Müpa Magazin+ / Ráadásul
fiokban_kotta_01.jpg

Bach, Boccherini, Berio – kihagyhatatlan ritkaságok nyomában

2025. 02. 24. Csabai Máté

Elfeledett, elveszett és újrafelfedezett, kiadatlan változat vagy különleges átdolgozás – a komolyzene több millió alkotást magába foglaló tárháza sokféle ritkaságot ismer.

Gondoljunk csak a Máté-passióra, amely egészen 1829-ig – néhány tudóst és zenészt leszámítva – csaknem ismeretlen volt, mígnem Mendelssohn újra megismertette a szélesebb közönséggel a berlini Singakademie épületében. Akkor elfeledett remekműként hirdették a Bach-passiót, amely ma minden jelentősebb keresztény ünnepen műsorra kerül. Mendelssohn azonban húzott változatban, csaknem felére redukálva adta elő a darabot, így amikor Roger Norrington jó két évtizeddel ezelőtt rekonstruálta a Mendelssohn-féle rekonstrukciót, azt is joggal reklámozták ritka alkalomként.

Se szeri, se száma azoknak a műveknek, amelyek ilyen-olyan alkalmatlanságuk miatt kerülnek csak ritkán közönség elé. Nem kell magyarázni, miért nem játsszák rendszeresen Mozart „Leck mich im Arsch” kezdetű kánonját, amelynek szövegét Ottlik Géza nyomán a „nyasgem” kifejezéssel rövidíthetnénk. De ritkaság Messiaen monumentális, blaszfémiával vagy komolytalansággal nem vádolható Turangalîla-szimfóniája is, pusztán mérete folytán: a partitúra a hatalmas vonóskaron, valamint a fúvósokon felül 12 fős ütősgárdát, szólózongorát és ondes Martenot-t is megkövetel. Nem lehet tető alá hozni egy ilyen koncertet minden hónapban.

És hát ott vannak azok az opuszok, amelyek nem sikerültek jól. Tudta valaki, hogy a Függetlenségi Nyilatkozat centenáriuma alkalmából Richard Wagner 1876-ban megrendelést kapott az Egyesült Államoktól egy csillogó-villogó nyitány komponálására? (Az eredmény elég „parsifalos”, és nem is túl érdekes.) Vagy hogy Stravinsky fiatalkori, Esz-dúr szimfóniája egészen olyan, mint egy közepes Rimszkij-Korszakov-darab? Egyes művek egyszerűen csak háttérben maradnak egy hasonló, jobban sikerült párdarab mögött: kevesen tudják, hogy Csajkovszkijnak három zongoraversenyét is ismerjük, de csak egy, az első, a jellegzetes kürttémával induló b-moll lett népszerű.

Többszöri hallgatásra invitál viszont az a ritkaság, amely Gautier Capuçon, Lorenzo Viotti és a Filarmonica della Scala hangversenyén csendül fel február 26-án a Müpában. Luigi Boccherini élete javát a spanyol udvar szolgálatában töltötte, Éjjeli őrjárat Madridban című szerenádja a spanyol főváros 1780 körüli éjszakai hangulatát örökíti meg, és már a maga idejében igen népszerű volt.

A barokk mester négy változatban is elkészítette a zárótételt, amelyben az őrjárat visszavonulását és a kijárási tilalom kihirdetését halljuk – épp aszerint, hogy milyen hangszer-összeállításra volt igény. Kiadni viszont nem akarta, mert meg volt róla győződve, hogy a muzsikát úgyis csak az tudja átérezni, aki megtapasztalta már a forró madridi éjszakákat. „A darab teljességgel hasznavehetetlen, sőt nevetséges Spanyolországon kívül” – írta kiadójának.

Nem volt igaza: a szerenádot a 20. században újra felfedezték, két filmben (Al Pacino Portyán című mozijában és a Russell Crowe főszereplésével készült Kapitány és katonában) is felcsendült, na meg a barcelonai olimpia megnyitóján. Amikor a Scala zenekara 1975-ben megbízta Luciano Beriót, hogy komponáljon művet számukra, a komponista úgy döntött, a zárótétel négy változatából készít egy ötödik, mindent magában foglaló verziót.

Berio a klasszikus művek nagy újraértelmezője volt: meghangszerelte Brahms Klarinétszonátáját, Mahler korai dalszerzeményeit, legérdekesebb vállalása pedig az a Rendering című szimfónia, amelyet Schubert utolsó, félbehagyott vázlataiból állított össze. Igazi posztmodern egyéniség volt, aki fél évezred zenei örökségét látta maga előtt, és nem volt rest használni és újrafelhasználni a múlt ötleteit. Avantgárd művészként pedig nyitott szellem volt, és meghatározó tanár. (Érdekesség, hogy nemcsak Steve Reich tanult nála, hanem az a Phil Less is, akit később a Grateful Dead basszusgitárosaként ismert meg a világ.)

Berio ötlete Boccherini művével kapcsolatban az volt, hogy a négy verziót „egymásra helyezi”, így egyszerre hangozhat el nagyzenekaron. Az eredmény nagyszerű, és – nem véletlenül – kihallható belőle némi irónia is. Hiszen képzeljük el, hogy ami Boccherini idejében „használati cikk” volt, utcai muzsika, az ma már koncerttermi produkció. Berio változatában nemcsak Boccherinit halljuk, hanem azt a „tumultust” is, amelyet a modern ember a zenetörténet elmúlt évszázadaira hátrapillantva, visszahallgatva átérez. Minden egyes zeneszerző minden egyes műve, és azok minden egyes változata egyszerre elérhető és meghallgatható. Ez persze korántsem baj – sőt, éppolyan élvezetes elveszni benne, mint egy karneváli forgatagban. Berio átdolgozása egyben annak a kísérlete is, hogy miként lehet a népszerű Boccherini-opuszból ismét kihagyhatatlan ritkaság.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register