Müpa Magazin+ / Ráadásul
Opera_szivtiprok.jpg

Hódításra hangolva

2025. 08. 26. JT

Az operairodalom emblematikus férfihősei gyakran nemcsak a szopránok szívét törik össze, hanem önmagukat is. Némelyiküket a mindent elsöprő szenvedély, másokat vakmerőségük, önzésük, netán éppen sérülékenységük gyűri le. Az operaszínpad szívtiprói egytől egyig ellenállhatatlanok, de mindnek más a titka. Az operai sármnak számtalan arca van, lássuk most a legelterjedtebb típusokat!

Van azért néhány közös jellemzőjük, például az ellenállhatatlan kisugárzás – ahogy feltűnnek a színpadon, azonnal uralják a teret, nem lehet nem figyelni rájuk. Ami az érzelmeket illeti, csak a szélsőségek vonzzák őket: olyan nincs, hogy csak egy kicsit szeressenek, ők bizony lángolnak, tombolnak, robbannak, ettől is válnak kivételes színpadi jelenséggé. És ezzel függ össze egy következő tulajdonságuk, az tudniillik, hogy ambivalens figurák: a szereplők és a nézők-hallgatók egyszerre vonzódnak hozzájuk, miközben taszítja is őket a sokszor megkérdőjelezhető morál...


A Müpa és a Budafoki Dohnányi Zenekar 2021-es közös Don Giovanni produkciójában Kálmán Péter formálta meg a szívtipró címszereplőt © Csibi Szilvia, Müpa


A sor legelején természetesen Mozart Don Giovannija áll, minden szívtipró alaptípusa és örök példaképe. Ő az, aki a kéj, hatalom és nihilizmus profán szentháromságában hisz. Szerelem helyett trófeákat gyűjt, mégis vibrál körülötte a levegő. Vajon mennyire értenék meg egymást Puccini Pinkertonjával a Pillangókisasszonyból? Van hasonlóság a karakterükben, mégis egészen mások. Az amerikai hadnagy ugyanis elbűvölő és udvarias, sokáig úgy tűnik, igazi úriember, aki pontosan azt mondja, amit a nők hallani akarnak. Különösen jól tudja, miről álmodik egy naiv japán lány, ám amikor Pinkerton megszerzi, amit akar, gátlástalanul továbbáll. A szerelem csupán eszköz a számára: az örök mosoly mögött a rombolás szelleme lapul.


A MET-ben Pinkerton szerepében brillírozó Jonathan Tetelman novemberi müpás áriaestjén is felhangzanak majd a Pillangókisasszony legszebb dalai © Evan Zimmerman / MET Opera


A szenvedő szerelmesek is sokak szívét megdobogtatják. Puccininél maradva rögtön Rodolfo juthat eszünkbe a Bohéméletből. Igazi művészlélek, akinek fiatalos idealizmusát megtöri a gyors felnőtté válás keserűsége. Élet és halál kettőssége pulzál az alakjában, de amikor Mimi ott van az oldalán, a kaotikus világ hirtelen kinyílik és értelmet nyer. Massenet Goethe korai, szentimentális remekműve nyomán írta a Werthert: a címszereplő szerelmes, mert nem tehet mást. Szó sincs már démoni csábításról: Werther a szenvedésével hódít. Mélabús, ábrándos alak, akinek minden gesztusa egy vallomással ér fel. Vannak nők, akik rajonganak ezért a típusért, hiszen anyai ösztöneiket élhetik ki, amikor meg akarják menteni a férfit. A tragikus romantikus hősnek azonban más sorsot diktál a végzet.


Az operaszínpadon olykor a szerelem mindenestül elsöpri a józan észt. Ott van mindjárt Don José, akinek a rendet és törvényt tisztelő katonaként kellene ellenállnia Carmen őserejének – persze hogy nem sikerül neki. Don José igen összetett, bonyolult karakter, mert bár nem csábítóként lép színre, amikor a cigánylány felébreszti benne a vágyat, mindent maga mögött hagy, amit addig fontosnak vélt. A néző pedig egyszerre sajnálja és fél tőle. Floria Tosca párja Mario Cavaradossi: a művész, aki a szerelemért és igazságért a kínzást, de a halált is képes vállalni. Micsoda tiszta szenvedély és nemes erő árad belőle! Cavaradossi alakja a romantikus férfiideál és a politikai mártír tulajdonságait is magán viseli, akit szilárd elvei is vonzóvá tesznek Tosca szemében.


Végezetül lássunk egy ártatlan idealistát, aki túlságosan bízik a szerelem őserejében. Alfredo Germont a Traviatában a naiv, ifjú szerelmes prototípusa. Az ő szívét nem edzették szerelmi csatározások, így nem is páncéllal indul a nagy ütközetbe. Violettát elhagyja családja nyomására, de csak akkor válik férfivá, amikor már túl késő...

magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register