Müpa Magazin+ / Ráadásul
ThomasAdes_02.jpg

Felépíteni egy teljes univerzumot – Thomas Adès portréja

2025. 04. 14. Tuska Borbála

Thomas Adès generációjának egyik legképzettebb és legteljesebb zenésze” – így jellemezte a New York Times 2007-ben a brit művészt, aki nemcsak zeneszerzőként, hanem karmesterként és zongoristaként is világszerte elismert. A Müpában a Bécsi Filharmonikusokkal és Igor Levittel ad közös koncertet május 27-én, amelyen többek között saját zongoraversenyét vezényli.

Mesterei között magyar zeneszerző-géniuszt is találhatunk, két alkalommal ugyanis Kurtág György irányításával képezhette magát a kamarazene terén: először Szombathelyen, később pedig Angliában, a Prussia Cove-i Nemzetközi Zenei Szeminárium keretében, ahol azóta ő maga is tanít. Eredetileg Paul Berkowitznál kezdett zongorát tanulni, majd tizenkét éves korában a Guildhall School of Music and Drama diákja lett, ahol a zongorázás mellett zeneszerzéssel is foglalkozott. Diplomáját a cambridge-i King’s College-ban szerezte meg Alexander Goehr és Robin Holloway tanítványaként.

Első jelentősebb műveit a kamarazene területén alkotta meg: ide tartozik op. 1-es, Five Eliot Landscapes című darabja, a Chamber Symphony és az Arcadiana vonósnégyes. 1995-ben írta meg első operáját Powder Her Face címmel, kilenc évvel később pedig a londoni Királyi Operaház felkérésére, Shakespeare azonos című művéből A vihart, amelyet a brit premier óta többek között New Yorkban, Bécsben és Frankfurtban, sőt Budapesten is játszottak. Harmadik operáját, Az öldöklő angyalt Luis Buñuel filmje ihlette, és a Salzburgi Ünnepi Játékok közönsége láthatta először 2016-ban.

© Marco Borggreve

Adès egy évtizedben egyszer szerez operát, mivel az alkotási folyamathoz minden kreatív energiájára szüksége van. „Olyan, mint egy fekete lyuk, mindent elnyel, magába szippant. Egy operát úgy kell megalkotni, hogy egy teljes univerzumot jelentsen a néző számára” – fogalmazta meg egy interjúban, hozzátéve, hogy az operaírás ugyanolyan kimerítő, mint amilyen a várandósság lehet.

A Müpában saját művei közül a Zongoraversenyt hallhatjuk majd, amelynek világpremierje 2019-ben volt Kirill Gersteinnel és a Bostoni Szimfonikusokkal. „Ez az első művem, amelyet ténylegesen zongoraversenynek nevezek, de bizonyos értelemben a harmadik. 25 éves koromban írtam egy Concerto Conciso című darabot zongorára és tíz zenészre, később pedig elkészült az In Seven Days is, amelyben a zongorát zenekar kíséri. Ezúttal viszont kifejezetten zongoraverseny írása volt a célom, és a klasszikus forma jelölte ki a darab szerkezetét” – mondta a mű keletkezéséről.

Adès számos zenekarral dolgozott együtt zeneszerzőként, karmesterként és zongoristaként egyaránt. Pályája elején a Hallé Zenekar rezidens zeneszerzőjeként darabot írt a Bridgewater Hall megnyitására, Asyla című zenekari művét Sir Simon Rattle és a Birminghami Szimfonikus Zenekar számára komponálta, míg a Tevot a Berlini Filharmonikusok és a Carnegie Hall megrendelésére készült. Írt hegedűversenyt is Concentric Paths címmel, amelyet Anthony Marwood szólójával és az Európai Kamarazenekarral mutatott be a Berlini Ünnepi Játékokon és a BBC Promson. Műveit rangos zenei fesztiválok helyezték középpontba Londontól kezdve Stockholmon és Helsinkin át Melbourne-ig.

Karmesterként olyan zenekarokkal lép fel rendszeresen, mint a Los Angeles-i Filharmonikusok, a Londoni Szimfonikus Zenekar, a Royal Concertgebouw vagy a Finn Rádió Zenekara. Saját operái mellett Stravinsky A kéjenc útja című háromfelvonásosát is dirigálta már Londonban és Zürichben. Stravinskyt példaképének is tartja, azonban nem szeretné utánozni sem az ő, sem más zenéjét. A zeneszerzés mesterségéről így nyilatkozott: „Vannak, akik nagyon szerencsések, és azonnal megtalálják a saját útjukat, de ez elég ritka. Én nem próbáltam meg utánozni az »isteneket«, mert semmi értelme, és az ember úgy jár, mint Prométheusz: ha ellopja a tüzet, oda lesz láncolva egy sziklához.”

Adès tevékenységét jelentős díjakkal ismerték el, megkapta többek között a Léonie Sonning Zenei Díjat, a Leoš Janáček-díjat, az Ernst von Siemens zeneszerzői díjat és a Grawemeyer-díjat. 2018-ban a Brit Birodalom lovagrendjének parancsnokává avatták. Az operáiból készült felvételek is sikert sikerre halmoztak: A vihar a Gramophone-, a Grammy- és az Arany Hangvilla-díjat, valamint az ECHO Klassikot is begyűjtötte, Az öldöklő angyal pedig 2017-ben az év világpremierje lett az International Opera Awardsnál.

2022-ben a Bécsi Filharmonikusok élén debütált a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán © Csibi Szilvia, Müpa

A zeneszerző a magyar kultúrához is több szállal kötődik. Amellett, hogy Kurtág Györgytől tanult, Károlyi Katalin mezzoszoprán számára dalciklust szerzett Növények címmel, amely hét, magyar költő által írt verset tartalmaz. Adès eddig két alkalommal vállalta el a budapesti Bartók Világverseny zsűrielnökségét, és a Müpába is visszatérő vendégként érkezik majd. A házban 2022-ben debütált ugyancsak a Bécsi Filharmonikusok élén, Totentanz című darabját dirigálva. Május 27-én minden bizonnyal újra felejthetetlen élményben lesz részük azoknak, akik élőben hallhatják a nemzetközi szinten már bizonyító Zongoraversenyt.


General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register