Digitális műsorfüzet
-
Bingen
O virtus sapientiae (Daniel Ferreira hangszerelése)
Lili Boulanger
Noktürn (Daniel Ferreira hangszerelése)
Lili Boulanger
Cortège (Daniel Ferreira hangszerelése)
Bosmans
Vonósnégyes (Adrian Tully hangszerelése)
Gershwin
Rhapsody in Blue (Johan van der Linden hangszerelése)
Paul McCartney
Blackbird (Camiel Jansen hangszerelése)
Gershwin
Porgy, I is your woman now (Nina Simone átdolgozásában és szövegével, Camiel Jansen hangszerelése)
Aleksandra Vrebalov
Four Faces, Four Wings (az ECHO felkérésére) – magyarországi bemutató
Maat Saxophone Quartet:
szopránszaxofon Daniel Ferreiraaltszaxofon Catarina Gomestenorszaxofon Pedro Silvabaritonszaxofon Mafalda OliveiraKözreműködik:
házigazda és a koncert utáni közönségtalálkozó moderátora Tóth Endre -
Az Európai Hangversenytermek Szervezete (ECHO) 1995-ben elindított Rising Stars (Feltörekvő csillagok) sorozata keretein belül a szervezetet alkotó koncerttermek évente újabb és újabb tehetséges ifjú muzsikusokat, együtteseket delegálnak európai turnéra. Az ECHO-tagok – tizennégy ország huszonhárom hangversenyközpontja – között olyan nagynevű intézmények találhatók, mint az amszterdami Concertgebouw, a párizsi Cité de la musique – Philharmonie, a londoni Barbican Centre vagy a hamburgi Elbphilharmonie. A Rising Stars sorozat eddig olyan művészek számára kínált ugródeszkát, mint a zongorista Khatia Buniatishvili és Igor Levit, a gordonkás Harriet Krijgh és Kian Soltani, a furulyás Lucie Horsch, az Armida Quartett vagy a SIGNUM Szaxofonkvartett.
A Müpa 2010 óta az ECHO tagja, így az elmúlt években magyar delegáltjai is voltak a sorozatnak a hegedűművész Banda Ádám és Pusker Júlia, a zongoraművész Balázs János és a trombitaművész Pálfalvi Tamás személyében.
A Rising Stars eseményeinek különlegességét fokozza, hogy a legtöbb fiatal művész, illetve együttes eljátszik egy számára komponált kortárs művet, amelyet az ECHO rendelt meg attól a zeneszerzőtől, akit a rising star, valamint az őt delegáló intézmény javasolt a szervezetnek – a Müpa tehát magyarországi bemutatók, sőt ősbemutatók helyszíne is lesz a három nap során.

© Jörn Neumann
2025-ben a Fesztivál Színház ismét három napon át ad otthont a Rising Stars-koncerteknek, melyek során öt izgalmas produkció várja a közönséget. Horváth Áron a cimbalom sokoldalúságát mutatja be többek közt saját szerzemények és jazzdarabok segítségével, Giorgi Gigashvili romantikus és impresszionista zongorarepertoárt ötvöz elektronikus inspirációval, a torinói Trio Concept pedig Mendelssohn és Rachmaninov műveivel idézi meg az ifjúkori energiákat. A csellista Valerie Fritz a kételkedést választotta koncertje kiindulási pontjául, míg a Maat Saxophone Quartet estje a szabadság és az önkifejezés változatos lehetőségeit mutatja fel. Az idei bemutatókat olyan szerzők jegyzik, mint Charlotte Bray, Natalie Beridze, Clemens K. Thomas, Jennifer Walshe és Aleksandra Vrebalov.
