egy szünettel
J. S. Bach
VI. Brandenburgi verseny, BWV 1051
Leclair
g-moll hegedűverseny, op. 10, No. 6
J. S. Bach
Musikalisches Opfer, BWV 1079 - Hatszólamú ricercar
Haydn
F-dúr verseny hegedűre és csembalóra, HOB. XVIII:6
J. S. Bach
III. Brandenburgi verseny, BWV 1048
J. S. Bach
d-moll partita, BWV 1004 - IV. Gigue
A Kossuth-díjas hegedűművész barátaival Bach két Brandenburgi versenye és a Musikalisches Opfer részletei mellett a francia hegedűiskola megteremtőjeként számon tartott Leclair egyik hegedűversenyét és Haydn kettősversenyét is megszólaltatja - ez utóbbit a régizene elismert szakértője, Spányi Miklós társaságában.
Johann Sebastian Bach hat műből álló gyűjteményt állított össze a brandenburgi őrgróf számára, amelyet 1721-ben díszes bőrkötésben, cirkalmas ajánló szöveggel küldött el neki Köthenből. A hármas számmal jelölt darabot a sorozat legkorábban keletkezett műveként tartják számon, mivel az akkor már archaikusnak számító concerto-elvet alkalmazta: a tíz szólamra osztott vonóskarban nincsenek kiemelt szólóhangszerek. Csupa vonós jellemzi a hatos számmal jelölt kompozíciót is, köztük ott a ma már csak a historikus előadói gyakorlatban alkalmazott két-két viola da braccio és viola da gamba. A versenyművek Bach Köthenben karmesterként töltött évei alatt készültek.
A Musikalisches Opfer megszületése annak köszönhető, hogy Bachnak a kiváló muzsikus Nagy Frigyes porosz király előtt tanúbizonyságot kellett adnia rögtönzési képességeiről és ellenponttan-tudásáról. Így jött létre a két fúgából (ricercarból), tíz kánonból és egy négytételes triószonátából álló, fenséges kompozíció.
Jean-Marie Leclair barokk hegedűs és zeneszerző, akit mindkét minőségében újítóként emleget az utókor, 1740 körül írta opus 10-es számmal jelölt hat hegedűversenyét, életének abban a szakaszában, amelyben Orange hercegnője - Händel korábbi tanítványa - alkalmazta. A sorozat utolsó darabja a g-moll koncert. Leclair különös ismertetőjeleként jegyzik, hogy könnyedén építette műveibe az akkori Európa valamennyi stílusát.
Mielőtt az Esterházy-hercegek szolgálatába állt, Haydn megírt néhány művet csembalóra és orgonára, s ezeket egyszerű vonószenekari kísérettel látta el. A zeneszerző későbbi sógornője, Therese Keller klarissza rendbe vonulása alkalmából 1756-ra datált C-dúr concertója mellé illesztette azt az F-dúr versenyművét, amelyet idős korában szeretett meg különösen, s amelyben - tekintélyes terjedelmének is köszönhetően - a második tételben még egy cadenza is helyet kap.
A hangverseny arra is alkalmat Kelemen Barnabásnak, hogy bemutassa 1771-ben készült, Januarius Gagliano-féle barokk hegedűjét, amely nemrégiben került birtokába.
Rendező: Müpa
-
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.