Digitális műsorfüzet

Duna Művészegyüttes: Székelykapu
2025. december 10. szerda | 19.00
  • Előadja:

    a Duna Művészegyüttes és a Göncöl zenekar

    Közreműködik:

    Fekete Borbála – ének

    Felvételről közreműködik:

    Izabella Caussanel – ének
    Gáspár Álmos – hegedű
    ifj. Csoóri Sándor – brácsa, brácsakontra, tambura, ír buzuki
    Friderikusz Péter – cselló
    Lakatos Dávid – nagybőgő
    Földes Gábor – basszusgitár
    ifj. Szerényi Béla – tárogató, furulya
    Sebestyén Patrik – trombita, szárnykürt
    Herédi Zsombor – harmonika
    Őri Kiss Botond – zongora
    Csernovszki Márk – hárfa
    Horváth Áron – cimbalom
    Okazaki Masato – éneklő fűrész

    Alkotók:

    Zene: ifj. Csoóri Sándor
    Zenei szerkesztő: Pál István „Szalonna”
    Dramaturg: Orza Călin
    Díszlet: Michac Gábor
    Vetítés: Lukács Mihály
    Jelmez: Winklerné Petri-Kiss Borbála, Furik Rita
    Táncmester: Módosné Almási Berta, Módos Máté, Sáfrán Balázs, Szabó Csaba, Farkas Ágnes, Gaschler Beáta, Antal Áron, Nagypál Anett
    Tánckarvezető: Soós Gyula András, Bonifert Katalin
    Koreográfus: Farkas Tamás, Kovács Norbert „Cimbi”, Kádár Ignác, Juhász Zsolt, Orza Călin
    Rendező: Juhász Zsolt

    A bemutató a Bartók Tavasz keretében a Duna Művészegyüttessel közös programként, a Müpa szervezésében valósult meg.

  • A székelykapu az ősi erő szimbóluma, szakrális jelentőségű tárgy, mely a hit, a remény, az Istenhez való tartozás jelképe, kommunikációs csatorna ég és föld között. Három oszlopa a test, a lélek és a szellem egységére utal, faragásai védelmi, kegyelmi és áldást adó szimbólumok, az univerzum energiájának lenyomatai. A Duna Művészegyüttes produkciójának inspirációs forrásául ez a gazdag jelentéssel rendelkező építmény szolgált.

    Az előadás jelenetei

    I. Csillagösvényen

    Első ének: Égi-földi eredetmondák
    a Nap és a Hold násza, Nimród és fiai: Hunor és Magor, a Csodaszarvas űzése, a székely nép születése

    Második ének: A Szent Anna-tó legendája
    a székely legendárium reprezentatív példája, mely a női princípiumot állítja szembe
    a férfiközpontú gondolkodásmóddal

    Harmadik ének: Székelyek Képes Krónikája
    Dózsa György parasztfelkelése, Kőrösi Csoma Sándor keleti útja, a Siculicidium, avagy a mádéfalvi veszedelem, a csíksomlyói Babba Mária, a Napba öltözött Boldogasszony


    II. „Áldás a bejövőnek, béke a kimenőnek”

    Gyergyói tánckép
    verbunk, csárdás és gyorscsárdás, Köllőké, ceppel

    Felcsíki párok
    cepper, zsuka, csárdás és sebes

    „Egy kicsi madárka”
    kászoni dallamok

    Felső-Maros menti hangulatok / Marossárpatak, Vajdaszentivány
    sebesforduló, huszárverbunk, csárdás, korcsos, cigánycsárdás, batuka

    Magyarói virtuózok
    marosmagyarói muzsika

    Sóvidéki mulatság / Pálpatak, Korond, Makfalva
    verbunk, csárdás, szöktetős, marosszéki