-
A Rising Stars-programba jelölte: Calouste Gulbenkian Foundation Lisbon, Casa da Música Porto, Philharmonie de Paris
A Maat Saxophone Quartet története egyszerre szól a barátságról, a közös nyelv megtalálásáról és arról a kíváncsiságról, amely újraértelmezi, mit is jelent ma egy szaxofonkvartett. A négy portugál zenész – Daniel Ferreira (szopránszaxofon), Catarina Gomes (altszaxofon), Pedro Silva (tenorszaxofon) és Mafalda Oliveira (baritonszaxofon) – Amszterdamban talált egymásra, ahol mindannyian Arno Bornkamp tanítványai voltak. „Ha öt ütemet hallasz az általa alapított Aurelia Saxophone Quartet játékából, rögtön tudod, hogy ők azok – mondja Catarina. – Ezt a mentalitást, a határokat nem ismerő lendületet szerettük volna továbbvinni.”

© Marco Borggreve
A Maat név egyszerre jelent társat és mértéket, ütemet, muzsikálásukban szabadság, kísérletezés és felelősség találkozik. Már megalakulásuk után nem sokkal elnyerték a portugál Prémio Jovens Músicos díját (2018), majd 2022-ben a Dutch Classical Talent Awardot. Időközben három albumot is rögzítettek – melyek közül a legutóbbi a klímaválságot állította középpontba –, új kortárs művekkel ismertetve meg a közönséget.
Az idei évadban Rising Stars-turnéjuk mellett bemutatják Johan de Meij szaxofonkvartettre és fúvószenekarra írt új darabját, valamint egy virtuális operát Metamorphosis címmel.
A Luxemburgi Filharmóniával együttműködésben egy vadonatúj gyerekprodukciót is műsorra tűznek, de a szezon kiemelkedő eseménye lesz számukra még egy brazíliai turné is. „Nemcsak együtt muzsikálunk, hanem együtt is élünk. Ez nem négy szólam összeadódása, hanem egyetlen közös hang, amelynek mindannyian részei vagyunk” – fogalmaz Pedro Silva.
-
A Blackbird című koncert programja a szabadság és az önkifejezés sokféle arcát mutatja be. A Maat előadásában nem pusztán stílusok és korszakok váltják egymást: a darabok olyan dramaturgiai ívet alkotnak, amelyben minden fejezet más-más szempontból vizsgálja a szabadság fogalmát. A koncert színpadi elemei – a fények, a mozdulatok, az apró gesztusok – segítenek abban, hogy a közönség ne csupán hallgassa, hanem át is élje a történetet, melyet a Maat a szabadságról és a megerősödésről szeretne mesélni. A kvartett tagjai egy-egy szólóval is bemutatkoznak, így a közönség nemcsak a kollektív hangzás, hanem az egyéni hangok révén is közelebb kerülhet hozzájuk. Ahogyan Catarina fogalmaz: „Amikor játszunk, nem szeretnénk falakat hagyni a színpad és a közönség között!”
Az est gerincét azok a művek adják, amelyek a történelem során a művészi és emberi önrendelkezésért folytatott küzdelmekre reflektáltak. A középkori bencés apátnő, misztikus költő, természettudós és zeneszerző, Bingeni Szent Hildegárd O virtus sapientiae című antifónája a szaxofonkvartett előadásában különös, időtlen ragyogást kap: mintha a gregorián dallam és a modern hangszerek találkozásában a történelem ívei érnének össze. Lili Boulanger két rövid darabja – a Noktürn és a Cortège – a 20. század elejének egyik legígéretesebb, tragikusan fiatalon elhunyt komponistáját idézi, aki nőként szinte áttörhetetlen akadályok között írt maradandó zenét. A 20. század első felében alkotó, majd a második világháború idején zsidó származása miatt mellőzött holland Henriëtte Bosmans 1927-ben komponált, impresszionista színezetű Vonósnégyesét az ausztrál Adrian Tully hangszerelte át szaxofonokra, így a közönség most különleges átiratban hallhatja a háromtételes művet, melyet szerzője tanárának, Willem Pijpernek dedikált.
