Digitális műsorfüzet

Győri Balett: Peer Gynt
2025. október 26. vasárnap | 19.00
  • Peer Gynt: Luka Dimic
    Aase: Matuza Adrienn
    Szarvasbika: Jekli Zoltán
    Solvejg: Herkovics Eszter Adria
    Ingrid: Guti Gerda
    Főorvos / Dovre apó: Sebestyén Bálint
    Zöld ruhás nő: Kovács Eszter
    A zöld ruhás nő fia: Horváth Zente

    Szarvasbikák: Nicolas Askonidis, Borna Cicak, Engelbrecht Patrik, Gémesi Máté, Thales Henrique, Luigi Iannone, Ónódy Ábel, Szentiványi Richard, Daichi Uematsu
    Manólányok: Tetiana Baranovska, Margarida Filipe, Nagy Franciska, Tatiana Shipilova, Szendrey Rebeka
    Falusi lányok: Tetiana Baranovska, Berzéki Melinda, Guti Gerda, Joó Lea Napsugár, Nagy Franciska, Tatiana Shipilova, Szendrey Rebeka, Tüű Barbara
    Falusi férfiak: Nicolas Askonidis, Borna Cicak, Engelbrecht Patrik, Gémesi Máté, Thales Henrique, Luigi Iannone, Joāo Oliveira, Ónódy Ábel, Puczkó-Smith Levente, Szentiványi Richard, Daichi Uematsu
    Több szerepben: Tetiana Baranovska, Berzéki Melinda, Margarida Filipe, Guti Gerda, Joó Lea Napsugár, Nagy Franciska, Park Chaewon, Tatiana Shipilova, Szendrey Rebeka, Tüű Barbara
    Nicolas Askonidis, Borna Cicak, Engelbrecht Patrik, Gémesi Máté, Thales Henrique, Luigi Iannone, Joāo Oliveira, Ónódy Ábel, Puczkó-Smith Levente, Szentiványi Richard, Daichi Uematsu

    Közreműködik: Takács Hanna – ének
    Jelmez: Velich Rita
    Jelmezkivitelezés: Győri Gabi
    Díszlet: Bozóki Mara
    Szcenika: Katavics Lajos
    Fény: Stadler Ferenc
    Zene: montázs
    Az eredeti művet írta: Henrik Ibsen
    Dramaturg: Csepi Alexandra
    Asszisztens: Bajári Levente
    Koreográfus: Velekei László

  • Velekei László koreográfus, a Győri Balett igazgatója nem hétköznapi kalandra vállalkozott, amikor úgy döntött, hogy társulatával Henrik Ibsen 19. századi emberiségdrámáját, a boldogság mibenlétét élethosszig kutató Peer Gynt történetét viszi táncszínpadra. „Hiszek az intuíció erejében: darabot is inkább a megérzéseim alapján választok. Egy ideje a Peer Gynt irányába mutatott minden. Sokan kérdezték például, miért csak olyan előadásokat készítek, amelyekben a női főszereplő száll szembe a társadalommal. Egy fiú viszonya a szüleihez mindig komplex és kissé megfoghatatlan, így a saját családi történeteim, gyerekkori emlékeim is szerepet játszottak a döntésben” – meséli a koreográfus.

    De miért éppen Peer Gynt? „Az ő alakja számomra homályos tükör, amelyre rápillantva én dönthetem el, hogy tisztán látom-e magamat benne. A történet tele van jelképekkel, amelyek értelmezésében kulcsszerep jut az anyának, de közben az apa figurája is ott lebeg a háttérben. Az alkotás során kénytelen voltam azon is elgondolkodni, hogyan viszonyulok a változáshoz. Peer életében – ahogy az enyémben is – a sok változás előrevisz, de mintha mégsem akarna reagálni rájuk…” – teszi hozzá Velekei László.

  • A számtalan helyszín, a rengeteg szereplő, a változatos kalandok sora a prózai színházcsinálókat is kihívás elé állítja. És bár furcsán hangozhat, éppen a plasztikus képek, az absztrakció iránti vonzódás, az asszociációkon alapuló gondolkodás avathatja ideális alapanyaggá Ibsen monumentális szövegét a történetmesélő táncszínház számára. A koreográfus elárulja: Csepi Alexandra dramaturggal közösen a fiú alakjára összpontosítottunk, a hatalmas anyagból azokat a jeleneteket válogattuk ki, amelyekben Peer a jelen lévő anyával és a láthatatlan apával kerül kapcsolatba. Az őt körülvevő, kézzelfogható valóság és a csak a fantáziájában létező, gondolatai és víziói révén megformálódó világ közötti egyensúlyozás a kétrészes este vezérfonala.”

    A markáns látványvilágért Bozóki Mara díszlet- és Velich Rita jelmeztervező felel. A nyitott, szinte üres, fekete, absztrakt térbe komplex szimbólumok kerülnek, például a színt uraló fenséges szarvasagancs. A jelképek értelmezését az alkotók a nézőre bízzák. A látványvilág egyértelműen a mi jelenünkhöz áll közelebb, nem Ibsen korához: ez is segíti a közvetlen kapcsolatteremtést a történettel.

  • A Győri Balett Peer Gyntje egy zárt osztály nyugtalan lakója, aki párhuzamos valóságok közé szorulva létezik és vizsgálódik. De hol ér véget a valóság, hol kezdődik az álom? „Az emberi agy csodálatos, képes összesimítani egymással a különböző síkokat. Peer számára anyja volt az, aki megnyitotta a kaput a két régió között, ő pedig valahol ott bolyong ezek határmezsgyéjén. A néző olykor maga sem tudja eldönteni, éppen hol jár” – mondja Velekei László.

