966 szeptemberében, a Metropolitan Opera új épületének átadását követően Ada Louise Huxtable, a New York Times kritikusa. Mi tagadás, a ma világszerte csak Metként emlegetett, Wallace K. Harrison által tervezett operaház párját ritkítóan modern vonalvezetése sok tekintetben szembement az addigi tradíciókkal – aki azonban járt már ott, tudja, hogy a Metbe belépni olyan, mint besétálni (legalábbis nézőként) a zenetörténetbe. Ráadásul szó szerint minden lépcsőfordulóban összefuthatunk egy filmsztárral, esetleg világhírű művésszel, divattervezővel, sportolóval – bárkivel.

A Metropolitan Opera társulata száznegyven éve, 1883-ban alakult, s a hatvanas évekig a 39. utca és a Broadway sarkán volt az otthona. 1883. október 22-én Gounod Faustjával avatták fel az épületet, amely a legenda szerint azért született meg, mert a befolyásos és gazdag Vanderbilt család egyik örökösnője pocsék helyet kapott az Academy of Music Opera House egyik előadására – férje pedig elhatározta, hogy megépítteti New York legelőkelőbb operaházát, hogy ilyesmi még csak véletlenül se fordulhasson elő többé.


A 65 láb (kb. 19 m) magas, 44 láb (kb 13 m) széles aranyszínű függönyt eredetileg Mozart Varázsfuvolájához tervezte az a Marc Chagall, akinek az előtéri két falifesmtényt is köszönhetjük
Fotó: Julie Skarratt

A jelen operahallgatói számára a Met már egyértelműen összekapcsolódik a hatalmas boltívekkel és az emblematikus lépcsővel, amely a világ egyik legrangosabb, aranyszínű függönnyel takart operaszínpada felé vezeti a látogatókat (előadásonként mintegy négyezret!). Érdekesség, hogy az új Met eredetileg ott állt volna, ahol ma New York másik ikonikus épülete, a Rockefeller Center magasodik – ez utóbbiról George és Ira Gershwin még dalt is komponált: They All Laughed című szerzeményükben elhangzik, hogy az emberek csak nevettek a Rockefeller Centeren, most meg egymás lábát tapossák, hogy bejussanak – nos, egy kicsit így volt ez a szokatlanul modern új Mettel is.


Itt már látszanak az ikonikus boltívek (1964)
Fotó: Metropolitan Opera Archives

A Lincoln Center nyolcadik épülete az opera szerelmeseinek egyik fő zarándokhelye, és ezt gyakran szó szerint kell érteni: korabeli felvételekből tudjuk például, hogy amikor Maria Callas a tengerentúlon lépett fel, rajongói a jegypénztárak előtt sátoroztak, hogy láthassák-hallhassák a dívát. A Met több tucatnyi modern és kortárs opera ősbemutatójának helyszíne (amelyek közül jó néhányat a The Met Live in HD közvetítéseknek hála, mi, magyar nézők is átélhettünk). Már a nyitóelőadás is ősbemutató volt: Samuel Barber Antonius és Kleopátrája, legutóbb pedig Kevin Puts Az órák című művét láthattuk az elsők között a világon.

A hivatalos nyitás előtt néhány hónappal diákokat vezényeltek a nézőtérre, hogy meggyőződjenek arról, akusztikai szempontból minden rendben – még pisztolylövéssel is tesztelték az auditóriumot! A Met akusztikája híresen kiváló, épp ezért a HD-közvetítések előírásai is igen szigorúak: csak egészen remek hangrendszerrel rendelkező intézmények kapnak engedélyt ezekre.


Az operaház védjegyévé vált "Szputnyik"-csillárokat egy hétköznapi baleset ihlette
Fotó: Eileen_10 / Shutterstock.com

Ha Met, akkor nem feledkezhetünk meg az ikonikus csillárokról sem. Igen: ez az operaház egyik védjegye. Az osztrák J. & L. Lobmeyr cég tervezője, Dr. Hans Harald Rath által megálmodott csillárokat az osztrák kormány ajándékozta a Metnek, az Egyesült Államok iránti hálából a második világháború utáni újjáépítésben nyújtott segítségért.

