Müpa Magazin+ / Ráadásul
schein_gabor_@_szilagyi_lenke.jpg

Fotó: Szilágyi Lenke

Ismerje meg a Literárium-sorozat következő főszereplőjét, Schein Gábort

2023. 03. 03. Visy Beatrix

Schein Gábor pályája olyan, mint egy kaleidoszkóp, folyton változó színes üvegdarabjaival. Vagy legutóbbi kötetének főszereplőjét játékba hozva azt is mondhatjuk: „a rinocérosznak százezer alakja és korlátlan kiterjedése van.” Miből is áll tehát ez a számtalan formájú és kiterjedésű, sokszínű alkotói világ?

A költő, író, műfordító és egyben irodalomtörténész a kortárs magyar irodalom egyik legtermékenyebb és legváltozatosabb életművel rendelkező középgenerációs szerzője. Tudása széles és elmélyült, érdeklődése és figyelme sokirányú, érzékenysége pedig mindezt a tudást, sokféle ismeretet mozgósítja, hogy saját és szűkebb-tágabb közösségének életét, múltját, de nemegyszer aktuális jelenét is művészetté, irodalmi alkotássá formálja.

Schein Gábor írásművészete számtalan műfajban, formában megmutatkozott már. Kezdetben elsősorban a költészet állt alkotói tevékenységének előterében. Lírája ezer szállal kötődik a költészeti hagyományhoz, hiszen irodalomtörténészként is elsősorban a költői életművek, Nemes Nagy Ágnes, Pilinszky, Füst Milán és a Nyugat költészete áll érdeklődésének középpontjában. Ugyanakkor magabiztos formaismerettel rendelkező lírája el is rugaszkodik a mesterek örökségétől, és új megszólalási lehetőségeket keres, mint például a (retus) című kötet prózaverseiben, amelyben a kiretusált múlt darabjainak visszanyerése, helyreállítása történik.

A múltra és az aktuális jelenre egyaránt irányuló alkotói tekintet egy-egy életszakaszt s annak belső lenyomatait sűríti össze egy-egy kötetben. Így a megszólalásmód, a líranyelv az élet- és léthelyzet változásával szintén örök változásban van. Ennek köszönhető, hogy Schein verseskötetei mindig valami mást, újat hoznak, akad köztük mitikus-mesei versfolyam (Irijam és Jonibe), verses regény (Bolondok tornya), teret és időt bejáró mozgás (Éjszaka, utazás) vagy éppen a bezártság, változtathatatlanság tapasztalatait közvetítő Üdvözlet a kontinens belsejéből. A költő legutóbbi verses műve, az Ó, rinocérosz pedig az ovidiusi átváltozástörténetekre rájátszva a mítoszok átírásával, rombolásával-építésével alkotja meg az egyszerre bumfordi és légies rinocéroszlét kortárs világnézetét.

A szerző prózájában az egyéni és a kollektív múltfeldolgozás egyaránt szerepet kap. A lírai művek tematikájához, kérdéseihez hasonlóan a törésvonalakkal szabdalt múlt és a gyerekkor kap történetet a Lázár! című regényben, a Svéd pedig idegen közegbe helyezve, külső nézőpontból ábrázolja a kollektív történelmi traumák hatásait az egyes emberre. Schein prózai művei, legyenek azok novellák (Megölni, akit szeretünk), politikai esszék (Esernyők a Kossuth téren) vagy regények, megmutatják, hogy a múltnak milyen következményei vannak az egyén életére, a társadalom rossz beidegződéseire, mentális állapotára, a jelen közérzetére.

Művei összességükben közélet és magánélet szétválaszthatatlanságát, könyörtelen összefonódottságát sugallják, menekülni nem lehet.

A cikk eredetileg a Müpa Magazin 2023. március-áprilisi számában jelent meg.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register