egy szünettel
A Müpa virtuális hangversenytermébe a belépés díjtalan.
Schönberg
Hat kis zongoradarab, op. 19
Messiaen
A feketerigó
Brahms
h-moll klarinétötös, op. 115
Messiaen
Kvartett az idők végezetére - VIII. tétel: Jézus halhatatlanságának dicsérete
Schönberg
Megdicsőült éj, op. 4
Az előadást élőben közvetítjük!
Bár a jelenlegi rendkívüli helyzetben sajnos nem találkozhatunk a Müpában, így is szeretnénk felemelő élményekkel szebbé tenni ezeket a napokat. Ezért a közönség nélkül zajló előadást élőben közvetítjük honlapunkon és YouTube-csatornánkon.
Szeretettel várjuk az esemény időpontjában a képernyő előtt!
Az előadás megtekinthető a honlapunkon és YouTube-csatornánkon.
Bár első hallásra semmi hasonlóság nem fedezhető fel a 19. század végén és a 20. század első felében Bécsben élő két zeneszerző, Brahms és Schönberg zenéjében, az utóbbi mégis legfontosabb zenei felmenői közt tartotta számon idősebb pályatársát. Emellett mindketten igen jelentőset alkottak a kamarazene területén.
Schönberg Hat kis zongoradarab című műve tíz évvel azelőtt született, hogy ő maga megalkotta volna a dodekafon kompozíciós módszert. Az első öt tételt még 1911 februárjában egyetlen nap alatt, az utolsót valamivel később írta. Mindegyik aforisztikus tömörségű alkotás, a mű ugyanakkor rapszodikusan változatos és hatásos, különleges utazásra invitál.
Schönberg op. 4-es vonóshatosa, a Megdicsőült éj korábban, 1899-ben keletkezett, a mai napig repertoárdarab, és ahogyan Selmeczi György zeneszerző írta róla korábban: „mindenkor komoly kihívás a vonósegyüttesek számára”. Szerinte a személyes hangvétel és a szenvedély végig jelen van a kompozícióban, melyben „csaknem eszköztelen szakaszok és bonyolult, zsúfolt formarészek” váltakoznak.”
Egy korabeli kritikus így méltatta Brahms Klarinétötösét: „Nem kétséges, hogy Brahms kvintettje a legjelentősebb új mű, és talán a mester legismertebb kompozíciójává válik. Az Adagio a legszebb kamarazenei tétel, utoljára Beethoven írt hasonlót.” Azóta bebizonyosodott, hogy Brahms alkotása Beethoventől függetlenül is a kamarazene- és a klarinétirodalom legnagyobb remekművei közé tartozik.
A koncert másik főszereplője, Messiaen zenéjét két nagyon erős motívum határozza meg. Az egyik a zeneszerző mély vallásossága. Műveinek tematikája gyakran teológiai kérdések köré szerveződik, ennek egyik legnagyszerűbb megnyilvánulása a hangversenyen felcsendülő kamaramű, a Kvartett az idők végezetére „Jézus halhatatlanságának dicsérete” című tétele.
A másik fontos terület az ornitológia: „Figyeld a madarakat! Ők a legnagyobb mesterek” - okította Messiaent tanára, Paul Dukas, és tudjuk, a növendék szívébe is zárta tanácsát. Erről tanúskodik oly sok más szerzeménye mellett A feketerigó amelyben hallhatjuk, hogy a szerző milyen lenyűgöző pontossággal jegyezte le a legkülönbözőbb hangú madarak énekét.
Rendező: Concerto Budapest