17991_j_s_bach_h_mohll_mise_171025_01.jpg
komolyzene, opera, színház
J. S. Bach: h-moll mise
2017. október 25. szerda
17:30 - 19:40
egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Müpa saját produkció

Vezényel:

Vashegyi György

Közreműködők:

szoprán Sunhae Im, Pintér Ágnes
kontratenor Damien Guillon
tenor Szigetvári Dávid
bariton Peter Harvey
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar

Johann Sebastian Bach műveinek sorában több olyan kompozíció is akad, amelyet nemcsak a nagyság, a kivételes alkotásnak kijáró, megkülönböztetett tisztelet atmoszférája vesz körül, de a rejtélyességé is. A hangversenyen megszólaló h-moll mise kétségkívül ilyen alkotás.

A művel kapcsolatosan keletkezése óta számos olyan kérdés merült fel, amelyet a zenetudomány sokáig vitatott, vagy még ma is vitat. Miért írt a lutheránus zeneszerző úgynevezett missa totát, vagyis az összes részt tartalmazó, hiánytalan ciklust, holott az ő egyházában a Kyrie-Gloria misék gyakorlata volt szokásos? Mikor keletkezett a kompozíció? Mi volt Bach szándéka a művel? Miért komponált a máskor oly gyakorlatias zeneszerző olyan alkotást, amely előadói nehézségeivel és mindenekelőtt szokatlanul nagy terjedelmével szétfeszíti egy egyházi szertartás kereteit? Válasz - sőt olykor többféle, egymásnak is ellentmondó válasz - minden kérdésre született, ezek azonban köteteket töltenének ki.
Egy biztos: a h-moll mise nemcsak Bach egyik legnagyobb szabású kompozíciója, de az egész zenetörténet egyik legnagyobb teljesítménye. Nyilvánvaló, hogy a darab kompiláció, vagyis Bach pályájának különböző szakaszaiban keletkezett, eredetileg össze nem tartozó részekből állította össze. Ha azonban így van, máris itt az újabb kérdés: hogyan lehet, hogy olyan tökéletes, és olyan egységes benyomást kelt? Ez is a mű egyik rejtélye a sok közül. Az biztos, hogy a szerénységében is öntudatos Bach a h-moll misét tudása demonstrációjának, egyfajta összegzésnek szánta, mint életműve néhány más, hasonlóan nagy kompendiumát: a Wohltemperiertes Klaviert, A fúga művészetét, a Musikalisches Opfert vagy a Klavierübungot.

A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

Rendező: Müpa

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok