11006_csinibaba-1997.jpg
irodalom, film, kiállítás
Csinibaba (1997)
Dalolva szép az élet - Magyar zenés filmek '48-'97
2013. június 17. hétfő
17:00 - 21:30
Előadóterem
Müpa saját produkció
müpamozi
Rendező Tímár Péter
Író Márton Gyula
Forgatókönyv Tímár Péter, Márton Gyula
Operatőr Szatmári Péter
Zene Nádas György, Závodi Gábor, S. Nagy István, Hajdú Júlia, Sas László, Deák Tamás, Majláth Júlia, Bágya András, Fényes Szabolcs
Dalszöveg ifj. Kalmár Tibor, Szenes Iván, Hajnal István, ifj. Kalmár Tibor, Bacsó Péter, Rákosi János, Kovács Judit, Fülöp Kálmán, Ullmann Ottó, Brand István, ifj. Hajnal István, G. Dénes György
Vágó, trükk Tímár Péter
Házigazda Réz András
Közreműködik Lovasi András, Kispál és Borz

Csinibaba (1997) - Objektív Filmstúdió Kft., színes, 100 perc

Immár a harmadik idényben folytatódik a Művészetek Palotája és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) telt házas filmklubja, a Müpamozi. A februárban kezdődő zenés sorozat ötven év legnagyobb slágereit tartalmazó kultuszfilmekből válogat. A nézők az operettől a szocialista road movie-ig, a musicaltől a retroparódiáig változatos műfajokon keresztül találkozhatnak legkedveltebb sztárjaikkal: Sárdy Jánostól Koncz Zsuzsáig, Hobótól a Latabárokig, Ferrari Violettától Gálvölgyi Jánosig, Gábor Miklóstól Honthy Hannáig, Soós Imrétől „Bill, a királyig” terjed a sor.
Réz András filmklubjában körbejárjuk a több száz slágerré vált dal születésének forrásvidékét: hogyan termékenyítették meg az ötvenes évek kollektív „műhelyei”, a gyár, az uszoda, a sportpálya a Kabos-filmektől örökölt profi kabarék és operettek világát. Többféle szűrőn, a korabeli filmen és annak szatirikus, későbbi feldolgozásain keresztül eleveníthetjük föl, hogyan nevelődött át a gyanútlan, aranykezű, de ideológiailag képzetlen szerelmes ifjúmunkás az ötvenes években. Milyen szerepe volt a hatvanas évekbeli langyos kádárizmusban a VIT és a „Ki mit tud?” versenyeinek a beatzenekarok, az Illés, Koncz Zsuzsa és más csapatok indulására? Hogyan jelenik meg a Pacsirta rádió, a grízes tészta, a Bambi üdítő s a közösségi együttműködést és ideálokat deklaráló szocializmus a hatvanas évek zenés filmjében és annak kilencvenes évekbeli retrójában? Miért közönségsiker a hatvanas évek óta szinte folyamatosan Ránki György musicalje, az Egy szerelem három éjszakája? Hogyan fér össze a rock-blues érzés a Kőbánya-dokumentarizmussal, milyen Fonográf-zenék ritmusára vált emblémává a szocialista aszfaltot döngető Zil teherautó, miután fölvette a szöszke göndör autóstoppos lányt?
A kilencvenes évek legnézettebb filmje volt ez a hatvanas évek slágereire felfűzött retró. Sikerének titka, hogy miközben papák-mamák röhögve nosztalgiáznak - sok másik mellett - a Kicsit szomorkás a hangulatom máma dalon, a Ki mit tud?, a Bambi büfé, a kólamámor és a VIT fölött, addig a Tímár Péter-mozi elképesztően abszurd képet rajzol mind az idillikus, mind a rémuralmi hatvanas évekről. Valami olyat, ahogy a kollektív tudattalan a maga sokarcúságában megőrizhette ezt az időszakot. Köszönhető ez az olyan szójátékoknak, favicceknek, mint Bajkon úr (!) A tanú teljes holdudvarát idéző udvarlásai („az én vonzalmam nem hullámvasút”) és a dalt szó szerint képbe fordító hommage-ok sorának (Lázár Kati és Reviczky Gábor a „reszkető holdnál, a tó vízén”. De az olyan karikaturisztikus elemeknek is, mint az exávós háztömbbizalmi akciói, a pezsgős kalauznő-vetkőztetés vagy a fizetésnap.
Művét Tímár telezsúfolja a korszak filmjeinek ironikus idézéseivel, de az olyan technikai trükkökkel is, mint a fényvágás, a jelenetek villanásszerű bevágása, vagy a szereplők visszafelé mozgatása. Ennek következtében a remek színészek bábokként rángnak, az egész világ légüres térbe kerül, s nemcsak a hatvanas évek, hanem a nosztalgikus tekintet is ironikus idézőjelet kap.

Rendező: Művészetek Palotája, MaNDA

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok