Müpa Magazin+ / Ráadásul
Talamba_c_Nanasi-Pal_DSCF3256z.jpg

© Nánási Pál

A penészes pincétől a Liszt-díjig

2024. 11. 08. Makrai Sonja

Az Amadinda volt az egyik példaképük, repertoárjukon Vivaldi és Beethoven mellett jól megfér a karibi fieszta és az afrikai dobzene is. A huszonöt éves Talamba Ütőegyüttes november 17-én lép színpadra a Müpában: a koncert egyik felében az Egy kiállítás képeit szólaltatják meg – többek között hangolt vízvezetékcsöveken.

A főiskolai időkig nyúlik vissza a Talamba Ütőegyüttes története: V. Nagy Tamás, Grünvald László, Szitha Miklós és Zombor Levente a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán kötött barátságot. „Már akkor megfogalmazódott bennük egy ütőegyüttes megalapításának ötlete, de frissen végzett zenészekként, anyagi keretek híján álmukat csak lassan, sok lemondás árán tudták megvalósítani. – Hosszú évekig úgy koncerteztünk, hogy mindig gyűjtöttünk valamire. Nem pénzt kerestünk, hanem a vágyott hangszerekre, hangtechnikára fordítottuk a bevételt" – idézi fel a kezdeteket Zombor Levente.

Egyik céljuk az volt, hogy megmutassák a közönségnek, ütősként ugyanúgy bármit el tudnak játszani a hangszereiken, mint egy hegedűs vagy egy zongorista. Fiatalon az Amadinda volt az egyik példaképük, de a kortárs zenére koncentráló együttessel ellentétben a Talamba művészei mindig a saját hangjukat keresték. „Soha nem akartunk senkinek sem megfelelni, nem követtünk trendeket, mindig úgy zenéltünk, ahogy a kedvünk tartotta" – mondja Zombor Levente.


© Nánási Pál

A zenei műfajok iránti nyitottság a Talamba sajátja: ősi, egzotikus és a legmodernebb technikával készült hangszereikre írt saját szerzeményeikben a magyar népdaloktól a balkáni dallamokon át az afrikai ritmusokig és a komolyzenéig sok mindent felfedezhetünk, de repertoárjukon jazzsztenderdek, komolyzenei átiratok és a kortárs darabok is találhatók. „Nagyon szeretünk Bach-fúgákat játszani, ahogy afrikai dobzenét is, izzadtan, üvöltve, Vivaldi vagy Beethoven művei mellett pedig jól megfér a karibi fiesztazene is."

Munkájukat a negyedszázad alatt itthon és külföldön egyaránt elismerték: az Artisjus- és a Prima díj mellett 2021-ben megkapták a legrangosabb hazai zenei kitüntetést, a Liszt-díjat. Eljutottak a világ nagy koncerttermeibe: felléptek Szentpéterváron a Sosztakovics-teremben, online versenyen szerepeltek a New York-i Carnegie Hallban, de pályájuk egyik csúcspontjának azt tartják, hogy egyetlen magyar együttesként többször meghívást kaptak Fekete-Afrikába, ahol Liszt Ferenc, Kodály Zoltán, Bartók Béla műveit játszották óriási sikerrel.


© Nánási Pál

Huszonöt éves fennállásukat november 17-én a Müpában ünneplik; a koncert egyik felében Muszorgszkij százötven éves művét, az Egy kiállítás képeit szólaltatják meg. „Ez a kompozíció nagyon jól megmutatja, miként változott a zene a mű megszületését követő évtizedekben. Eredetileg zongoraciklus volt, amit Maurice Ravel hangszerelt meg szimfonikus zenekarra, a hippikorszakban az angol progresszív rockegyüttes, az Emerson, Lake & Palmer dolgozta fel, de a japán elektronikus zeneszerző, Tomita Iszao is elkészítette saját verzióját. Mi ebből a remekműből álmodtuk meg egyedi átiratunkat ütőhangszerekre és elektronikára, az estén egy visszatérő vendégünk, DJ Bootsie lesz segítségünkre az atmoszféra megteremtésében" – mondja Zombor Levente. A koncerten Muszorgszkij művének tételei, a „kiállítás képei” meg is elevenednek: Vörös Eszter Anna festményeit Csató Csenge animátor keltette életre.

Szitha Miklós és Zombor Levente Szabó Dénes tanítványa volt a nyíregyházi Kodály Zoltán Általános Iskolában, innen jött az ötlet, hogy az általa alapított Cantemus Vegyeskart is meghívják a jubileumi koncertre. A koncerthez csatlakozik majd Sena Dagadu is, az Irie Maffia ghánai származású énekesnője is: a Talamba külön erre az alkalomra írt egy, az afrikai zenéből táplálkozó, nagyszabású művet. A Talamba óriási gyűjteményéből közel százhúsz hangszer kap szerepet ezen az estén, köztük például hangolt vízvezetékcsövek is.


© Nánási Pál

A zenekar tagjainak barátsága máig töretlen, a megalakulás óta változatlan felállásban lépnek színpadra. Zombor Levente szerint erejük abban rejlik, hogy a színpadon egymásnak háttal állva is mindannyian pontosan tudják, a többiek mikor ütik le a következő hangot hangszerükön. Negyedszázad áll mögöttük, de még mindig vannak terveik és álmaik, és ez az, ami együtt tudja tartani az együttest. „Visszatekintve volt értelme ennek a kitartásnak. Amikor a kilencvenes években, a penészes pincében fagyoskodva pakolásztuk a dolgainkat, nem is reméltük, hogy egyszer majd tényleg professzionális körülmények között tudunk dolgozni. Teljesen önerőből építettük fel mindazt, amink van. Gödöllőn találtunk otthonra, ma már közel négyszáz darabból álló hangszerparkot tudhatunk a magunkénak, a hatalmas próbateremben pedig nemcsak a lemezeinket rögzítjük és a koncertekre készülünk, de ott tanítjuk a jövő generációit is erre a mesterségre. A tudás átörökítése egyre fontosabb helyet foglal el az életünkben. Hisszük, hogy a mi huszonöt évünk is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ütőhangszeres oktatás a mai napig népszerű a zeneiskolákban."


Címkék
General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register