    Mivel a koreográfus a történetet saját érdeklődése szerint gyúrta át, a darab zenei világát is össze kellett hangolnia az új hangsúlyokkal gazdagodó narratívával. A koreográfus elárulja: „Nagy rajongója vagyok Grieg zenéjének, amelyet nem akartam, mert nem is lehet megkerülni. Az is tény azonban, hogy a klasszikus muzsika a maga letisztultságával és cizelláltságával inkább követésre kényszeríti a táncosokat, míg az újonnan megjelenő ambient hangulat, a sötét fantáziák jobban illeszkednek a kortárs mozgásanyaghoz.”

    Arra a kérdésre, hogy a győri közönség hogyan fogadta a premiert 2022 őszén, így felelt: „Nézőink magas elvárásokkal ülnek be a Győri Balett előadásaira, hiszen több évtizedes tánctörténelemmel a hátunk mögött lépünk színpadra. Öröm látni, hogy az utóbbi években a kísérletezés irányába forduló bemutatóink is megtalálták a maguk nézőit, akik eleinte talán meglepve, ám idővel egyre nagyobb odaadással követnek minket a járatlan utakon. A Peer Gynt is ezt a sort folytatja,és büszkék vagyunk arra, hogy a Müpa közönségének is megmutathatjuk.”

    Rövid videó a produkció előkészületeiről:

    Írta: Jászay Tamás

  • Velekei László tízéves koráig néptáncot és versenytáncot tanult, balett-táncosként a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában végzett. 2020-ban elvégezte a Magyar Táncművészeti Egyetem táncos és próbavezető szakát. Pályafutását 1996-ban alapító tagként kezdte a Magyar Fesztivál Balettben. 1997-ben a Győri Balett társulatához került, 1999-ben az együttes magántáncosa lett. 2009-től a táncot befejezve koreográfusként és művészeti asszisztensként dolgozott a társulatnál. 2015-ben az együttes művészeti vezetője, 2020. július 1-jén igazgatója lett.

    A Győri Balett által bemutatott darabok közül több az ő nevéhez fűződik: Tóth Ilona emlékére ’56, Kodály, Ne bánts!, A terem, Belső hangok, Romance – Kodály Zoltán műveire, A vaskakas, A skarlát betű, PianoPlays – etűdök Liszt és Wagner műveire, Forgószél, avagy a képzelet csodája, Anna Karenina, Mimi, One way to Heaven. Velekei László 2014-ben a legjobb külföldi koreográfus díját kapta a 7. Nemzetközi Balett- és Kortárstánc-versenyen Bécsben, ugyanebben az évben Győr Művészetéért díjat, 2015-ben Harangozó-díjat, 2017-ben Carmen-díjat, 2019-ben pedig Seregi-díjat kapott. 2016-ban és 2018-ban elnyerte „Az évad legjobb alkotója” címet. 2022-ben Magyarország Érdemes Művésze díjban részesült.

    A magyar táncművészeti életben, a magyar tánc történetében és Győr történetében egyaránt mérföldkőnek számított, amikor 1979-ben a Magyar Állami Balettintézet végzős osztályának tagjai úgy döntöttek: együtt maradnak és társulatot alapítanak – így született meg a Győri Balett.

    Ügyüknek megnyerték Markó Ivánt, aki búcsút mondott Maurice Béjart világhírű együttesének, és Győrbe jött, hogy az együttes vezetője legyen. Az alapító igazgató 1991-es távozásával Kiss János vette át a társulat irányítását, és az együttes a vezetőváltás után is képes volt megújulni, évről évre emelni a művészi mércét, egyre szélesebb horizontot tárni közönsége elé. A kitartó munkát újabb sikerek koronázták, többek között olyan neves koreográfusokkal dolgoztak együtt, mint Robert North, Ben Van Cauwenbergh, Christopher Bruce, Cayetano Soto, ifj. Harangozó Gyula, Lukács András, Leo Mujić, Gustavo Ramírez Sansano vagy éppen Vámos György. 2020. július 1-jével a társulat harmadik igazgatója Velekei László lett.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa+ hűségprogram

Csatlakozzon a Müpa ingyenes hűségprogramjához!

Megközelítés

A Müpa autóval megközelíthető a Soroksári út, a Könyves Kálmán körút és a Rákóczi híd felől.

Tömegközlekedéssel az 1, 2, 24 villamosokkal, az 54 és 15 buszokkal és a H7 HÉV-vel.

Nyitvatartás, előadások

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Nyitvatartás | Térkép

Parkolás

A Müpa mélygarázsában, és nyitvatartás szerint a kültéri parkolóban adott napi előadásra szóló jeggyel a parkolás ingyenes. A belépőjegyet a garázsba behajtáskor vagy később, a parkolójegy érvényesítésekor kell az automatáknál bemutatni.

Parkolással kapcsolatos kérdések | info@mupa.hu

Teremhasználat

Nyilvános, kulturális rendezvények • Koordinációs Csoport tereminfo@mupa.hu

Zártkörű, üzleti rendezvények uzletirendezveny@mupa.hu

Programok iskoláknak

Iskolásprogramokkal kapcsolatos kérdések junior@mupa.hu

Partneriskola-program

Partneriskola-programmal kapcsolatos kérdések junior@mupa.hu

Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok