Kettő szünettel
A Müpa virtuális hangversenytermébe a belépés díjtalan.
Wagner
Siegfried - zenedráma három felvonásban (német nyelvű előadás, magyar és angol szövegvetítéssel)
Szeretnénk, ha a Müpa közönsége ebben a rendkívüli helyzetben is találkozhatna a világ legkiválóbb művészeivel és legizgalmasabb alkotóival estéről estére - ezúttal a saját otthonában. Éppen ezért tettük mindenki számára elérhetővé médiatárunkat, és ezért döntöttünk úgy, hogy az elkövetkezendő hetekben a jól ismert időpontokban megnyitjuk a Müpa virtuális hangversenytermét és előadótereit, és az elmúlt évek egy-egy felejthetetlen előadását közvetítjük.
Az előadás megtekinthető a honlapunkon, Facebook-oldalunkon és YouTube-csatornánkon.
A Budapesti Wagner-napok új operajátszási stílust honosított meg, amely a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem adottságaira és kiemelkedő akusztikájára építve messze túllép a félig szcenírozott színrevitelek világán, írta egy kritikus. A négy estén átívelő, így a szerző szándékai szerint felhangzó Nibelung gyűrűje tetralógia rendezője Hartmut Schörghofer, akit Fischer Ádám azért kért fel, mert mint mondta, olyan rendezőre volt szükség, aki a műben rejlő gondolatokat képekben tudja megfogalmazni. A „Duna-parti Bayreuth” az elmúlt több mint egy évtizedben az úgynevezett teljes bayreuthi kánont, vagyis a szerző életében a Zöld dombon bemutatott mind a tíz operát színre vitte, a Müpa egyedi adottságait maximálisan kihasználva, egyúttal újakat mutatva fel a remekművekben lakozó, szinte végtelen számú értelmezési lehetőségek közül.
A Siegfried 2016. júniusi előadása és ősbemutatója között éppen száznegyven év telt el: a tetralógia harmadik darabja 1876 augusztusában csendült fel először az első Bayreuthi Ünnepi Játékokon, akkor, amikor a teljes tetralógia is, a győri születésű Richter János vezényletével.
A címszerepet alakító amerikai Daniel Brenna a Guardian kritikusa szerint kirobbanó fizikai és vokális energiával jeleníti meg a nibelungok nevelte, elementáris erejű ifjút. Gerhard Siegel a bécsi Staatsoper tagja, egyik fő alakítása Mime A Rajna kincsében. Ezt a szerepet énekelte a New York-i Metropolitanben, a Bayreuthi Ünnepi Játékokon, a londoni Covent Gardenben, valamint Tokióban is. A lengyel Tomasz Konieczny fiatal kora ellenére „nagy öregeket” - Sarastro, Marke király, Amfortas, Wotan - alakít nagy sikerrel, míg a Bécsi Staatsoperben Alberich szerepében debütált, a Franz Welser-Möst vezette produkcióban. Walter Fink, a Bécsi Staatsoper rangos „Kammersänger” címének birtokosa a neves dalszínházban eddig mintegy hetven szerepet alakított hatszázötven előadásban.
Gál Erika 2001-ben énekelte először a földistennő, Erda mély hangfekvésű szerepét, elnyerve a Wagner Társaság ösztöndíját, s ennek köszönhetően Bayreuthba, a Wagner-zene fellegvárába is ellátogathatott. A nagy svéd szopránok sorát folytató, nemzetközi karrierjét csak néhány éve elindító Elisabet Strid elsősorban Wagner-szerepeket énekel: 2013-ban és 2014-ben Freiaként lépett fel a Kirill Petrenko vezényelte előadásokban a Bayreuthi Ünnepi Játékokon.
Oskar Hillebrandt a Budapesti Wagner-napok visszatérő vendége. A stuttgarti operaházban debütált, s azóta rendszeresen meghívják Európa vezető dalszínházaiba. Gyakran fellép tengeren túli opera- és koncertszínpadokon is (Chile, Tokió, Új-Zéland, Kanada, Cleveland, New York-i Carnegie Hall), s a legrangosabb nemzetközi fesztiválok állandó közreműködője (Bayreuth, Glyndebourne, Bregenz). A „Kammersänger” címmel elismert hősbariton repertoárja százötvennél több szerepet tartalmaz, legnagyobb sikereit éppen Wagner-alakításaival, Telramund, Alberich, Klingsor, Wotan, Kurwenal, Wolfram, Hans Sachs és a Hollandi megformálásával aratja.
A felvétel a Müpa 2016. június 18-i koncertjén készült.
Rendező: Müpa