12444_wagner_az_istenek_alkonya_160619_02-2.jpg
komolyzene, opera, színház
Wagner: Az istenek alkonya
2016. június 19. vasárnap
14:00 - 20:35
2 szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Müpa saját produkció
BUDAPESTI WAGNER-NAPOK

Wagner

Az istenek alkonya - zenedráma három felvonásban (német nyelvű előadás, magyar és német szövegvetítéssel)

Richard Wagner több mint huszonöt éven át komponálta a négy operából álló Nibelung gyűrűjét, a szövegkönyvön - merthogy azt is ő jegyzi - több mint négy esztendeig dolgozott. „A szöveg hajóként lebeg a zenekari harmónia tengerén” - fogalmazott a zeneszerző. Az istenek alkonya a tetralógia csúcspontja, végkifejlete, az előző három opera vezérmotívumai át- meg átszövik a zenét, a zene pedig már-már szavak nélkül is beszél. Gyűlölet és szerelem, fondorlat, cselszövés, szerelmi halál - az első operában elátkozott, annyi bajt hozott gyűrű visszajut a sellőkhöz, a Rajna mélyére, a világ rendje helyreáll. A mű végén lángokba borul a Walhalla, az istenek hajléka, majd mennyei magasságokban megszólal a megváltás, a megtisztulás dallama.
Christian Franz napjaink egyik legkeresettebb Wagner-énekese, aki a Bayreuthi Ünnepi Játékokon eddig nyolc produkcióban lépett színpadra, számos Wagner-címszerepet alakított, például Parsifalt, Trisztánt, Siegfriedet, utóbbit a New York-i Metropolitan színpadán is. Rúni Brattaberg a távoli Feröer-szigetekről érkezett, hogy meghódítsa a világ operaszínpadait - miután fotós diplomát szerzett Koppenhágában. A New York-i Metropolitanben két produkcióban is alakított fontos szerepeket, az egyik éppen Wagner-operához kötődik, valamint beugrással lépett fel egy Simon Rattle vezényelte előadásban.
Waltraud Meier az utóbbi évtizedek egyik vezető Wagner-szopránja: Bayreuthban huszonháromféle előadásban szerepelt tizennyolc év alatt, és olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Claudio Abbado, James Levine, Lorin Maazel és Zubin Mehta. Pasztircsák Polina a Wagner-napok egyik legfiatalabb művésze, de már jelentős sikerek állnak mögötte. Karrierjét a rangos Genfi Nemzetközi Zenei Versenyen elért első helyezése indította el, azóta számít visszatérő vendégnek Európa operaházaiban és koncerttermeiben. Németh Judit az egyik legjobb magyar Wagner-énekes. 2000-ben debütált a Bayreuthi Ünnepi Játékokon, ahová azt követően még hat évben visszatért. Wierdl Eszter a Budapesti Wagner-napok gyakran látható fellépője, az 1999-ben megrendezett Salzburgi Nemzetközi Mozart Énekverseny második helyezettje, a Magyar Állami Operaház magánénekese. Evelyn Herlitzius 1997-ben debütált Leonóraként (Fidelio) a drezdai Semperoperben, ahol azóta volt már Vénusz (Tannhäuser), Kundry (Parsifal) és Brünnhilde (A walkür, Siegfried, Istenek alkonya) is. Énekelt a berlini Deutsche Oper Ring-ciklusában és a milánói Scalában (Ortrud, Lohengrin). Bayreuthban 2002-ben Brünnhildeként debütált, s a következő években visszahívták a teljes Ring-ciklusra, illetve Kundry, Ortrud és Izolda szerepére. Berlinben és New Yorkban Sir Simon Rattle meghívására koncerten énekelte A walkür Brünnhildéjét a Berlini Filharmonikusokkal. Fellépett Európa és Japán jelentős operaházaiban, valamint Salzburgban és Aix-en-Provence-ban. 2002-ben „Kammersängerin” címmel ismerték el, és Grammy-díjra is jelölték. Oskar Hillebrandt a Budapesti Wagner-napok visszatérő vendége. A stuttgarti operaházban debütált, s azóta rendszeresen meghívják Európa vezető dalszínházaiba. Gyakran fellép tengeren túli opera és koncertszínpadokon is (Chile, Tokió, Új-Zéland, Kanada, Cleveland, New York-i Carnegie Hall), s a legrangosabb nemzetközi fesztiválok állandó közreműködője (Bayreuth, Glyndebourne, Bregenz). A „Kammersänger” címmel elismert hősbariton repertoárja százötvennél több szerepet tartalmaz, legnagyobb sikereit éppen Wagner-alakításaival, Telramund, Alberich, Klingsor, Wotan, Kurwenal, Wolfram, Hans Sachs és a Hollandi megformálásával aratja.

További érdekességek a Wagner-napokról itt.

Rendező: Müpa

Művészeti vezető és vezényel:

Fischer Ádám

Szereplők:

Siegfried Christian Franz
Brünnhilde Evelyn Herlitzius
Wellgunde Fodor Gabriella
Flosshilde Kálnay Zsófia
Gutrune Pasztircsák Polina
Gunther Oliver Zwarg
Hagen Rúni Brattaberg
Alberich Oskar Hillebrandt
Waltraute Waltraud Meier
Norna 1. Gál Erika
Norna 2. Németh Judit
Norna 3. Wierdl Eszter
Woglinde Pasztircsák Polina

Közreműködők:

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
A Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Budapesti Stúdió Kórus (karigazgató: Strausz Kálmán)
tánc Balkányi Kitti, Csere Zoltán, Gantner István, Katonka Zoltán, Somorjai Judit, Szelőczey Dóra, Szent-Ivány Kinga, Vida Gábor

Alkotók:

díszlettervező, rendező Hartmut Schörghofer
dramaturg Christian Martin Fuchs †
jelmez- és bábterv Corinna Crome
fényterv Andreas Grüter
videó Momme Hinrichs, Torge Møller (fettFilm)
koreográfia Vida Gábor
játékmester Rebekka Stanzel
rendezőasszisztens Polgár Etelka, Gábor Sylvie
zenei főmunkatárs Fajger Orsolya
zenei munkatárs Bartal László, Mikó Szilvia, Salgó Tamás
betanító karmester Kovács János
  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Iratkozzon fel a Müpa hírlevelére és értesüljön elsőként programjainkról! Feliratkozom