
Müpa Filmklub
110 éves a magyar animáció
Jó dolog a valóság, de még annál is jobb olykor egy gombnyomással kikapcsolni azt. Vagy épp egy mozijegy megváltásával. Ismerje meg sorozatunkból a magyar animációs filmtörténet legszabadabb művészeit, akik világszerte nézők millióinak segítettek kicsit közelebb kerülni az álmok birodalmához, ahol sem a fizika makacs törvényei, sem a szürke hétköznapok nem a megszokott rendszer szerint működnek!
Válogatásunkban olyan jeles alkotók munkáit gyűjtöttük össze, akik sajátos formanyelvükkel alapjaiban határozták meg a műfaj alakulását és a nézők viszonyát az animációs filmekhez. Mielőtt még bárki legyintene: nem „csak” mese. Hidegháborús propagandamű a fokozódó nemzetközi helyzetben, generációs életérzés a hetvenes évek belvárosi rögvalóságáról, vészharangot kongató alkotás a klímaváltozásról, társadalmi tabló az ezredforduló nyolcadik kerületéről, a rendszerváltás korába visszakalauzoló mai sikermozi.
És amikor mese, olyankor sem „csak” az. Összművészeti táncos-zenés „kultúrtrip” Kodály zenéjére, ősi magyar monda pszichedelikus víziókkal vegyítve, közéleti hangulatjavító alapmű ludakkal, kelet-európai Hófehérke munkás törpökkel, noirba ágyazott művészettörténeti krimi, sci-fi a kiszáradt Balatonnal.
Sorozatunkban az animációs műfaj legendás nagyjainak és a jelen megkerülhetetlen művészeinek filmjeivel találkozhatnak, ám az egyes estek ennél többet is ígérnek. A vetítések előtt és után szakértőink tartanak nyitott beszélgetést, így a már jól ismert művekről is rengeteg újdonságot és kulisszatitkot ismerhetnek meg!
Mindhalálig zene
„Zene nélkül mit érek én?” – énekelte Máté Péter, és ezzel nem nagyon tudunk vitatkozni. A Müpa Filmklub új vadának fókuszában a zene áll, amely számos korszakos jelentőségű film megszületését inspirálta. A világ egyik legmeghatározóbb zenekara, a Beatles rögtön két alkotással is képviselteti magát: a Monty Python-életérzésre hajazó Help! és az akkori plakátművészet vizualitását idéző Sárga tengeralattjáró többször újranézve is tartogat meglepetéseket.
Akárcsak az első popsztárt, Liszt Ferencet szemtelen és botrányos módon elénk varázsoló rockopera, a Lisztomania. A magyar vonatkozású alkotások közül nem hiányozhat Tímár Péter keserédes és végtelenül szerethető Csinibabája sem, ami az örökérvényű slágerek leporolása mellett szép számmal szolgáltatott szállóigévé vált mondatokat.
A roadmovie műfajában az aláfestésként szolgáló dalok sokszor legalább olyan fontosak, mint a vásznon pergő filmkockák. Jó példa erre az amerikai filmtörténetben új korszakot nyitó Szelíd motorosok és a vele szoros rokonságot mutató Zabriskie Point. George Lucas második filmjében, az öt Oscar-díjra jelölt American Graffitiben is minden járgányban szól az autórádió, megidézve a hatvanas évek elejének hamisítatlan atmoszféráját.
A vetítések előtt és után Réz András filmesztéta nyitott beszélgetései rengeteg érdekességgel és kulisszatitokkal segítenek még alaposabban elmerülni a filmekben.
Tartson velünk!