A koncerten George Gershwin és Paul McCartney világhírű dallamai is elhangzanak: a Rhapsody in Blue után a Beatles-klasszikus Blackbird, majd a Porgy és Bess részlete Nina Simone átiratában és szövegével (Porgy, I Is Your Woman Now) – utóbbiak a kvartett tagjai szerint az emancipáció és a polgárjogi küzdelmek emblematikus zenei pillanatai.
-
A koncertet az ECHO megbízásából született új mű, Aleksandra Vrebalov Four Faces, Four Wings (Négy arc, négy szárny) című kompozíciója zárja, amely Magyarországon most hangzik el először. A szerb származású, Egyesült Államokban élő zeneszerzőnő, aki olyan együttesekkel dolgozott, mint a Kronos Quartet, az Angol Nemzeti Balett vagy a Szerb Nemzeti Színház társulata, a Maat tagjait egyetlen szárnyas, négyarcú hangszerként képzelte el – utalva Ezékiel látomására, a félelmetes szépségű kerubra, amely zajjal és fénnyel kísérve jelenik meg, hogy az isteni üzenetet tolmácsolja. „Ahogy írom e sorokat, bolygónk lángokban áll, földrészeken átívelő konfliktusok tépázzák – jegyzi meg a szerző. – Ha ma megjelenne egy angyal, üzenete az emberiség számára nem lehetne más, mint a béke kiáltása.” A darab tüzes szépsége és kérlelhetetlen energiája a szaxofon kvázi-vokális természetét hangsúlyozza a lélegzet és a mozgás révén. A Maat tagjai számára különösen fontos, hogy ez a mű nemcsak politikai vagy vallási szimbólumokat idéz, hanem a muzsikusok felelősségére is ráirányítja a figyelmet. „Hiszünk abban, hogy a zene képes érzéseket felszabadítani, még akkor is, ha elvont. Nem állítjuk, hogy megoldhatjuk a világ problémáit, de ha akár egy pillanatra is kizökkentjük a hallgatót hétköznapi buborékjából, már tettünk valamit” – vallja Catarina.
Írta: Tóth Endre
-
Bingen
O virtus sapientiae (Daniel Ferreira hangszerelése)
Lili Boulanger
Noktürn (Daniel Ferreira hangszerelése)
Lili Boulanger
Cortège (Daniel Ferreira hangszerelése)
Bosmans
Vonósnégyes (Adrian Tully hangszerelése)
Gershwin
Rhapsody in Blue (Johan van der Linden hangszerelése)
Paul McCartney
Blackbird (Camiel Jansen hangszerelése)
Gershwin
Porgy, I is your woman now (Nina Simone átdolgozásában és szövegével, Camiel Jansen hangszerelése)
Aleksandra Vrebalov
Four Faces, Four Wings (az ECHO felkérésére) – magyarországi bemutató
Maat Saxophone Quartet:
szopránszaxofon Daniel Ferreiraaltszaxofon Catarina Gomestenorszaxofon Pedro Silvabaritonszaxofon Mafalda OliveiraKözreműködik:
házigazda és a koncert utáni közönségtalálkozó moderátora Tóth Endre -
Az Európai Hangversenytermek Szervezete (ECHO) 1995-ben elindított Rising Stars (Feltörekvő csillagok) sorozata keretein belül a szervezetet alkotó koncerttermek évente újabb és újabb tehetséges ifjú muzsikusokat, együtteseket delegálnak európai turnéra. Az ECHO-tagok – tizennégy ország huszonhárom hangversenyközpontja – között olyan nagynevű intézmények találhatók, mint az amszterdami Concertgebouw, a párizsi Cité de la musique – Philharmonie, a londoni Barbican Centre vagy a hamburgi Elbphilharmonie. A Rising Stars sorozat eddig olyan művészek számára kínált ugródeszkát, mint a zongorista Khatia Buniatishvili és Igor Levit, a gordonkás Harriet Krijgh és Kian Soltani, a furulyás Lucie Horsch, az Armida Quartett vagy a SIGNUM Szaxofonkvartett.
