105662_kelemen_barnabas_es_baratai_190308_01.jpg
komolyzene, opera, színház
Kelemen Barnabás és barátai
2019. március 8. péntek
18:30 - 21:00
egy szünettel
Fesztivál Színház
Müpa saját produkció
Régizene Fesztivál

J. S. Bach

VI. Brandenburgi verseny, BWV 1051

Leclair

g-moll hegedűverseny, op. 10, No. 6

szünet

J. S. Bach

Musikalisches Opfer, BWV 1079 - Hatszólamú ricercar

Haydn

F-dúr verseny hegedűre és csembalóra, HOB. XVIII:6

J. S. Bach

III. Brandenburgi verseny, BWV 1048

J. S. Bach

d-moll partita, BWV 1004 - IV. Gigue

A Kossuth-díjas hegedűművész barátaival Bach két Brandenburgi versenye és a Musikalisches Opfer részletei mellett a francia hegedűiskola megteremtőjeként számon tartott Leclair egyik hegedűversenyét és Haydn kettősversenyét is megszólaltatja - ez utóbbit a régizene elismert szakértője, Spányi Miklós társaságában.

Johann Sebastian Bach hat műből álló gyűjteményt állított össze a brandenburgi őrgróf számára, amelyet 1721-ben díszes bőrkötésben, cirkalmas ajánló szöveggel küldött el neki Köthenből. A hármas számmal jelölt darabot a sorozat legkorábban keletkezett műveként tartják számon, mivel az akkor már archaikusnak számító concerto-elvet alkalmazta: a tíz szólamra osztott vonóskarban nincsenek kiemelt szólóhangszerek. Csupa vonós jellemzi a hatos számmal jelölt kompozíciót is, köztük ott a ma már csak a historikus előadói gyakorlatban alkalmazott két-két viola da braccio és viola da gamba. A versenyművek Bach Köthenben karmesterként töltött évei alatt készültek.
A Musikalisches Opfer megszületése annak köszönhető, hogy Bachnak a kiváló muzsikus Nagy Frigyes porosz király előtt tanúbizonyságot kellett adnia rögtönzési képességeiről és ellenponttan-tudásáról. Így jött létre a két fúgából (ricercarból), tíz kánonból és egy négytételes triószonátából álló, fenséges kompozíció.
Jean-Marie Leclair barokk hegedűs és zeneszerző, akit mindkét minőségében újítóként emleget az utókor, 1740 körül írta opus 10-es számmal jelölt hat hegedűversenyét, életének abban a szakaszában, amelyben Orange hercegnője - Händel korábbi tanítványa - alkalmazta. A sorozat utolsó darabja a g-moll koncert. Leclair különös ismertetőjeleként jegyzik, hogy könnyedén építette műveibe az akkori Európa valamennyi stílusát.
Mielőtt az Esterházy-hercegek szolgálatába állt, Haydn megírt néhány művet csembalóra és orgonára, s ezeket egyszerű vonószenekari kísérettel látta el. A zeneszerző későbbi sógornője, Therese Keller klarissza rendbe vonulása alkalmából 1756-ra datált C-dúr concertója mellé illesztette azt az F-dúr versenyművét, amelyet idős korában szeretett meg különösen, s amelyben - tekintélyes terjedelmének is köszönhetően - a második tételben még egy cadenza is helyet kap.
A hangverseny arra is alkalmat Kelemen Barnabásnak, hogy bemutassa 1771-ben készült, Januarius Gagliano-féle barokk hegedűjét, amely nemrégiben került birtokába.

Rendező: Müpa

hegedű Kelemen Barnabás, Tóth Mónika, Posvanecz Éva
hegedű, brácsa Kokas Katalin, Dmitrij Szmirnov
brácsa Maxim Riszanov
cselló Rohmann Ditta, Kokas Dóra, Máté Balázs
nagybőgő Szilágyi Attila
csembaló Spányi Miklós, Dinyés Soma
lant Davidovics Igor
  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Iratkozzon fel a Müpa hírlevelére és értesüljön elsőként programjainkról! Feliratkozom