Müpa Magazin+ / Ráadásul
LesAmazones-2000x1300_Karen_Paulina_Biswell.jpg

© Karen Paulina Biswell

Afrikai amazonok a nők egyenjogúságáért

2024. 11. 20. Szabó Ferenc

A nyugat-afrikai női szupergrup, a vibráló, ellenállhatatlan hangzású Les Amazones d’Afrique tántoríthatatlanul küzd a női egyenjogúságért, szólal fel a nőket érő erőszak és az igazságtalanságok ellen. Eddig három lemez jelent meg a nevével egy 17. századtól létező benini női hadsereg előtt tisztelgő formációtól. Egyik jobb, mint a másik. Afrika amazonjai most végre élőben is letaglózhatják a magyar közönséget: december 11-én a Müpában adnak koncertet.

A kiindulópont: Afrikában máig súlyosabb a nőkkel szembeni erőszak, elnyomás, igazságtalanság, mint a világban általában. Három meghatározó nyugat-afrikai, Maliból származó énekes 2014-ben összefogott, hogy zenével tegyen ez ellen. Mindhármuk korábbi munkásságát jellemezte a fellépés a női egyenjogúság mellett – nem meglepő, hogy egymásra talált Mamani Keïta, Oumou Sangaré és Mariam Doumbia. Mamani Keïta Salif Keïta vokalistájaként tűnt fel, de ismerhetjük a Kirikou és a vadállatok című rajzfilm betétdalaiból is. Az itthon is népszerű Amadou & Mariam duó tagjaként Mariam Doumbia az egyik legjelentősebb és legismertebb afrikai előadó, Oumou Sangaré pedig szólóban lett a kilencvenes évek elejétől a világzenei színtér egyik legnagyobb sztárja, a wassoulou nevű, jellemzően női előadókat tömörítő stílus népszerűsítője.

A zenekarnevet a Dahomey Amazons nevű női hadsereg előtt tisztelegve választotta a formáció. Az egykori Dahomey Királyságban (a mai Benin területén) működő női elefántvadászokból alakult hadsereg a 17. századtól a 19. század végéig létezett, és az egyetlen kizárólag nőkből álló katonai szervezet a történelemben.

A Bamakóban, Mali fővárosában létrejött trió jelentette az együttes origóját, ők fektették le a zenei és eszmei alapokat, amelyeket aztán hármuk közül Mamani Keïta vitt tovább. Keïta máig a Les Amazones d’Afrique fő énekese, de mellette a nyugat-afrikai régió legjobb feltörekvő énekesei adják egymásnak a mikrofont a folyton változó, bővülő, alakuló pán-afrikai szupergrupban.

A Les Amazones d’Afrique első megjelent dalaiban Sangaré már nem szerepelt, és Doumbia is csak egyben, ám számos más remek énekessel, plusz egy zenei vizionáriussal útnak indult a formáció, amely 2015 és 2016 során rögzítette a 2017 márciusában megjelent debütalbumot. Az együttes menedzsere, társszövegírója Valérie Malot, zenei producere pedig Doctor L, azaz az ír származású Liam Farrell lett, aki először a kilencvenes évek végén, Tony Allen-albumok producereként kapcsolódott az afrikai kontinenshez, majd sok más projekt után a kongói Mbongwana Star From Kinshasa című 2015-ös, nagy nemzetközi sikerű lemezével lett igazán felkapott név a szakmában. A kozmikus szintikkel az űrbe kilőtt electro-afrofunk új színt hozott a világzenébe. Következő dobása a Les Amazones d’Afrique République Amazone című első lemeze lett.

Mamani Keïta, valamint Malot további énekeseket toborzott a projekthez: Keïta és Doumbia mellett a hetvenes évek óta aktív, legendás Kandia Kouyaté, az akkor egészen frissen feltűnt, fiatal Rokia Koné, valamint a nigériai neosoulos Nneka szerepel az első kislemezen. Amely már címével – I Play The Kora – is lázadó és irányadó, hiszen az évszázadokig csak férfiak által megszólaltatható pengetős csodahangszer, a kora itt bizony a nők kezében zenél. A következő kislemezhez (Dombolo) megnyerték maguknak az afrikai kontinens egyik legnagyobb női sztárját, a benini Angélique Kidjót is, de a bemutatkozó album legtöbb dalában Keïta, Koné és Kouyaté szerepel, akik közösen dolgoztak Doctor L-lel a zenekar sajátos megszólalásán és dalain. A változatosan rétegzett pánafrikai lemez különböző nyugat-afrikai stílusokból (főként a mandéból) indul ki, de a gitárközpontú, triphopos elektronikával lüktető hangzásban fontos szerep jut a dubos megoldásoknak is. Az elsöprő erejű dalok elevenek és magukkal ragadók, és az előadók személyéhez hűen fenségesek is.

A fő üzenet pedig egyértelmű. Teljes egyenlőséget a nőknek, le minden nőket érő erőszakkal, akár személyes, akár társadalmi szinten, és bátorítás minden női csoport felé. Az első kislemez, az I Play The Kora is erről szól: jöjjenek össze a nők, és énekeljenek együtt, hangjukat felerősítve arról, hogy lázadni és küzdeni kell az igazságtalanságok ellen. A zenélés mellett a formáció cselekszik is, bevételeik egy részét bántalmazott nőket segítő kórháznak és segélyszervezetnek ajánlják fel.

Mindezt olyan erős dallamokkal és együtténeklésekkel teszik, hogy lehetetlen nem meghallani az üzenetet, még ha esetleg a szövegeket nem értjük is. Meghallotta mindezt Barack Obama is, aki kedvencei közé sorolta a zenekart, de a kritikai és közönségsiker által övezett bemutatkozás egy idő után élőben is hatásos műsorrá állt össze. A 2020-as Amazones Power című folytatásban Doctor L és a debüt két fő énekese, Mamani Keïta és Rokia Koné fiatal énekes tehetségekkel fejlesztette tovább az amazonok megszólalását, amely élőbb, érettebb és súlyosabb, témáiban is konkrétabb lett, hiszen több dal is a női nemiszervcsonkítás ellen emel szót.

Az idei, 2024-es harmadik lemez turnéjával a Müpába is megérkező együttes újra átalakult, ezúttal már egyedül Mamani Keïta a fő énekes, és ismét feltűnnek mellette újabb, fiatal előadók, köztük az élő felállásban is kulcsszereplő Alvie Bitemo és Fafa Ruffino. A producer személye is változott, Doctor L átadta a stafétát a szintén ír Jacknife Lee-nek (ismerhetjük R.E.M.-, U2-lemezek producereként is), akivel Rokia Koné 2022-es LP-jén dolgoztak együtt. A harsányabb megszólalású friss albumon továbbra is a sokszínű énekesek a főszereplők, és ezek a sokszor együtt csengő varázslatos hangok kétségkívül élőben is lenyűgöznek majd mindenkit.


General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register