Müpa Magazin+ / Ráadásul
Rendezvenyek_70315_mupa_Marc_15_proba__zsanerek_MUPA_51447.jpg

© Posztós János, Müpa

Nőies és férfias hangszerek – Mi van a sztereotípiák mögött?

2025. 12. 05. Tuska Borbála

Ha végignézünk egy szimfonikus zenekaron, általában nagyon hasonló kép rajzolódik ki előttünk a nemek eloszlását illetően. Míg a vonósok között vegyesen vannak férfiak és nők – bár a nagybőgősöknél inkább a férfidominancia jellemző –, addig a rézfúvósok között szinte csak az erősebbik nem képviselteti magát. Ha viszont a hárfára téved a tekintetünk, majdnem biztos, hogy egy női művészt látunk a hangszer mellett. Izgalmas elgondolkodni a kérdésen, mi alapján preferál a két nem bizonyos hangszereket, és egyáltalán: mitől lesz férfias vagy nőies egy adott instrumentum?

A hangszerekhez kötődő nemi sztereotípiák nem új keletűek, már a 15. században épült firenzei dómban is elhelyeztek olyan szobrokat, amelyeken jól megfigyelhetőek a különbségek. A férfi alakok sípon, trombitán és dobon játszanak, és aktív testtartásban jelennek meg, ezzel szemben a hárfázó nőket tematizáló jelenetek sokkal inkább nyugodtságot és passzivitást árasztanak. Ez az ábrázolásmód sokat elárul arról, hogy az akkori társadalom milyen viselkedést társított a férfiakhoz és a nőkhöz. Hasonló volt a helyzet a 18. századi Angliában is, ahol a hölgyek csak olyan hangszerek közül választhattak, amelyek minimális kézmozdulatokat igényelnek, így a hárfa, a zongora és a gitár volt ajánlott számukra. A fúvós hangszereket sokáig azért nem tartották hozzájuk illőnek, mivel játék közben eltorzul az arc, és így veszíthettek nőiességükből. (Ide lehet sorolni azokat a sztereotip elvárásokat is, hogy egy nő ne izzadjon, ne pirosodjon ki az arca, és a frizurája mindig maradjon tökéletes.)


A Staatskapelle Weimar hárfásai © Nagy Attila, Müpa


Az évszázadokra visszanyúló társadalmi berögződéseknek köszönhető, hogy a hangszertípusok nemekhez kapcsolása máig érezteti hatását. Harold F. Abeles, a Columbia Egyetem professzora részletesen foglalkozott a témával, és több alkalommal végzett felmérést zenésznek készülő egyetemisták körében. A résztvevőknek nyolc hangszert kellett rangsorolniuk az alapján, hogy melyiket tartják inkább femininnek és melyiket maszkulinnak. A legnőiesebb hangszer a fuvola lett, utána következett a hegedű és a klarinét, a kifejezetten férfias hangszerek közé pedig a dobot, a harsonát és a trombitát sorolták a hallgatók. A tengely közepére a cselló és a szaxofon került. A kérdőívben arra is választ kellett adni, hogy mi befolyásolta a hangszerválasztást. A kitöltők fele a hangzást nevezte meg fő indokként, illetve sokan hivatkoztak a zenetanárukra is. Utóbbinál ismét felmerül a szociológiai szempont, hiszen a pedagógusok nagy valószínűséggel aszerint javasoltak hangszert a növendékeiknek, hogy ők mit szoktak meg tipikusan nőiesnek vagy férfiasnak.


A nagybőgős szekció a Lipcsei Gewandhaus Zenekarának 2022-es koncertjén © Hirling Bálint, Müpa


De vajon még milyen más tényezők hatnak arra, hogy egy gyerek melyik hangszeren kezd el tanulni? A kutatások szerint sokat nyom a latban a szülők és a rokonok véleménye, és az is számít, hogy mit szólnak a kortársak. Ezenkívül nagymértékben befolyásolhatják a döntést az adott hangszer tulajdonságai is – a kinézete, a hangszíne, a mérete –, mivel egy törékeny alkatú lány nem biztos, hogy könnyedén cipel magával egy nagybőgőt vagy egy tubát. Bár a kivétel erősíti a szabályt, hiszen Varga Veronika énekes-nagybőgős például szembement a sztereotípiákkal. „Sosem gondoltam volna, hogy nagybőgőzni fogok, de aztán annyira fontos volt számomra egy tanár, hogy beiratkoztam hozzá. Nagyon jó döntésnek bizonyult, mert észrevétlenül teljesen az identitásom részévé vált ez a hangszer – meséli Veronika. – Az emberek időnként csodálkoznak rajta, hogy nagybőgőzöm, de soha nem éreztem azt, hogy lenéznének vagy kevésbé tartanának jó játékosnak csak azért, mert nő vagyok.”

Szerencsére ma már a férfi előadók között is bőven találunk olyanokat, akik rácáfolnak a makacsnak tűnő beidegződésekre. Noha a fuvola a tudományos vizsgálatokban egyértelműen feminin hangszernek mutatkozott, eszünkbe juthat Jean-Pierre Rampal, a 20. század egyik legjelentősebb szólófuvolistája, vagy Emmanuel Pahud, akinek játékát a magyar közönség is megcsodálhatta már. Ahogy a bevezetőben említettük, ma a hárfa is inkább nőiesnek számít, de ez sem volt mindig így. A 20. század első felében számos férfi hárfás volt Magyarországon, például a Mosshammer testvérek, Rékai Miklós vagy Rohmann Henrik. Kortársaink közül az elismert francia művészt, Xavier de Maistre-t lehet kiemelni, akivel néhány éve megjelent egy interjú a Papageno hasábjain, amelyben arra is kitér, miért épp a hárfára esett a választása: „Kilencéves koromban a szüleim beírattak a touloni konzervatóriumba, ahol a zeneelméletet a hárfatanár tanította. Nagyon megkedveltem őt, és mindenképp nála akartam tanulni, ezért választottam a hárfát.” (Ez ismét ékes példája annak, hogy a pedagógusoknak milyen nagy szerepük van a hangszerválasztásban.)



Nem lehet tehát kategorikusan kijelenteni, hogy az egyik hangszer nőies, a másik pedig férfias, hiszen az idők során az is folyamatosan változik, hogy e jelzők alatt mit ért éppen a társadalom. Szerencsére manapság sokkal lazábbak a viselkedési normák, így amiatt sem kell aggódnunk, ha esetleg gitározás közben kibomlana a hajunk.


Címkék
magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register