Müpa Magazin+ / Ráadásul
241013_Épületfotózás_Hlinka_Zsolt_c_Hlinka-Zsolt-fotója_MÜPA_385852.jpg

© Hlinka Zsolt, Müpa

A helyi érték - 20 éve egy fedél alatt a Ludwig Múzeum és a Müpa

2025. 03. 07. Makrai Sonja

Picasso, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Birkás Ákos, El-Hassan Róza és Bak Imre munkái, hiperrealista alkotások, nonkonformista oroszok, az elmúlt évek albán és ukrán művészete – ez a néhány kiragadott példa is jól szemlélteti, hogy a Müpa épületében 2005 óta működő Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum nemzetközi viszonylatban is milyen jelentős kollekcióval bír, ráadásul ez az egyetlen hazai közgyűjtemény, amelyben egyszerre van jelen a külföldi és a magyar kortárs művészet.

A ma már több mint ezer darabból álló gyűjtemény – melynek korábban a budai Várban található Magyar Nemzeti Galéria adott otthont – alapja az az itthon akkor még hiánypótlónak számító, de mára már történeti anyaggá vált 70 műtárgy, amelyet a műgyűjtő Peter és Irene Ludwig adományozott 1989-ben a magyar államnak. Az egykori vasfüggönyön túli Budapest ideális geopolitikai helyszínnek bizonyult Kelet és Nyugat művészeti összekapcsolására. Az új múzeum első állandó kiállítása 1991-ben nyílt meg a Budavári Palota A épületében, a Magyar Nemzeti Galéria rendezésében. Rövid idő múlva az intézmény Néray Katalin művészettörténész-muzeológus igazgatásával önállóvá vált, a szakember meghatározó szerepet játszott a gyűjtemény létrehozásában, felépítésében, valamint a múzeum koncepciójának kialakításában.


Muja Alban © Rosta Jószef

A kezdeti kollekció fokozatosan bővült: 1991-ben újabb 95, az 1945 utáni nemzetközi művészet köréből származó alkotást kapott meg a múzeum hosszú távú letétként a Ludwig házaspártól, majd ez gyarapodott tovább a kilencvenes évek törekvéseit bemutató művekkel, különös tekintettel a rendszerváltás után induló új generáció alkotásaira akkor, amikor 1996-ban a Kortárs Művészeti Múzeum megalapításával már lehetőség nyílt a vásárlásokra.

Az alapítás óta az intézmény legfontosabb célkitűzése, hogy a magyar kortárs művészetet bekapcsolja a nemzetközi vérkeringésbe. Ezt szolgálja a gyűjteményezési politika is: a Ludwig Múzeumban szisztematikusan gyűjtik a hatvanas évektől Közép- és Kelet-Európából származó műveket, hogy a magyar, szlovák, cseh, lengyel, román, horvát, albán, ukrán művészek munkáin keresztül egy sajátos történelmi, kulturális kontextusban tegyék láthatóvá a térség művészetét – ez a gondolatiság pedig tökéletesen illeszkedik a Müpa szellemiségéhez is. 2005-ben a költözés apropóján erről beszélt Néray Katalin a Magyar Múzeum című folyóiratban, amikor leszögezte: a Ludwig Gyűjteményből származó anyag jó része ma már beszerezhetetlen a műtárgypiacon, magyarországi jelenléte pedig az egyetemes művészet standardjának jelenléte.


A Ludwig Múzeum igazgatója, Fabényi Júlia © Szabó Júlia

Öt évvel később a múzeum akkori igazgatója, Bencsik Barnabás a Kritika című lapnak adott interjújában foglalta össze a múzeum törekvéseit: „Már nem zártak az országhatárok. Rendkívül fontos művészi teljesítmények születtek az elmúlt évtizedekben, amelyek román, volt jugoszláv vagy lengyel művészekhez köthetők. Nagyon fontos, hogy a közönség együtt láthassa ezeket, és kialakulhasson egy olyan kulturális identitás, amely nemcsak a kultúrához, hanem ehhez az egész régióhoz köthető. (…) A helyi értékek felkutatásával tudunk hozzászólni a képzőművészet globális diskurzusához.”

A Müpában lévő épületrészben méltó otthonra talált a múzeum: a tér tökéletesen alkalmas az installatív művek méltó bemutatására, de a költözésnek köszönhetően a múzeum sokkal inkább részévé vált a városlakók életének is. Míg a budai Várban leginkább a turisták látogatták, addig a Duna-parton elsősorban a magyar közönség kíváncsi a kiállításokra. „A Ludwig Múzeum a legerősebb kortárs hangon szól a közönséghez. Minden évben legalább két olyan nemzetközi csoportos kiállításunk van, amely bizonyítja, hogy a kortárs magyar művészet ma már nem számít periférikusnak. A kortárs művészet egalizált és demokratikus, a jövőnket is befolyásoló közös ügyeket helyezi fókuszba” – vélekedik Fabényi Júlia, aki 2013 óta vezeti az intézményt.


Szipőcs Krisztina, a Ludwig Múzeum szakmai igazgatóhelyettese © Rosta József

Az eltelt két évtized alatt radikálisan megváltozott a múzeumokkal szembeni elvárás: nyitott, a felnövekvő generációk művészeti nevelésére, az online tudásmegosztásra nagy hangsúlyt fektető intézménnyé vált a Ludwig Múzeum is. „A gyerekeknek még nincsenek prekoncepcióik, és nem utasítják el a kortárs képzőművészetet, az ellenérzések lassan nevelődnek beléjük. A fiatal felnőtt generáció viszont kellő támogatás hiányában nem érti vagy nem tudja értelmezni a kortárs művészeteket. Pedig ezek az alkotások mindig a jelenre reflektálnak, a közös tapasztalatokat igyekeznek megfogalmazni, épp ezért mindenkinek van hozzájuk valamilyen kötődése. Ezt próbáljuk a kiállításainkon, foglalkozásainkon keresztül átadni a látogatóknak” – mondja Szipőcs Krisztina, a Ludwig Múzeum szakmai igazgatóhelyettese.

2025-ben a gyógyítás és művészet tematikája köré épülő kiállítás, a Női kvóta második része, illetve a múlt és jövő határán létező Tajvanról szóló tárlat mellett a Marcel Duchamp-díj eddigi nyerteseinek munkáiból is látható majd egy átfogó válogatás a Ludwig Múzeumban.


A cikk eredetileg a Müpa Magazin 2024/25-ös évadának 3. számában jelent meg.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register