© Karen Paulina Biswell
Afrikai amazonok a nők egyenjogúságáért
A nyugat-afrikai női szupergrup, a vibráló, ellenállhatatlan hangzású Les Amazones d’Afrique tántoríthatatlanul küzd a női egyenjogúságért, szólal fel a nőket érő erőszak és az igazságtalanságok ellen. Eddig három lemez jelent meg a nevével egy 17. századtól létező benini női hadsereg előtt tisztelgő formációtól. Egyik jobb, mint a másik. Afrika amazonjai most végre élőben is letaglózhatják a magyar közönséget: december 11-én a Müpában adnak koncertet.
A kiindulópont: Afrikában máig súlyosabb a nőkkel szembeni erőszak, elnyomás, igazságtalanság, mint a világban általában. Három meghatározó nyugat-afrikai, Maliból származó énekes 2014-ben összefogott, hogy zenével tegyen ez ellen. Mindhármuk korábbi munkásságát jellemezte a fellépés a női egyenjogúság mellett – nem meglepő, hogy egymásra talált Mamani Keïta, Oumou Sangaré és Mariam Doumbia. Mamani Keïta Salif Keïta vokalistájaként tűnt fel, de ismerhetjük a Kirikou és a vadállatok című rajzfilm betétdalaiból is. Az itthon is népszerű Amadou & Mariam duó tagjaként Mariam Doumbia az egyik legjelentősebb és legismertebb afrikai előadó, Oumou Sangaré pedig szólóban lett a kilencvenes évek elejétől a világzenei színtér egyik legnagyobb sztárja, a wassoulou nevű, jellemzően női előadókat tömörítő stílus népszerűsítője.
A zenekarnevet a Dahomey Amazons nevű női hadsereg előtt tisztelegve választotta a formáció. Az egykori Dahomey Királyságban (a mai Benin területén) működő női elefántvadászokból alakult hadsereg a 17. századtól a 19. század végéig létezett, és az egyetlen kizárólag nőkből álló katonai szervezet a történelemben.
A Bamakóban, Mali fővárosában létrejött trió jelentette az együttes origóját, ők fektették le a zenei és eszmei alapokat, amelyeket aztán hármuk közül Mamani Keïta vitt tovább. Keïta máig a Les Amazones d’Afrique fő énekese, de mellette a nyugat-afrikai régió legjobb feltörekvő énekesei adják egymásnak a mikrofont a folyton változó, bővülő, alakuló pán-afrikai szupergrupban.
A Les Amazones d’Afrique első megjelent dalaiban Sangaré már nem szerepelt, és Doumbia is csak egyben, ám számos más remek énekessel, plusz egy zenei vizionáriussal útnak indult a formáció, amely 2015 és 2016 során rögzítette a 2017 márciusában megjelent debütalbumot. Az együttes menedzsere, társszövegírója Valérie Malot, zenei producere pedig Doctor L, azaz az ír származású Liam Farrell lett, aki először a kilencvenes évek végén, Tony Allen-albumok producereként kapcsolódott az afrikai kontinenshez, majd sok más projekt után a kongói Mbongwana Star From Kinshasa című 2015-ös, nagy nemzetközi sikerű lemezével lett igazán felkapott név a szakmában. A kozmikus szintikkel az űrbe kilőtt electro-afrofunk új színt hozott a világzenébe. Következő dobása a Les Amazones d’Afrique République Amazone című első lemeze lett.
Mamani Keïta, valamint Malot további énekeseket toborzott a projekthez: Keïta és Doumbia mellett a hetvenes évek óta aktív, legendás Kandia Kouyaté, az akkor egészen frissen feltűnt, fiatal Rokia Koné, valamint a nigériai neosoulos Nneka szerepel az első kislemezen. Amely már címével – I Play The Kora – is lázadó és irányadó, hiszen az évszázadokig csak férfiak által megszólaltatható pengetős csodahangszer, a kora itt bizony a nők kezében zenél. A következő kislemezhez (Dombolo) megnyerték maguknak az afrikai kontinens egyik legnagyobb női sztárját, a benini Angélique Kidjót is, de a bemutatkozó album legtöbb dalában Keïta, Koné és Kouyaté szerepel, akik közösen dolgoztak Doctor L-lel a zenekar sajátos megszólalásán és dalain. A változatosan rétegzett pánafrikai lemez különböző nyugat-afrikai stílusokból (főként a mandéból) indul ki, de a gitárközpontú, triphopos elektronikával lüktető hangzásban fontos szerep jut a dubos megoldásoknak is. Az elsöprő erejű dalok elevenek és magukkal ragadók, és az előadók személyéhez hűen fenségesek is.
A fő üzenet pedig egyértelmű. Teljes egyenlőséget a nőknek, le minden nőket érő erőszakkal, akár személyes, akár társadalmi szinten, és bátorítás minden női csoport felé. Az első kislemez, az I Play The Kora is erről szól: jöjjenek össze a nők, és énekeljenek együtt, hangjukat felerősítve arról, hogy lázadni és küzdeni kell az igazságtalanságok ellen. A zenélés mellett a formáció cselekszik is, bevételeik egy részét bántalmazott nőket segítő kórháznak és segélyszervezetnek ajánlják fel.
Mindezt olyan erős dallamokkal és együtténeklésekkel teszik, hogy lehetetlen nem meghallani az üzenetet, még ha esetleg a szövegeket nem értjük is. Meghallotta mindezt Barack Obama is, aki kedvencei közé sorolta a zenekart, de a kritikai és közönségsiker által övezett bemutatkozás egy idő után élőben is hatásos műsorrá állt össze. A 2020-as Amazones Power című folytatásban Doctor L és a debüt két fő énekese, Mamani Keïta és Rokia Koné fiatal énekes tehetségekkel fejlesztette tovább az amazonok megszólalását, amely élőbb, érettebb és súlyosabb, témáiban is konkrétabb lett, hiszen több dal is a női nemiszervcsonkítás ellen emel szót.
Az idei, 2024-es harmadik lemez turnéjával a Müpába is megérkező együttes újra átalakult, ezúttal már egyedül Mamani Keïta a fő énekes, és ismét feltűnnek mellette újabb, fiatal előadók, köztük az élő felállásban is kulcsszereplő Alvie Bitemo és Fafa Ruffino. A producer személye is változott, Doctor L átadta a stafétát a szintén ír Jacknife Lee-nek (ismerhetjük R.E.M.-, U2-lemezek producereként is), akivel Rokia Koné 2022-es LP-jén dolgoztak együtt. A harsányabb megszólalású friss albumon továbbra is a sokszínű énekesek a főszereplők, és ezek a sokszor együtt csengő varázslatos hangok kétségkívül élőben is lenyűgöznek majd mindenkit.