A Müpa virtuális hangversenytermébe a belépés díjtalan.
Vezényel:
Schumann
Manfréd-nyitány, op. 115
Dvořák
Az erdő csendje - csellóra és zenekarra, op. 68
Dvořák
g-moll rondó csellóra és zenekarra, op. 94
Wagner
Trisztán és Izolda - Előjáték
Elgar
e-moll csellóverseny, op. 85 - I-II. tétel
Wagner
Trisztán és Izolda - Előjáték a III. felvonáshoz
Elgar
e-moll csellóverseny, op. 85 - III-IV. tétel
Wagner
Trisztán és Izolda - Izolda szerelmi halála (koncertváltozat)
Idézze fel velünk a legemlékezetesebb koncerteket, előadásokat!
Újra megnyitjuk a Müpa virtuális hangversenytermét: Müpa Home sorozatunk keretében folytatódnak ingyenes online közvetítéseink, melyek között az élő webcastok mellett műsorra tűzzük a Müpa meghatározó előadásainak korábban rögzített felvételeit is. Tartson velünk, és élje át újra a legizgalmasabb produkciókat otthona kényelmében!
Szeretettel várjuk az esemény időpontjában a képernyő előtt!
Az előadást honlapunkon, Facebook-oldalunkon és YouTube-csatornánkon követhetik.
A koncertprogramok ma elfogadott műsorszerkesztési elvei a 20. század második felében alakultak ki, korábban szabadabb műsortervezési logika érvényesült. Szokás volt többtételes művekből egy-két tételt megszólaltatni, vagy egy többtételes mű közepébe ékelni egy másik kompozíció részleteit, hogy aztán az előbbi mű úgy folytatódjék, mintha mi sem történt volna. Beethoven korában izgalmas „kompozíciók” alakultak ki így. Wagner és Elgar zenéjét egymásba ékelve ez az est a hajdani gyakorlatot eleveníti fel.
Wagner megkerülhetetlen volt a múlt századforduló nagyjai, Debussy, Mahler, Richard Strauss és kortársaik, így Elgar számára is, a wagneri életművön belül pedig a Trisztán és Izolda képviselte az örökség legtöményebb részét: ez volt az „ősmodern” mű, mely befolyásolta az elkövetkező évtizedek zenei útkeresését. Két részletét, az I. és a III. felvonás előjátékát izgalmas lesz felváltva hallani Elgar egyik fő műve, a sokáig mellőzött, s csak Jacqueline du Pré felvételével a köztudatba robbant Csellóverseny tételeivel. A Nemzeti Filharmonikusok német vendége, Sebastian Lang-Lessing a Hamburgi Állami Operában kezdte, majd a berlini Deutsche Operben folytatta pályáját, később a Tasmán Szimfonikusok és a San Antonio Symphony élén állt. A harminchat esztendős Várdai István a világ egyik legjelentősebb csellóművésze, a bécsi zeneakadémia tanára. A koncert első részében - Schumann drámai Manfréd-nyitánya után - Várdai Dvořák két rövidebb, a szerző Csellóversenyéhez képest mindenképp ritkábban hallható zenekarkíséretes csellóművét szólaltatja meg.
A felvétel a Müpa 2021. május 10-i koncertjén készült.
Rendező: Müpa