A Müpa 2010 óta az ECHO tagja, így az elmúlt években magyar delegáltjai is voltak a sorozatnak a hegedűművész Banda Ádám és Pusker Júlia, a zongoraművész Balázs János és a trombitaművész Pálfalvi Tamás személyében.
A Rising Stars eseményeinek különlegességét fokozza, hogy a legtöbb fiatal művész, illetve együttes eljátszik egy számára komponált kortárs művet, amelyet az ECHO rendelt meg attól a zeneszerzőtől, akit a rising star, valamint az őt delegáló intézmény javasolt a szervezetnek – a Müpa tehát magyarországi bemutatók, sőt ősbemutatók helyszíne is lesz a három nap során.

© Jörn Neumann
2025-ben a Fesztivál Színház ismét három napon át ad otthont a Rising Stars-koncerteknek, melyek során öt izgalmas produkció várja a közönséget. Horváth Áron a cimbalom sokoldalúságát mutatja be többek közt saját szerzemények és jazzdarabok segítségével, Giorgi Gigashvili romantikus és impresszionista zongorarepertoárt ötvöz elektronikus inspirációval, a torinói Trio Concept pedig Mendelssohn és Rachmaninov műveivel idézi meg az ifjúkori energiákat. A csellista Valerie Fritz a kételkedést választotta koncertje kiindulási pontjául, míg a Maat Saxophone Quartet estje a szabadság és az önkifejezés változatos lehetőségeit mutatja fel. Az idei bemutatókat olyan szerzők jegyzik, mint Charlotte Bray, Natalie Beridze, Clemens K. Thomas, Jennifer Walshe és Aleksandra Vrebalov.
-
A Rising Stars-programba jelölte: Calouste Gulbenkian Foundation Lisbon, Casa da Música Porto, Philharmonie de Paris
A Maat Saxophone Quartet története egyszerre szól a barátságról, a közös nyelv megtalálásáról és arról a kíváncsiságról, amely újraértelmezi, mit is jelent ma egy szaxofonkvartett. A négy portugál zenész – Daniel Ferreira (szopránszaxofon), Catarina Gomes (altszaxofon), Pedro Silva (tenorszaxofon) és Mafalda Oliveira (baritonszaxofon) – Amszterdamban talált egymásra, ahol mindannyian Arno Bornkamp tanítványai voltak. „Ha öt ütemet hallasz az általa alapított Aurelia Saxophone Quartet játékából, rögtön tudod, hogy ők azok – mondja Catarina. – Ezt a mentalitást, a határokat nem ismerő lendületet szerettük volna továbbvinni.”

© Marco Borggreve
A Maat név egyszerre jelent társat és mértéket, ütemet, muzsikálásukban szabadság, kísérletezés és felelősség találkozik. Már megalakulásuk után nem sokkal elnyerték a portugál Prémio Jovens Músicos díját (2018), majd 2022-ben a Dutch Classical Talent Awardot. Időközben három albumot is rögzítettek – melyek közül a legutóbbi a klímaválságot állította középpontba –, új kortárs művekkel ismertetve meg a közönséget.
Az idei évadban Rising Stars-turnéjuk mellett bemutatják Johan de Meij szaxofonkvartettre és fúvószenekarra írt új darabját, valamint egy virtuális operát Metamorphosis címmel.
A Luxemburgi Filharmóniával együttműködésben egy vadonatúj gyerekprodukciót is műsorra tűznek, de a szezon kiemelkedő eseménye lesz számukra még egy brazíliai turné is. „Nemcsak együtt muzsikálunk, hanem együtt is élünk. Ez nem négy szólam összeadódása, hanem egyetlen közös hang, amelynek mindannyian részei vagyunk” – fogalmaz Pedro Silva.
