21475_handel_judas_makkabeus_201011_01.jpg
21475_handel_judas_makkabeus_201011_02.jpg
komolyzene, opera, színház
Händel: Júdás Makkabeus
2020. október 11. vasárnap
17:30 - 20:00
egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vezényel:

Hollerung Gábor

Közreműködők:

szoprán Miksch Adrienn
tenor Megyesi Zoltán
basszus Cser Krisztián
Purcell Kórus (karigazgató: Vashegyi György)
Budafoki Dohnányi Zenekar
csembaló Gyöngyösi Levente
orgona Vashegyi György
alt Balogh Eszter

A Júdás Makkabeus a Messiás mellett Händel legnépszerűbb oratóriuma, melynek születését a kor eseményei ihlették. Valamennyi Händel-oratóriumnak sajátos előadói története van, s ezek az alkotások szinte minden alkalommal másképp szólaltak meg: tételek cserélődtek vagy maradtak ki, bizonyos koncertekre pedig újak íródtak. A darab legnépszerűbb részlete, a „See, the Conqu'ring Hero Comes!” kezdetű kórustétel eredetileg a Józsué című oratórium része volt, de a Júdás Makkabeus népszerűségének köszönhetően a szerző átemelte ebbe a műbe.

1701-ben az angol parlament kizárta a Stuart-ház katolikus tagjait az utódlásból, így a Hannover-ház került trónra. A Stuartok többször próbálták visszaszerezni hatalmukat, aminek 1746-ban a cullodeni csata vetett véget. Ebből az alkalomból született Händel műve, melynek témáját nem véletlenül választotta a szerző. A makkabeusok a zsidó vallásszabadságért síkra szálló főpapok voltak, egyik vezérük, Júdás visszafoglalta a jeruzsálemi nagytemplomot (erről emlékezik meg a hanuka ünnepe). A történet ismert és népszerű volt, az angol közvélemény könnyen azonosult a hitéért küzdő zsidó néppel, különösen a katolicizmussal folytatott másfél évszázados harcuk okán, hiszen az anglikán vallás nemzeti identitásuk fontos részét képezte.
A Júdás Makkabeus talán Händel leginkább operaszerű oratóriuma, hatalmas tablók sorozata, melyben következetesen használja a korszak operastílusának toposzait, legyen szó gyászról, harci kedvről (bosszúáriákhoz hasonlító tételek), és fontos szerep jut a győzelmi zenéknek. A kor jellegzetes kifejezőeszközei is megjelennek a műben: a fájdalmat megjelenítő kromatika, a felfokozott érzelmeket jelző koloratúrák, a tettrekészség fanfármotívumai, vagy a békevágy pasztorális, hatnyolcados lüktetése. Mindemellett félreérthetetlen utalás a második felvonás vége, ahol a kórus a megingathatatlan hitről énekel, Händel pedig egy protestáns korálra emlékeztető zenei anyaggal keretezi ezt a részletet.

Rendező: Müpa, Budafoki Dohnányi Zenekar

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok