Müpa Magazin+ / Ráadásul
nyar_komolyzene__petra_reid_unsplash.jpg

© Petra Reid / Unsplash

8 zenemű, amely nyáron született

2025. 07. 29. Csabai Máté

Beethoven, Mendelssohn, Bartók vagy Mahler számára a nyár nemcsak inspiráló időszak, hanem a komponálás ideje is volt. Összegyűjtöttünk pár darabot, amely nyaraláson született – és mi is magunkkal vihetjük a nyárra.

„Ne törődj a kilátással, már belekomponáltam az előző szimfóniámba” – mondta állítólag Mahler egy látogatójának, aki pazar alpesi nyaralójára csodálkozott rá. Neki, ahogy sok kollégájának, a nyár a zeneszerzésről szólt. Bartók Béláról gonosz kritikusai mondták, hogy bizonyára úgy készülnek művei, hogy a nyári melegben kint hagyja a kottapapírt a kottaasztalon, és amikor a legyek telepiszkították, már csak hangjegyszárakat kell húznia a pontokhoz. Ez persze nem igaz, de az igen, hogy a forró évszakot ő is alkotással töltötte.

Ludwig van Beethoven: II. szimfónia

1802 nyarán készült, abban az időszakban, amikor Beethoven életét számos keserűség nehezítette: hallása rohamosan romlott, környezetétől egyre inkább elszigetelődött, a napóleoni háborúk feszültséget okoztak Bécs városában. Ám a II. szimfóniáról nagy csodálója, Hector Berlioz is azt mondta évtizedekkel később: ebben a darabban „minden mosolyog”. A szimfónia energiája, optimizmusa, szenvedélyes lendülete rendíthetetlen életszeretetről és erőről tanúskodik, akkor is, ha felvillannak benne sötétebb hangulatok. Egyben előfutára annak a heroikus korszaknak, amely az Eroica-szimfóniával köszönt be.

Ha már Beethovent emlegetjük, nem feledkezhetünk meg a Pastorale-szimfóniáról, amelyet talán 1808 nyarának elején fejezett be a szerző. A Pastorale-szimfónia öt tételben mesél a természetközeli, vidéki élet szépségeiről a patak csobogásán és a paraszti mulatságon át egy vihar tombolásáig, majd a megnyugvásig.

Felix Mendelssohn: Skót-szimfónia

1829 nyarán, skóciai utazása során a húszéves Felix Mendelssohn ellátogatott az edinburgh-i Holyrood-apátsághoz. A vadon benőtt romok és Mária skót királynő egykori lakhelye szimfónia komponálására ihlették. „Ma este úgy érzem, a régi kápolnában megtaláltam Skót szimfóniám kezdetét” – írta hazaküldött levelében. Bár a végül csak egy évtizeddel később, 1842-ben elkészült darab skót népdalokat nem idéz meg, mégis félreérthetetlenül északi hangulatot áraszt – és a hűvösebb nyarak szabadságát.

Szergej Prokofjev: III. zongoraverseny

A szovjet zeneszerző legismertebb zongoraversenye a festői francia tengerparton, Étretat városában született 1921 nyarán, noha az első vázlatok már 1917-ben készen voltak. A tenger moraja, a nyugalom és a játékosság, a nyár energiája érezhető a versenymű egészén, de ott ragyog benne az a jellegzetes prokofjevi elegancia és humor is, amely a neoklasszicizmusban találta meg legjobb formáját. Az ősbemutató Chicagóban hatalmas sikert aratott, és a mű azóta sem veszített népszerűségéből. Az alábbi felvételen Martha Argerich játssza a szólót.

George Gershwin: Egy amerikai Párizsban

„Miért lenne másodrangú Ravel, ha lehet elsőrangú Gershwin is?” – kérdezte a francia kolléga a fiatalabb amerikait, amikor az 1926-ban felkereste Párizsban. Két évvel később, 1928 nyarán Gershwin befejezte azt a művet, amelyet az utazás inspirált: az európai főváros zaja, ritmusa, hangulata, a taxikürtök hangja beépült az Egy amerikai Párizsban című szimfonikus darabba. „A mű egy amerikai benyomásait rögzíti, aki Párizs utcáin sétál, figyeli a zajokat, és magába szívja a francia légkört” – mondta.

Manuel de Falla: Éj a spanyol kertekben

Kevés olyan zenemű létezik, amelyből úgy árad a nyári esték fülledt hangulata, mint Manuel de Falla zongorára és zenekarra írt kompozíciójából. Az Éj a spanyol kertekben nem kizárólag 1915 nyarán készült, a fiatal művész hat évvel korábban kezdett hozzá Párizsban. A végső, zenekari forma barátja, Ricardo Viñes zongoraművész tanácsára készült. Az Éj a spanyol kertekben erős benyomásokra épülő, szinte hipnotikus hatású darab. Az első tétel a granadai Alhambrában található Generalife híres kertjét idézi meg, a második a flamenco világát, a harmadik pedig Córdoba hegyes vidékeire kalauzol.

Antonín Dvořák: Amerikai vonósnégyes

Nem az Újvilág-szimfónia az egyetlen, amelyet a cseh zeneszerző amerikai körutazása inspirált. 1893 nyarán Dvořák egy Spillville nevű, csehek lakta kisvárosban nyaralt: „Nagyon jó itt lenni, hál’istennek szorgalmasan dolgozom, egészséges és jókedvű vagyok” – írta. Azt is megállapította, hogy az Újvilágban hallott „néger melódiák” minden szempontból megfelelőek arra, hogy nagyszerű és nemes zeneműveket inspiráljanak.

Bartók Béla: III. zongoraverseny

Életének utolsó nyarán, 1945-ben, a Saranac Lake-i üdülőhely csendjében kezdte el III. zongoraversenyét Bartók Béla. A derűs és személyes alkotást feleségének, Dittának szánta, az utólag „női koncertnek” nevezett darab búcsú volt, az utolsó fellángolás gyümölcse. A versenymű erdőzsongással, elegáns, verbunkos ihlette zongoradallammal indul, a lassú tételt pedig Beethoven „hálaénekéhez” is hasonlították már. Az üdülőhelyen hallott madárhangok is felcsendülnek benne. Bartók nem tudta teljesen egészében befejezni a művet, és végül nem is Pásztory Ditta mutatta be – neki túl sok fájdalmas emléke fűződött hozzá.

Gustav Mahler: III. szimfónia

Egy kritikus egyszer megkérdezte Gustav Mahlert, miért csak szimfóniákat ír. „Egyedül nyáron érek rá komponálni, és nagyszabású műveket kell alkotnom, ha azt akarom, hogy fennmaradjon a nevem” – jött a válasz, és ez az egészséges becsvágy meglátszik az életművön. Kilenc szimfóniáján, a Dal a Földről című monumentális darabon, néhány dalcikluson és fiatalkori zsengéken túl mást nem komponált, azokhoz viszont alpesi nyaralójába vonult. Így szinte akármelyik darabja felkerülhetne listánkra: mi mégis a III. szimfóniát választjuk.

Már az első tétel is árulkodó: Pán istenség ébredéséről és a nyár bevonulásáról szól, a mű egésze pedig az élettelen anyagtól a növény- és állatvilágon át az emberi érzésekig és a transzcendens hitig mutatja be az univerzum megannyi létformáját, teremtményét és eszméjét. Az ötödik tételben felcsendülő gyermek- és női kar talán a mahleri életmű legderűsebb pillanata.

magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register