21008_Europai_Hidak_Budapest_Fesztivalzenekar_210918-19_02.jpg
komolyzene, opera, színház
Budapesti Fesztiválzenekar
Liszt
2021. szeptember 18. szombat
17:45 - 20:30
egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Európai Hidak 2021 - Budapest-Berlin


Felhívjuk kedves látogatóink figyelmét, hogy a jegyek megvásárlásával elfogadják a Müpa házirendjét, mely az aktuális előírásokról és biztonsági szabályokról is rendelkezik. A részletekről és tudnivalókról ezen az oldalon tájékozódhatnak.

Megértésüket és együttműködésüket köszönjük!

Liszt

Két epizód Lenau Faustjából - Mefisztó-keringő

Liszt

I. (Esz-dúr) zongoraverseny

szünet

Liszt

Faust-szimfónia

Melyik szerzőhöz illene jobban az Európai Hidak név, ha nem az Európa-szerte elismert, nemzetközi barátságokat ápoló, világjáró Liszt Ferenchez? Zenéjével és tetteivel ő maga az összeköttetés kultúrák és műfajok között. Az est „otthona” Weimar: a város, ahol a zongoravirtuóz Liszt letelepszik, hogy tovább csiszolja komponista tudását. A hely, ahol a szerző legjelentősebb zenekari művei születnek.

A démoni zongorázása miatt „abbénak öltözött Mefisztóként” is emlegetett Liszt rajongott a Faust-történetért, de nem szerette Goethét. Egyetlen kivételtől eltekintve mindig az osztrák Nikolaus Lenau változatából merített inspirációt. Különösen foglalkoztatta őt Mefisztó alakja, akinek több keringőt is szentelt. Az első egy kétrészes kompozíció második tagjaként született, ma mégis inkább önálló koncertdarabként ismert. Tánc a falusi kocsmában - szól az alternatív cím, hiszen hegedűjátékával Mefisztó megvadítja a kocsma népét, és hozzásegíti Faustot egy hódításhoz. A variációs tánc addig hevül, mígnem a hagyományos páratlan lüktetés páros dobogásba csap át.
Bár virtuózként 1847-ben visszavonult, és weimari udvari karmesterként zeneszerzői figyelmét a szimfonikus műfajok felé fordította, Liszt zongoristaként sem tűnt el teljesen. 1855-ös bemutatóján ő játszotta az Esz-dúr zongoraverseny szólóját. A negyedszázadon át csiszolgatott mű az úgynevezett tématranszformáció egyik első jelentős példája: a bemutatott témák módosult alakban vissza-visszatérnek a későbbi tételek folyamán. Liszt „találmányát”, a tématranszformációt a Faust-szimfóniában fejlesztette tökélyre. A háromtételes kompozíció az a bizonyos kivétel, amelyik Goethe Faustját veszi alapul, benne Liszt a három főszereplő zenei portréját festi meg. A mű ezúttal a kórusfinálé nélküli változatban hangzik el.

Rendező: Müpa, Budapesti Fesztiválzenekar

Vezényel:

Fischer Iván

Közreműködik:

zongora Dejan Lazić
  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Iratkozzon fel a Müpa hírlevelére és értesüljön elsőként programjainkról! Feliratkozom