  • „A magyar népművészetnek és ezen belül a monumentális fafaragásnak, de a népi építészetnek is csúcsa a székelykapu – írja a néprajzkutató Balassa M. Iván. – A hagyományosan nagynak, fedelesnek vagy galambbúgosnak nevezett kaput az 1900-as évek elejétől nevezik székelykapunak, nevét a Székelyföldről kölcsönözve, ahova erre az időre visszaszorult készítésének gyakorlata. Három oszlopa, zábéja van, ezeket felül egy vízszintes gerenda, a szemöldökfa vagy kontyfa köti össze, amelyre gyakran galambdúcot (galambbúgot) építenek. Az oszlopok közötti távolság eltérő, helyet adva a nagy- és a kiskapunak, azaz a teher- és személyforgalomnak.”

    A kapu készítésére legalkalmasabb a tölgyfa, amit Székelyföldön cserfának, cserefának hívnak, míg a kapuszárnyak a könnyebb fenyőből készülnek. Az anyagot egy évig száradni hagyják, és csak ezt követően fognak bele a faragásba. Először meghatározzák a méreteket, majd a szerkezeti elemeket, az oszlopokat és a koszorúgerendát erősítik össze csapolással, az elmozdulást megakadályozó, egyben díszül is szolgáló haránt-, illetve könyökkötéseket pedig lapolják. A kiskapu feletti kaputükröt változatosan és egyes vidékekre jellemző módon zsilipeléssel, máshol függőleges lécekből kialakított rácsozattal és egyéb megoldásokkal töltik ki.

    © Kállai-Tóth Anett

    „Mindezek után következik a kapu díszítése és a szövegek bevésése – folytatja Balassa. – A székelykapukat általában virágos mintákkal díszítik, de van, amikor mértani alakzatokkal. Hagyományosan azonban jóval több volt a díszítetlen, simakapu, mint a kicifrázott. A faragott díszeket vésővel, a finomítást faragókésekkel készítették. De nemcsak faragták, hanem festették is a székelykaput, eredetileg csak piros, fehér, zöld és kék színnel. A feliratok a kontyfára kerültek, de előfordultak a kiskapu feletti szemöldökfán is.” Ezek a feliratok a székelykapuk elmaradhatatlan tartozékai. Egyrészt az építés idejét és a gazda, illetve a fafaragó nevét ismertetik, általában a kapu belső oldalán, másrészt jókívánságokat, üzeneteket tartalmaznak a betérő számára: „Őseidnek szent hitéhez, nemzetednek gyökeréhez – testvér – ne légy hűtlen soha!”; „Házad lehet bárhol, de hazád csak itt.”; „Béke a bejövőre, áldás a kimenőre!”; „Isten hozott. Ha mész, Isten legyen veled.”

  • Az előadás első része a székely nép eredetének táncos krónikája. Először a mitikus múlt, az ősi eredetmondák világa elevenedik meg, majd a mágikus népszokások és szertartások színes képei, legvégül a székelység történelmének meghatározó helyszínei és eseményei, illetve e történelem kimagasló személyiségei tűnnek fel. Furik Rita jelmezeinek színei és formái a mitikus tartalmat erősítik, az alapruházatot a Nap és a Hold szimbóluma, a kezdet, a teremtés ihlette.

    © Kállai-Tóth Anett

    Különös jelentősége van a székely viseletre jellemző csíkos mintázatnak is, melyet a tervező az élet szimbólumaként használ. A székelység az életét kezében tartva irányítja a rendszert, amelyben él, így a csíkos szövés nemcsak díszítőelemként, hanem erős összekötő jelképként jelenik meg a jelmezek bizonyos részein. Ifj. Csoóri Sándor világzenei dallamai Bartók Béla gyűjtéseiből merítenek, megjelennek köztük régi és új stílusú népdalok is.

