Müpa Magazin+ / Ráadásul
_N5A2373_kicsi.jpg

© Csibi Szilvia, Müpa

„Fogunk mi még együtt játszani!”

2024. 09. 17. Seres Gerda

Kelemen Barnabás hegedűművész és Snétberger Ferenc gitárművész idén az évad művészei a Müpában. Egyikük Rolla János játékán nőtt fel, másikuk édesapja zenekarának éjszakai örömzenélését őrzi meghatározó élményként. Mindkettejük pályájának sarokköve a tanítás és a kamarazenélés: a django, a jazz és a klasszikus zene pedig nem is áll egymástól olyan távol. 

Közös koncertetek nem lesz az évadban: izgalmas lehetőségeket kínálna a hegedű-gitár összeállítás?

Kelemen Barnabás:
Feltétlenül! Paganini írt ilyen műveket. Maga is virtuóz gitáros volt, komoly gitárgyűjteménnyel rendelkezett. Sőt, magánjellegű összejöveteleken, partikon sokkal szívesebben nyúlt a gitárhoz, mint a hegedűhöz. 
Snétberger Ferenc: A darabjait hallva biztos, hogy jól gitározott. Django Reinhardt zenéje is elképzelhetetlen hegedű nélkül. Éppen hétvégén fogok játszani Augsburgban a róla elnevezett fesztiválon, egy csomó hegedűssel.
K. B.: A Müpa fotózásán rögtön kiderült számunkra, hogy sok a közös nevező.
S. F.: Fogunk mi még együtt játszani!

Közös vonás, hogy a zene szeretetét és a muzsika iránti elkötelezettséget otthonról hoztátok, és ti is továbbadtátok a gyermekeiteknek. Hogyan határozta meg a választásotokat ez a családi háttér?

S. F.: Zenészcsaládban nőttem föl, édesapám fiatalkorában hárfázott, trombitán játszott, majd gitározott, univerzális ember volt. Autodidakta módon tanult meg zenélni. Az ő nagyszülei – csak a nevem miatt térek ki erre – Ausztriából jöttek, mutatványosok voltak, tehát a hangszeres játékot valamilyen szinten ők is elsajátították. A gitározás alapjait az édesapámtól tanultam, és még később is nagyon sok mindent. Jazzgitáron játszottunk. Édesapámék a zenekarral esténként egy vendéglátóhelyen léptek fel, és mikor hazajöttek, kedvükre muzsikáltak tovább. Egészen kisgyerek voltam, de ezeket a jam sessionöket soha nem fogom elfelejteni, hihetetlenül élveztem, szívtam magamba minden percét.
K. B.: Ezt a történetet hallva édesanyám és a testvére élménye jut eszembe, amikor a nagyapám, Pertis Pali cigányprímás otthon próbált a bandájával. Bár soha nem találkoztam vele, ez számomra is meghatározó családi emlék. A szüleimtől is sokat kaptam, hiszen ők a Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjai voltak. Rolla János játéka már gyerekként magával ragadott. Kétéves koromtól bejártam a próbákra, háromévesen pedig már a koncerteket is hallhattam. A főpróbákon állandó helyem volt: jobb oldal, negyedik sor, hetes szék, mert onnan láttam Jancsi bácsit a legjobban. Hatalmas áldás, hogy negyven évvel később azon a hegedűn játszhatok, amelyen akkor ő muzsikált. Ez egy 18. századi Guarneri mesterhangszer, elképesztő csoda.
S. F.: A nagykoncertekre mindig két gitárt viszek, de több hangszerem van. Mindegyik kézzel készült. A gitároknál ez másképpen van, elöregszenek. 30-40 év után már kritikus az állapotuk. Amin most játszom, már 25-30 éves, de nagyon vigyázok rá.

Fotó: Csibi Szilvia, Müpa© Csibi Szilvia, Müpa

Barnabás, téged – ahogyan a legtöbb kamasz fiút – nem kísértett meg a gitár? Néhány akkorddal már remekül lehet csajozni is.

K. B.: Az a pár akkord talán nekem is megy. De sajnos ennél tovább soha nem jutottam, pedig örömmel elmélyülnék benne.

A gyerekeitek is zenélnek.

S. F.: A fiam zongorával kezdte, aztán dob lett a vége, de gitározni is tud. Rettentő büszke vagyok rá. Nemrég volt egy koncertjük a Müpában, és a zenész ismerőseim közül többen felhívtak, hogy milyen jól játszik. Az unokámnak nagyon jó füle van. Remélem, egyszer ő is rákap a zenélés ízére.
K. B.: Nálunk a négy gyerekből három aktívan zenél. Hanna lányunk énekel, gitározik, színésznek tanul Glasgow-ban. Gazsi éppen nemrég kapott Junior Prima díjat, és a londoni Yehudi Menuhin School ösztöndíjasa. A hatéves Olga is hegedül, legutóbb az édesanyjával (Kokas Katalin hegedűművész – a szerk.) két Bartók-duót játszottak közösen.

