Kettő szünettel
Wagner
Az istenek alkonya - zenedráma három felvonásban (német nyelvű előadás, magyar és német szövegvetítéssel)
Richard Wagner több mint huszonöt éven át komponálta a négy operából álló Nibelung gyűrűjét, a szövegkönyvön - merthogy azt is ő jegyzi - több mint négy esztendeig dolgozott. „A szöveg hajóként lebeg a zenekari harmónia tengerén” - fogalmazott a zeneszerző. Az istenek alkonya a tetralógia csúcspontja, végkifejlete, az előző három opera vezérmotívumai át- meg átszövik a zenét, a zene pedig már-már szavak nélkül is beszél. Gyűlölet és szerelem, fondorlat, cselszövés, szerelmi halál - az első operában elátkozott, annyi bajt hozott gyűrű visszajut a sellőkhöz, a Rajna mélyére, a világ rendje helyreáll. A mű végén lángokba borul a Walhalla, az istenek hajléka, majd mennyei magasságokban megszólal a megváltás, a megtisztulás dallama.
Christian Franz napjaink egyik legkeresettebb Wagner-énekese, aki a Bayreuthi Ünnepi Játékokon eddig nyolc produkcióban lépett színpadra, számos Wagner-címszerepet alakított, például Parsifalt, Trisztánt, Siegfriedet, utóbbit a New York-i Metropolitan színpadán is. Rúni Brattaberg a távoli Feröer-szigetekről érkezett, hogy meghódítsa a világ operaszínpadait - miután fotós diplomát szerzett Koppenhágában. A New York-i Metropolitanben két produkcióban is alakított fontos szerepeket, az egyik éppen Wagner-operához kötődik, valamint beugrással lépett fel egy Simon Rattle vezényelte előadásban.
Waltraud Meier az utóbbi évtizedek egyik vezető Wagner-szopránja: Bayreuthban huszonháromféle előadásban szerepelt tizennyolc év alatt, és olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Claudio Abbado, James Levine, Lorin Maazel és Zubin Mehta. Pasztircsák Polina a Wagner-napok egyik legfiatalabb művésze, de már jelentős sikerek állnak mögötte. Karrierjét a rangos Genfi Nemzetközi Zenei Versenyen elért első helyezése indította el, azóta számít visszatérő vendégnek Európa operaházaiban és koncerttermeiben. Németh Judit az egyik legjobb magyar Wagner-énekes. 2000-ben debütált a Bayreuthi Ünnepi Játékokon, ahová azt követően még hat évben visszatért. Wierdl Eszter a Budapesti Wagner-napok gyakran látható fellépője, az 1999-ben megrendezett Salzburgi Nemzetközi Mozart Énekverseny második helyezettje, a Magyar Állami Operaház magánénekese. Evelyn Herlitzius 1997-ben debütált Leonóraként (Fidelio) a drezdai Semperoperben, ahol azóta volt már Vénusz (Tannhäuser), Kundry (Parsifal) és Brünnhilde (A walkür, Siegfried, Istenek alkonya) is. Énekelt a berlini Deutsche Oper Ring-ciklusában és a milánói Scalában (Ortrud, Lohengrin). Bayreuthban 2002-ben Brünnhildeként debütált, s a következő években visszahívták a teljes Ring-ciklusra, illetve Kundry, Ortrud és Izolda szerepére. Berlinben és New Yorkban Sir Simon Rattle meghívására koncerten énekelte A walkür Brünnhildéjét a Berlini Filharmonikusokkal. Fellépett Európa és Japán jelentős operaházaiban, valamint Salzburgban és Aix-en-Provence-ban. 2002-ben „Kammersängerin” címmel ismerték el, és Grammy-díjra is jelölték. Oskar Hillebrandt a Budapesti Wagner-napok visszatérő vendége. A stuttgarti operaházban debütált, s azóta rendszeresen meghívják Európa vezető dalszínházaiba. Gyakran fellép tengeren túli opera és koncertszínpadokon is (Chile, Tokió, Új-Zéland, Kanada, Cleveland, New York-i Carnegie Hall), s a legrangosabb nemzetközi fesztiválok állandó közreműködője (Bayreuth, Glyndebourne, Bregenz). A „Kammersänger” címmel elismert hősbariton repertoárja százötvennél több szerepet tartalmaz, legnagyobb sikereit éppen Wagner-alakításaival, Telramund, Alberich, Klingsor, Wotan, Kurwenal, Wolfram, Hans Sachs és a Hollandi megformálásával aratja.
További érdekességek a Wagner-napokról itt.
Rendező: Müpa
Művészeti vezető és vezényel:
Szereplők:
Közreműködők:
Alkotók:
-
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.