Müpa Magazin+ / Ráadásul
EuropaIzei-NEMETMENU-3a-2000x1300px.jpg

Hagyomány és forradalom – Bevezető a német zeneszerzőkhöz

2025. 10. 15. Kondor Kata

Sokan azt mondják, a német zene nagyon filozofikus, a szerzők sosem engedik, hogy a hallgatót pusztán az érzelmei vezessék a művek hallgatása közben. Ez azonban túlzás: bár a német muzsika valóban képes hatalmas ideákat elénk tárni és mély gondolatokat ébreszteni, mindezt grandiózus szenvedéllyel és andalító dallamokkal társítja.

Ludwig van Beethoven

A bécsi klasszika utolsó, egyben a német romantika első óriása, a bonni születésű Beethoven óriási hatást gyakorolt az őt követő zenészgenerációkra, és máig a legtöbbet játszott szerzők között tartjuk számon. Bár apja – Mozart példájából kiindulva – csodagyereket akart belőle nevelni, ez csak részben sikerült, fia inkább érett szerzőként, semmint ifjú virtuózként aratta legnagyobb sikereit. Az élet nem volt kegyes hozzá, a viharos gyermekkort követően beteljesületlen szerelmek, az egész pályáját beárnyékoló hallásromlás, később siketség és az ebből fakadó társadalmi elszigeteltség terhei nyomták a vállát, miközben elsöprő szenvedélye, forradalmi lelkülete és minden korláton áttörő szabadságvágya igazán kiteljesedhetett zeneműveiben.

Bár a klasszikus mesterek nyomán indult el, már harmincévesen írt első szimfóniájában radikálisan új hangot szólaltatott meg. A műfaj pályájának későbbi szakaszában is jelentős szerepet töltött be, említhetjük a III., Eroica-szimfóniát, amelyet eredetileg Napóleonnak – nem a császárnak, hanem az Európát meghódító és felszabadító hadvezérnek – ajánlott, vagy a Kilencediket, a Schiller szövegére írt híres Örömódával, amelyben a szerző az emberiség eszményi egymásra találását írja meg. Beethoven a kamarazene irodalmában is jelentőset alkotott, egyetlen operája, a Fidelio pedig ugyancsak a zsarnok legyőzését és az igazság diadalát énekli meg.


Felix Mendelssohn Bartholdy

A német romantika utánozhatatlanul bűbájos zeneszerzője nagy múltú és igen tehetős családba született, nagyapja a felvilágosodás vezéralakja, a filozófus Moses Mendelssohn volt, aki a zsidó közösség és a többségi társadalom közeledésén munkálkodott. Nem Felix volt az egyetlen zenei tehetség a családban, négy évvel idősebb nővére, Fanny is kiváló zongoraművésznek és zeneszerzőnek bizonyult. A gyerekek minden támogatást megkaptak a szüleiktől ahhoz, hogy kibontakoztathassák zenei tálentumukat, a legkiválóbb oktatásban részesültek, berlini otthonukban egy valóságos koncerttermet is fenntartottak, és a korszak jeles művészeit látták vendégül.

Az ifjú Felix már gyerekként maradandó értékű muzsikát alkotott, egyik leghíresebb darabját, a Szentivánéji álomhoz írott kísérőzene nyitányát tizenhét esztendősen komponálta. Nagy hatással volt művészetére, hogy alaposabban is megismerkedett Johann Sebastian Bach zenéjével, a Máté-passiót a feledés homályából húzta elő, és mutatta be újra. A siker felnőttként sem hagyta el, oratóriumai (Paulus, Éliás), szimfóniái, versenyművei ma is kitüntetett helyet foglalnak el a koncertéletben.

Úgy tűnik, Mendelssohn számára minden megadatott, ami csak egy zeneszerző pályájához szükséges lehet – a sors azonban nem kivételezett vele, mindössze harmincnyolc évesen hunyt el: fél évvel Fanny halála után vele is végzett az agyvérzés, amely szülei és nagyapja életét is követelte.


Richard Wagner

A lipcsei születésű szerző nem csupán az operaműfaj újragondolására késztette kortársait, munkássága máig kihat mindarra, amit zenéről, színházról és a művészetek szerepéről gondolunk. Bár pályája nehezen indult, saját küldetésébe vetett megingathatatlan hitének és néhány jóakarójának (köztük Liszt Ferencnek) köszönhetően, akik hamar felismerték benne a lángelmét, később legmerészebb elképzeléseit is megvalósíthatta. II. Lajos bajor uralkodó támogatásával színházat építtetett magának Bayreuthban, ahol azóta is ünnepi játékokat szentelnek műveinek, és elérte, hogy darabjai a lehető legjobb körülmények között, operaházak szeszélyeitől függetlenül kerüljenek az arra fogékony közönség elé.

Nagyszabású zenedrámái, amelyekben a Gesamtkunstwerk, az összművészeti alkotás megteremtésére törekedett, a germán mitológia világából választott örök érvényű történetekre épülnek. A Wagner által kidolgozott vezérmotívum-technika – amelynek segítségével a mű cselekményelemeit, szereplőit, tárgyait egy-egy könnyen megjegyezhető dallam idézi föl újra és újra – alkalmas az érzelmi hatás és a filozófiai gondolatok ötvözésére. Így a Tannhäuserben az égi és földi szerelem, A nibelung gyűrűje tetralógiában a hatalom és a szeretet, a szerző egyetlen érett korában szerzett vígoperájában, A nürnbergi mesterdalnokokban pedig a művészi konzervativizmus és a teremtő alkotás áll szemben egymással.

magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register