Az előtérben tizenegy, az auditóriumban huszonegy csillár szórja 49 ezer (!) kristály fényét: a legnagyobb közülük ötméteresnél is nagyobb átmérőjű. Az előadások kezdete előtt a csillárok a nézőtér fölött alacsonyan lógnak – azért azonban, hogy senki elől ne takarják ki a színpadot, a nyitány előtt a tizenkét, nézőtér fölötti csillárt elektromos szerkezet segítségével pillanatok alatt felhúzzák. (Ha nem is annyira lenyűgöző, mint a monumentális díszletek, azért tapasztalatból mondom: igen látványos „produkció” a maga nemében!)

A jellegzetesen kanyargós lépcső mellett az előtér egyik legfőbb látványossága a két hatalmas Chagall-murál, A zene diadala és A zene forrása című, amelyeket a művész kifejezetten a Met számára tervezett. Apró szépséghiba, hogy fordítva kezdték őket felvinni a falra... Bár Chagall eleinte őrjöngött a hiba láttán, végül egyes elemeket beépített a tervébe, s azok a mai napig fordítva láthatóak. S ha már a hibáknál tartunk: a fent említett csillárok alakja némi tintának köszönhető, amit Tadeusz Leski, a Wallace K. Harrison mellett dolgozó építész borított rá véletlenül a majdnem kész tervekre...

Chagall eredetileg pont fordítva képzelte el a freskókat a falon
Fotó: Untapped Cities/ Michelle Young

Noha a The Met Live in HD sorozat közvetítései a legmodernebb technológia segítségével jönnek létre estéről estére, a rádióközvetítések – őrület! – több mint kilencven esztendeje tartoznak hozzá az operarajongók mindennapjaihoz. (Igaz, 1910-ben már volt két előadás, amit amatőr technológia segítségével New Jersey-ben is hallhattak, ám Giulio Gatti-Casazza főigazgató minden erejével hadakozott a rádióközvetítések ellen.) Az első hivatalos közvetítés igazi ajándék volt: 1931 karácsonyán Humperdinck Jancsi és Juliska című művét kapták a rádióhallgatók.

Apropó, technológia: a Met látogatói a kilencvenes évek óta maguk dönthetik el, van-e szükségük feliratra az előadás teljes élvezetéhez, és ha igen, milyen nyelven olvasnák a librettót: minden egyes székhez külön kis monitor tartozik ugyanis, ami akkoriban egyedülálló volt a világon. Ha pedig a szünetben kicsit körbetekintünk a nézőtéren, érdemes úgy felnéznünk az akusztikai szempontok szerint kialakított „kagylós” mennyezetre, hogy tudjuk: egymilliónál is több, egyenként 6 négyzetcentiméteres aranylapocska borítja azt. A legértékesebb arany mégsem itt található, hanem a színpadon – az énekesek torkában!


A plafonon elhelyezkedő "kagylók" nem pusztán dekorációs célt szolgálnak
Fotó: Jonathan Tichler/ Metropolitan Opera


2008 óta az operavilág első számú fellegvárának reprezentatív előadásait a Müpa Fesztivál Színházának és Előadótermének nézőteréről is megtekinthetjük, s nem túlzás kijelenteni, hogy a magyar operarajongók előtt valósággal új horizontokat nyitott ez a lehetőség. A kiváló minőségben közvetített produkciók ugyanis nem egyszerűen élőben, hanem a jelenidejűség egészen újfajta élményét felajánlva jutnak elénk: új operákat, rendezéseket, operai trendeket és – korántsem mellékesen – a szemünk láttára és a fülünk hallatára világsztárrá váló énekeseket megismertetve velünk.

magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register