Az is közös pont, hogy mindkettőtök életében fontos a tehetségek felkutatása, tanítása. Hogyan vált ez a pályátok meghatározó részévé?

K. B.: A Fesztivál Akadémia ötlete több mint húsz éve merült fel bennünk. Később a Zeneakadémia keresett meg minket azzal, hogy jó lenne, ha nyáron is élettel telne meg az intézmény. Mivel mi kezdettől fogva tanításban, mesterkurzusokban gondolkodtunk, az elképzelésünk tökéletesen illett a hely szelleméhez. A járvány pedig ráébresztett bennünket arra, hogy a tehetségeket már az alapfokú oktatásban segíteni kell kibontakozni. A legmagasabb szakmai színvonalat igyekszünk elvinni a legkisebb intézményekbe is, és ennek hatása egy-két év elteltével érezhető. Ez most a missziónk. A fesztivál ideje alatt júliusban – a világhírű vendégművészekkel közösen – összesen ezerszáz órát adunk.
S. F.: Nálunk, a Snétberger Zenei Tehetség Központban többnyire hátrányos helyzetű gyerekek tanulnak. Sokan olyan családból érkeznek, ahonnan komoly zenei kultúrát hoznak. Ezek a 12-17 éves diákok évente kilenc hetet töltenek intenzíven velünk. Sokat játszunk közösen. A négyhetes nyári tábor első napjaiban csak zenélünk, utána kezdünk csak a kottával foglalkozni. A klasszikus zene mellett jazzt is oktatunk. Ezek fantasztikusan tehetséges fiatalok, akik a kollégiumban a zenélés mellett sok mást is megtanulnak, barátságokat kötnek. A legtöbb diákot fel is veszik utána a konziba, a Zeneakadémiára vagy valamelyik külföldi egyetemre. Már tizennégy éve működünk. Szeretném, ha egyszer Barnabás is jönne hozzánk mesterkurzust tartani.
K. B.: Mi is hívtuk Ferit egy-két éve, csak aztán valami közbejött. De ami késik, nem múlik. Ma már a kutatások is egyértelműen bizonyítják, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásában rendkívül fontos szerepet játszik a zene. Ha a nehéz sorsú családok gyermekei zenét tanulnak, az iskolai eredményeik folyamatosan javulnak a humán és a reál tárgyakban is. Emiatt is nagyon komolyan kell vennünk ezt a küldetést.

Fotó: Csibi Szilvia, Müpa© Csibi Szilvia, Müpa

A Müpa mennyire otthonos számotokra?

S. F.: Fantasztikus hely, a jazzben és a klasszikus zenében is. Nagyon jó az akusztika, élmény itt játszani.
K.B.: A Müpa számomra azért is különleges, mert már a tervezésébe is bekapcsolódtunk, egyeztettünk Zoboki Gábor építésszel, Kocsis Zoltánnal és Russell Johnson akusztikai tervezővel. Megható volt, hogy a hivatalos nyitókoncertet megelőző első nyilvános hangversenyen egy Mozart-rondóban csendült fel az első szólóhang a teremben, és azt én játszhattam. Azóta több mint hatvan koncertem volt a Müpában.

Ferenc említette a kamarazenélést. Barnabás, ti éppen egy kamarazenei koncertet adtok majd novemberben.

K. B.: A kamarázás mindig meghatározó volt számomra. A koncerten Katival, Perényi Miklóssal és Shai Wosner zongoraművésszel közösen lépünk fel. Bár Shai Izraelben született, a szülei felvidéki magyarok, jelenleg New Yorkban él, sokat játszottunk már együtt. Perényi Miklóssal pedig mindig öröm együtt zenélni. Játszunk duót, triót, kvartettet, Mozart- és Beethoven-műveket, valamint egy Brahms-zongoranégyest.

Október végén lesz egy ősbemutató: Ferenc, te egy concertót komponáltál gitárra és zenekarra Movements címmel.

S. F.:
Ez egy háromtételes mű, nagyon izgalmas. Én inkább jazz-zenész vagyok, bár a konziban klasszikus gitárral kezdtem. Ez a darab – jóllehet húsz-harminc fős zenekarral dolgozik – nagy szabadságot hagy a zenészeknek az improvizációra. Szüts Apor hangszereli, és őt is arra kértem, hogy erre ügyeljen. Decemberben pedig a triómmal lépünk fel. Velük már régóta játszom, lemezünk is jelent meg az ECM-nél, mindig fantasztikus együtt zenélni.


Az interjú eredetileg a Müpa Magazin 2024/IV. számában jelent meg.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register