A Müpa virtuális hangversenytermébe a belépés díjtalan.
Berlioz
Harold Itáliában, op. 16
Szeretnénk, ha a Müpa közönsége ebben a rendkívüli helyzetben is találkozhatna a világ legkiválóbb művészeivel és legizgalmasabb alkotóival estéről estére - ezúttal a saját otthonában. Éppen ezért az elkövetkezendő hetekben a jól ismert időpontokban megnyitjuk a Müpa virtuális hangversenytermét és előadótereit, és az elmúlt évek egy-egy felejthetetlen előadását közvetítjük.
Az előadás megtekinthető a honlapunkon és YouTube-csatornánkon.
A romantikusok nagy ösztönzői között meg kell említenünk Paganini nevét. Ha Beethoven a zeneszerzők gondolkodásmódjára gyakorolt befolyást, ő a hangszerkezelés, a romantikus virtuozitás-kultusz területén bizonyult ösztönzőnek. Liszt zongorajátéka Paganini hegedűbravúrjainak példáját követte, Berlioz pedig éppen Paganini unszolására kezdett bele 1834-ben egyik legnagyszerűbb művébe, a Harold Itáliában című szimfóniába. A művel a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar Liszt-Berlioz-maratonján találkozhatunk.
Berlioz és Paganini 1833-ban, a komponista egyik szerzői estjén találkozott. Az ördög hegedűsének nem volt mit játszania nagyszerű Stradivari-brácsáján, Berlioztól kért tehát versenyművet. A zeneszerző munkához látott, ám amit írt, csalódást okozott Paganininek - ő folyamatosan és virtuózan akart játszani, Berlioz művében azonban a brácsa és a zenekar egyenrangú társak.
A művet Byron Childe Haroldja inspirálta. A brácsát tekinthetjük a társadalomból kitaszított, magányos hős megtestesítőjének: melankolikus, töprengő szólói az ő monológjai. A hallgató képzeletét, akárcsak a Fantasztikus szimfóniában, ezúttal is programcímek vezetik: Harold a hegyekben; Zarándokok menete; Szerenád; Haramiák orgiája. Az egyedülálló műfajértelmezés mellett - egy mű, amely egyszerre versenymű és szimfónia - a Harold két nagy erénye a csodálatos színgazdagságú természetfestés és az elmélyült lélekábrázolás.
A több mint kétszáz esztendős múlttal rendelkező Pannon Filharmonikusok Magyarország egyik sokoldalú és igényes zenekara, melynek Vass András 2009 óta állandó karmestere. A világhírű Szűcs Máté 2011-től 2018-ig a Berlini Filharmonikusok szólóbrácsása volt, azóta a Genfi Zeneakadémia professzora.
A produkció felvételének időpontja: 2021. február 5.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar, Müpa