-
A Blackbird című koncert programja a szabadság és az önkifejezés sokféle arcát mutatja be. A Maat előadásában nem pusztán stílusok és korszakok váltják egymást: a darabok olyan dramaturgiai ívet alkotnak, amelyben minden fejezet más-más szempontból vizsgálja a szabadság fogalmát. A koncert színpadi elemei – a fények, a mozdulatok, az apró gesztusok – segítenek abban, hogy a közönség ne csupán hallgassa, hanem át is élje a történetet, melyet a Maat a szabadságról és a megerősödésről szeretne mesélni. A kvartett tagjai egy-egy szólóval is bemutatkoznak, így a közönség nemcsak a kollektív hangzás, hanem az egyéni hangok révén is közelebb kerülhet hozzájuk. Ahogyan Catarina fogalmaz: „Amikor játszunk, nem szeretnénk falakat hagyni a színpad és a közönség között!”
Az est gerincét azok a művek adják, amelyek a történelem során a művészi és emberi önrendelkezésért folytatott küzdelmekre reflektáltak. A középkori bencés apátnő, misztikus költő, természettudós és zeneszerző, Bingeni Szent Hildegárd O virtus sapientiae című antifónája a szaxofonkvartett előadásában különös, időtlen ragyogást kap: mintha a gregorián dallam és a modern hangszerek találkozásában a történelem ívei érnének össze. Lili Boulanger két rövid darabja – a Noktürn és a Cortège – a 20. század elejének egyik legígéretesebb, tragikusan fiatalon elhunyt komponistáját idézi, aki nőként szinte áttörhetetlen akadályok között írt maradandó zenét. A 20. század első felében alkotó, majd a második világháború idején zsidó származása miatt mellőzött holland Henriëtte Bosmans 1927-ben komponált, impresszionista színezetű Vonósnégyesét az ausztrál Adrian Tully hangszerelte át szaxofonokra, így a közönség most különleges átiratban hallhatja a háromtételes művet, melyet szerzője tanárának, Willem Pijpernek dedikált.
A koncerten George Gershwin és Paul McCartney világhírű dallamai is elhangzanak: a Rhapsody in Blue után a Beatles-klasszikus Blackbird, majd a Porgy és Bess részlete Nina Simone átiratában és szövegével (Porgy, I Is Your Woman Now) – utóbbiak a kvartett tagjai szerint az emancipáció és a polgárjogi küzdelmek emblematikus zenei pillanatai.
-
A koncertet az ECHO megbízásából született új mű, Aleksandra Vrebalov Four Faces, Four Wings (Négy arc, négy szárny) című kompozíciója zárja, amely Magyarországon most hangzik el először. A szerb származású, Egyesült Államokban élő zeneszerzőnő, aki olyan együttesekkel dolgozott, mint a Kronos Quartet, az Angol Nemzeti Balett vagy a Szerb Nemzeti Színház társulata, a Maat tagjait egyetlen szárnyas, négyarcú hangszerként képzelte el – utalva Ezékiel látomására, a félelmetes szépségű kerubra, amely zajjal és fénnyel kísérve jelenik meg, hogy az isteni üzenetet tolmácsolja. „Ahogy írom e sorokat, bolygónk lángokban áll, földrészeken átívelő konfliktusok tépázzák – jegyzi meg a szerző. – Ha ma megjelenne egy angyal, üzenete az emberiség számára nem lehetne más, mint a béke kiáltása.” A darab tüzes szépsége és kérlelhetetlen energiája a szaxofon kvázi-vokális természetét hangsúlyozza a lélegzet és a mozgás révén. A Maat tagjai számára különösen fontos, hogy ez a mű nemcsak politikai vagy vallási szimbólumokat idéz, hanem a muzsikusok felelősségére is ráirányítja a figyelmet. „Hiszünk abban, hogy a zene képes érzéseket felszabadítani, még akkor is, ha elvont. Nem állítjuk, hogy megoldhatjuk a világ problémáit, de ha akár egy pillanatra is kizökkentjük a hallgatót hétköznapi buborékjából, már tettünk valamit” – vallja Catarina.
Írta: Tóth Endre