    A második rész táncos barangolás Székelyföldön, a művészek a különböző régiók zenéje és táncai segítségével kalauzolják a közönséget ezen az ősi és hallatlanul színes tájon. Ebben a részben autentikus székely népviselet jelenik meg, melynek legfőbb jellemzője, hogy hagyományos kézi megmunkálással, házilag készült, gyapjú, kender, len és juhbőr felhasználásával. Az előadásban eredeti, Székelyföldről származó népviseletek, valamint az eredetiek alapján rekonstruált női és férfijelmezek egyaránt láthatóak. A székelységre jellemző színek és minták felkutatása, a ruhák táncművészekre alakítása Winklerné Petri-Kiss Borbála munkája.

    © Kállai-Tóth Anett

    A második részben, amelynek zenei szerkesztője Pál István „Szalonna”, autentikus székely népzene hallható a Göncöl zenekartól.

  • Az 1957-ben alakult Duna Művészegyüttes 26 fős tánckarból és 6 fős népi zenekarból áll, tagjai hivatásos néptáncosok és hangszeres művészek. A táncosokat kísérő Göncöl zenekar önálló koncerteket is ad, amelyek elsősorban az autentikus népzenére épülnek.

    A Duna Művészegyüttes a hazai néptánchagyomány hiteles, ugyanakkor nyitott és figyelemfelkeltő tolmácsolására törekszik, produkcióit egyszerre jellemzi a hagyományőrzés és a művészi kísérletezés.

    © Végh Tamás

    Az együttes repertoárjában fontos helyet foglalnak el a néptáncot és a kortárs táncot ötvöző táncszínházi bemutatók, valamint a néptáncelemeket felhasználó gyermek- és ifjúsági előadások. Törekvésük, hogy előadásaik a néptánc iránt érdeklődőket a színházhoz, a színházba járókat pedig a néptánchoz vigyék közelebb.

  • Juhász Zsolt néptáncos, koreográfus, 1999 óta a Duna Táncműhely vezető koreográfusa, 2007 óta a Duna Művészegyüttes művészeti vezetője. Az 1990-es évektől munkásságát számos szakmai díjjal – többek között A Népművészet Ifjú Mestere címmel, néptáncfesztiválok nívódíjaival és koreográfusi díjakkal – ismerték el. 2003-ban Harangozó Gyula-, 2006-ban Imre Zoltán-díjat kapott, 2007-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével tüntették ki, 2025-ben pedig Magyarország Érdemes Művésze díjban részesült.

    Munkásságában kiemelt szerepet kap a magyar néptánc hagyományainak hiteles ápolása, művészi színvonalú színpadra vitele táncosként és koreográfusként egyaránt. Különösen fontosnak tartja, hogy a magyar néptánc sokszínű formakincsét kortárs mozgásszínházi technikákkal ötvözze, és ekként korszerű táncszínházi produkciókat hozzon létre.

    © Éder Vera

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa+ hűségprogram

Csatlakozzon a Müpa ingyenes hűségprogramjához!

Megközelítés

A Müpa autóval megközelíthető a Soroksári út, a Könyves Kálmán körút és a Rákóczi híd felől.

Tömegközlekedéssel az 1, 2, 24 villamosokkal, az 54 és 15 buszokkal és a H7 HÉV-vel.

Nyitvatartás, előadások

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Nyitvatartás | Térkép

Parkolás

A Müpa mélygarázsában, és nyitvatartás szerint a kültéri parkolóban adott napi előadásra szóló jeggyel a parkolás ingyenes. A belépőjegyet a garázsba behajtáskor vagy később, a parkolójegy érvényesítésekor kell az automatáknál bemutatni.

Parkolással kapcsolatos kérdések | info@mupa.hu

Teremhasználat

Nyilvános, kulturális rendezvények • Koordinációs Csoport tereminfo@mupa.hu

Zártkörű, üzleti rendezvények uzletirendezveny@mupa.hu

Programok iskoláknak

Iskolásprogramokkal kapcsolatos kérdések junior@mupa.hu

Partneriskola-program

Partneriskola-programmal kapcsolatos kérdések junior@mupa.hu

Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok