egy szünettel
Felhívjuk kedves látogatóink figyelmét, hogy az épületébe történő belépéssel minden látogatónk elfogadja a Müpa házirendjét, mely az aktuális előírásokról és biztonsági szabályokról is rendelkezik. A részletekről és tudnivalókról ezen az oldalon tájékozódhatnak.
Megértésüket és együttműködésüket köszönjük!
Händel
Theodora, HWV 68
Idén negyvenéves a Capella Savaria, Magyarország legrégebbi, korhű hangszereken játszó kamarazenekara. A Vashegyi György vezette Purcell Kórussal, továbbá kiváló szólistákkal közös előadásukban Händel Theodora című oratóriumát hallgathatjuk meg ma este.
„»George Frideric Handel« 1749 nyarán írott és 1750. március 16-án a londoni Covent Gardenben bemutatott Theodorája a szerző utolsó előtti »eredeti« - azaz nem régebben megírt zenék újra felhasználásával készült - oratóriuma, szövegét Thomas Morell tiszteletes írta. Az antiochiai ókeresztény mártírok történetét feldolgozó mű Händel egyetlen tisztán keresztény témájú zenedrámája: bemutatója nem aratott sikert és a továbbiakban is népszerűtlen kompozíció maradt. Míg más, korábban született oratóriumok (elsősorban a Messiás) népszerűsége folyamatosan nőtt, a Theodora előadásait szinte üres nézőtér fogadta: e rendkívül jelentős mű szerzője életében mindössze négy alkalommal szólalhatott meg. Igaz, akadtak kivételek, s véleményüket találóan foglalja össze Shaftesbury grófja, aki a harmadik előadás (1750. március 23.) másnapján így ír levelében: »Nem tudom befejezni levelem és elfelejteni a Theodorát. Háromszor hallottam és ki merem jelenteni: van olyan tökéletes, gyönyörű és kidolgozott kompozíció, mint Handel bármelyik műve. Tudomásom szerint jelentős időt töltött megírásával. A város egyáltalán nem szereti, de Mr. Kellaway és más kiváló muzsikusok hozzám hasonlóan vélekednek.« Ugyanakkor Morellnek köszönhetően tudunk arról, hogy amikor Händelt (élete vége felé) egy társaságban arról kérdezték, hogy - a közvélekedésnek megfelelően - a Messiás Halleluja-kórusát tartja-e legjobban sikerült művének, ezt felelte: »A Theodora második részének végén álló kórustétel messze felülmúlja azt.« Számomra a Theodora Händel talán legnagyobb drámai súlyú kompozíciója: a barokk kor olyan Opus Magnuma, mely Purcell, Bach és Rameau legjelentősebb műveinek is egyenrangú társa: megtiszteltetés volt számunkra, hogy 2004 novemberében mi mutathattuk be Magyarországon.” (Vashegyi György)
Rendező: Sysart Kft. Orfeo Zenei Alapítvány
Vezényel:
Szereplők:
Közreműködők:
-
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.