24164_concerto_budapest_210302.jpg
komolyzene, opera, színház
Concerto Budapest
2021. március 2. kedd
18:30 - 20:30
egy szünettel
Müpa Home
Müpa Home LIVE

Schönberg

Hat kis zongoradarab, op. 19

Messiaen

A feketerigó

Brahms

h-moll klarinétötös, op. 115

szünet

Messiaen

Kvartett az idők végezetére - VIII. tétel: Jézus halhatatlanságának dicsérete

Schönberg

Megdicsőült éj, op. 4

Az előadást élőben közvetítjük!

Bár a jelenlegi rendkívüli helyzetben sajnos nem találkozhatunk a Müpában, így is szeretnénk felemelő élményekkel szebbé tenni ezeket a napokat. Ezért a közönség nélkül zajló előadást élőben közvetítjük honlapunkon és YouTube-csatornánkon.

Szeretettel várjuk az esemény időpontjában a képernyő előtt!

Az előadás megtekinthető a honlapunkon és YouTube-csatornánkon.


Bár első hallásra semmi hasonlóság nem fedezhető fel a 19. század végén és a 20. század első felében Bécsben élő két zeneszerző, Brahms és Schönberg zenéjében, az utóbbi mégis legfontosabb zenei felmenői közt tartotta számon idősebb pályatársát. Emellett mindketten igen jelentőset alkottak a kamarazene területén.

Schönberg Hat kis zongoradarab című műve tíz évvel azelőtt született, hogy ő maga megalkotta volna a dodekafon kompozíciós módszert. Az első öt tételt még 1911 februárjában egyetlen nap alatt, az utolsót valamivel később írta. Mindegyik aforisztikus tömörségű alkotás, a mű ugyanakkor rapszodikusan változatos és hatásos, különleges utazásra invitál.
Schönberg op. 4-es vonóshatosa, a Megdicsőült éj korábban, 1899-ben keletkezett, a mai napig repertoárdarab, és ahogyan Selmeczi György zeneszerző írta róla korábban: „mindenkor komoly kihívás a vonósegyüttesek számára”. Szerinte a személyes hangvétel és a szenvedély végig jelen van a kompozícióban, melyben „csaknem eszköztelen szakaszok és bonyolult, zsúfolt formarészek” váltakoznak.”
Egy korabeli kritikus így méltatta Brahms Klarinétötösét: „Nem kétséges, hogy Brahms kvintettje a legjelentősebb új mű, és talán a mester legismertebb kompozíciójává válik. Az Adagio a legszebb kamarazenei tétel, utoljára Beethoven írt hasonlót.” Azóta bebizonyosodott, hogy Brahms alkotása Beethoventől függetlenül is a kamarazene- és a klarinétirodalom legnagyobb remekművei közé tartozik.
A koncert másik főszereplője, Messiaen zenéjét két nagyon erős motívum határozza meg. Az egyik a zeneszerző mély vallásossága. Műveinek tematikája gyakran teológiai kérdések köré szerveződik, ennek egyik legnagyszerűbb megnyilvánulása a hangversenyen felcsendülő kamaramű, a Kvartett az idők végezetére „Jézus halhatatlanságának dicsérete” című tétele.
A másik fontos terület az ornitológia: „Figyeld a madarakat! Ők a legnagyobb mesterek” - okította Messiaent tanára, Paul Dukas, és tudjuk, a növendék szívébe is zárta tanácsát. Erről tanúskodik oly sok más szerzeménye mellett A feketerigó amelyben hallhatjuk, hogy a szerző milyen lenyűgöző pontossággal jegyezte le a legkülönbözőbb hangú madarak énekét.

Rendező: Concerto Budapest

Közreműködők:

hegedű Keller András, Környei Zsófia
brácsa Homoky Gábor, Móré László
cselló Kokas Dóra, Migróczi Tamás, Somodari Péter
fuvola Kaczander Orsolya
klarinét Klenyán Csaba
zongora Csalog Gábor
Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Iratkozzon fel a Müpa hírlevelére és értesüljön elsőként programjainkról! Feliratkozom