
© Nora Varallyay
Ötévesen zenét komponált, ma a jazz és a barokk sem áll távol tőle
Várallyay Petra a legsokoldalúbb fiatal magyar muzsikusok egyike: hegedül, énekel, jazz-zongorázik és zenét is szerez. Játékának meghatározó eleme az improvizáció, amelynek fortélyait a Bartók Béla Konzervatórium diákjainak adja tovább. A Müpába a Jazz Showcase keretén belül érkezik február 7-én, ahol első, Circles in Motion című szólólemezét mutatja be alkalmi zenészpartnereivel, Kaltenecker Zsolttal, Gyányi Marcell-lel és Czirják Tamással.
Szinte törvényszerű volt, hogy a sokgyerekes családba született Petra élete összefonódott a zenével, hiszen nagyobb testvérei mind tanultak valamilyen hangszeren. Ő volt azonban az első, aki a hegedűt választotta, miközben zongorázni is tanult autodidakta módon, a testvérei gyakorlását látva-hallva. Változatos zenei hatások érték, a klasszikus zene mellett jazzt és népzenét is hallott otthon, sőt, egyik testvérén keresztül még a rockzenéhez is közel került.
Első sikereit hegedűsként érte el, 2007-ben és 2009-ben kiemelt arany fokozatot nyert a budapesti Rados Dezső Hegedűversenyen, majd meghívást kapott a Közép-Európai Ifjúsági Zenekarba, amelynek két évig volt tagja. A klasszikus művek tanulása mellett egyre jobban érdekelni kezdte a szabadabb, improvizatívabb zenélés, ezért érettségi után sokak számára meglepő döntést hozott: ahelyett, hogy a hegedűtanulást folytatta volna, jazzének és -zongora szakon tanult tovább a Bartók Béla Konzervatóriumban.
Mindeközben a komponálás is jelen volt az életében – első darabjait öt-hat éves korában szerezte –, így a konzi elvégzése után a Zeneakadémia jazz-zeneszerzés szakára felvételizett, ahol tanárai Oláh Kálmán és Binder Károly lettek. Ezzel párhuzamosan Környei Zsófia irányításával a hegedű szakot is elvégezte. Egy interjúban úgy fogalmazott, hogy a hegedülésben érzi a legotthonosabban magát. A zeneszerzésben leginkább a „zsigeri érzetekre” hagyatkozik, de az évek során kialakultak olyan módszerei is, amelyeket tudatosan alkalmaz az alkotói folyamatban.
Saját triója 2014-ben debütált © Kotschy Gábor
2014-ben megalapította saját fúziós jazztrióját, a Várallyay Petra Triót, amelybe Szikora Balázs dobost és Berta Zalán basszusgitárost hívta meg, akikről már korábban kiderült, hogy közös zenei nyelvet beszélnek. A trió a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon debütált, és 2015-ben fiatal, ígéretes együttesként a Müpa Jazz Showcase fesztiválján is bemutatkozhattak. Rövidesen a nemzetközi színtér is felfigyelt rájuk, megkapták a Stud Jazz Festival Best Musician díját és a Sibiu International Jazz Competition Best Instrumentalist díját is. Deadline Haze címmel 2020-ban adták ki első lemezüket, amely az Independent Music Awards nyertese lett. A címadó dalért Petrát Orszáczky Miklós-díjjal is elismerték, amelyet a művészi igényű könnyűzene fiatal alkotói kaphatnak meg.
A szakmai elismerések sorának ezzel még koránt sincs vége: Petra 2017 márciusában Junior Artisjus-díjat nyert, áprilisban pedig bekerült a La Femme 50 tehetséges magyar fiatalt felkaroló mentorprogramjába. Megkapta a Vukán György által alapított zongoraimprovizációs verseny fődíját, a Creative Art díjat, illetve a Junior Prima díjat (2020). Ugyancsak 2020-ban ért el pályája egyik mérföldkövéhez: a Zeneakadémián bemutathatta 1. hegedűversenyét – a szólót természetesen ő játszotta –, amit akkor a legnagyobb színpadi élményének nevezett.
2022-ben Uri Caine-nel közösen lépett a Müpa színpadára © Hirling Bálint, Müpa
Több világhírű muzsikussal is dolgozott már együtt, többek között Uri Caine-nel, Benjamin Clementine-nal és Bobby McFerrinnel – utóbbival épp a Müpa színpadán, a Jazzation énekeseként találkozott 2018-ban. De meg kell említeni a kínai YMCG fesztivált is, ahol napjaink egyik legjelentősebb csellóművésze, Yo-Yo Ma művészeti vezetésével muzsikálhatott. „Az a legfontosabb számomra, hogy olyan zenészekkel dolgozhassak együtt, akikkel jól érzem magam, és kölcsönösen inspiráljuk egymást” – nyilatkozta egy interjúban.
Jelenleg azonban szólóprojektje van előtérben, amelyet néhány éve kezdett el, és nagy sikerrel lép fel különböző jazzklubokban, például a Budapest Jazz Clubban vagy az Opus Jazz Clubban. Emellett akusztikus koncerteket is ad, amelyeken korszakokon átívelő műsorában a barokk zene és saját művei kéz a kézben járnak. Jazztriója kissé háttérbe szorult, van azonban egy duója Bolyki Sára énekessel és egy vonóskvartettje Csárics Elvirával, Szűcs Bogival és Kertész Endrével. Fellépései mellett arra is szakít időt, hogy tapasztalatait átadja az újabb generációknak: kamarazenét és improvizációt tanít a Bartók Béla Konzervatórium jazz tanszakán. Egyedülálló, saját fejlesztésű, a tudatos mozgást és a zenei improvizációt kombináló workshopját nemzetközi fesztiválokra, többek között a dániai Aarhus Vocal Festivalra is meghívták. Jógázik és kínai harcművészettel foglalkozik, mindkettőt oktatja is. És ha teheti, sokat sétál, mivel közben gyakran jutnak eszébe kreatív gondolatok. Ebbe a komplex világba tekinthetünk be február 7-én a Müpában, ahol Kaltenecker Zsolt és a Makrohangot erősítő Gyányi Marcell, illetve Czirják Tamás is közreműködik majd.