28367_nfz_les_deux_stabats_240328_02.jpg
28367_nfz_les_deux_stabats_240328_03.jpg
komolyzene, opera, színház
Les deux Stabats
2024. március 28. csütörtök
19:30 - 22:00
egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Pergolesi

Stabat Mater, 1736 - bécsi verzió: Eybler, Seyfried és Nicolai átirata

Haydn

Stabat Mater, Hob. XXa:1

Giovanni Battista Pergolesi 1736-ban, huszonhat évesen, alig néhány héttel korai halála előtt fejezte be Stabat Materét, a 18. század egyik legfontosabb egyházi zeneművét. Népszerűségét jelzi az a számtalan átdolgozás, melyet más szerzők sora (köztük 1745 körül Bach is) a kompozícióból készített. Az 1790-es években, Bécsben Mozart volt tanítványa, Joseph von Eybler négyszólamúvá – azaz négy énekes szólistára és négyszólamú kórusra – írta át az eredetileg csupán szoprán- és altszólóra, valamint vonósokra írt partitúrát, egyben jelentősen megnövelte a közreműködő zenekar létszámát. A hangszerelésen további változtatásokat végzett Ignaz Ritter von Seyfried, és néhány évtizeddel később Otto Nicolai is. Így született meg az a rendkívüli változat, mely ma esti előadásunkon Magyarországon másodszor hallható.

Joseph Haydn valamikor az 1750-es években, feltehetőleg Bécsben ismerte meg Pergolesi Stabat Materét, és ez az élmény egész életére óriási hatást gyakorolt: nemcsak a vokális, hanem a szimfonikus Haydn-életmű szinte minden f-moll hangnemű pillanatában kimutatható a Pergolesi-partitúrából nyert inspiráció. Amikor 1767-ben megírta saját Stabat Materét, elsősorban Pergolesi műve szolgált számára mintául: e Haydn-opusról Johann Adolph Hasse is méltató levelet írt, melyre Haydn egész további életében nagyon büszke volt. Ugyanakkor a Stabat Mater – elsősorban párizsi előadásainak köszönhetően – egyike volt Haydn azon kompozícióinak, amelyek megalapozták szerzőjük európai hírnevét.

Koncertünk a „Les deux Stabats” („A két Stabat”) címet viseli: az 1780-as években így hirdették azokat a párizsi templomi hangversenyeket, amelyeken Pergolesi és Haydn Stabat Materei egymás után, egy estén voltak hallhatók. E koncertek korabeli népszerűsége egészen rendkívüli volt, s bár a rendezők mindent megtettek, hogy további olyan „kortárs” Stabat Matereket találjanak, amelyek e műsorba beilleszthetőek, egyedül Haydn műve volt képes tartósan megőrizni népszerűségét a nála negyvenegy évvel korábban született, zseniális Pergolesi-opus mellett. Mai műsorunkkal a francia forradalom előtti utolsó évtized e párizsi koncertjeinek emlékét és hangulatát kívánjuk felidézni a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Rendező: Nemzeti Filharmonikusok

Vezényel:

Vashegyi György

Közreműködők:

szoprán Baráth Emőke
alt Nagy Bernadett
tenor Komáromi Márton
bariton Nikolay Borchev
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Iratkozzon fel a Müpa hírlevelére és értesüljön elsőként programjainkról! Feliratkozom