Biztonságos jegyvásárlás: mire figyeljünk?
Manapság már teljesen természetes, hogy online vásárolunk színház-, mozi- vagy koncertjegyet. Az internet azonban sajnos a csalók számára is csábító felületet biztosít a visszaélésekre – szerencsére ezeket kellő odafigyeléssel könnyen elkerülhetjük. Mutatjuk, mit érdemes szem előtt tartani!
A minőségi kulturális élmény egy életre szól: gyakran komoly összegeket fizetünk ki, hogy élőben élvezhessük kedvenceink koncertjét. Az emelkedett hangulatot azonban könnyen elronthatja, ha nem járunk el elég körültekintően a vásárláskor. Éppen ezért kiberbiztonsági partnerünkhöz, a Mastercard kampányához csatlakozva összegyűjtöttük a leghasznosabb tippeket a felhőtlen élmény érdekében.
Csak hivatalos csatornán vegyünk jegyet!
Az elmúlt években számos alkalommal lehetett olyan esetekről hallani, amikor ugyanazt a jegyet több gyanútlan vásárlónak is eladták, vagy éppen az előadás estéjén derült ki, hogy hamis. Ez főleg olyan produkciók esetében fordul elő, amelyekre hamar kikerül a teltház-tábla, így a hoppon maradt nézők különböző Facebook-csoportokban és egyéb másodlagos értékesítőfelületeken próbálnak belépőhöz jutni. A Müpa már a kezdetektől igyekszik felhívni közönsége figyelmét, hogy kizárólag a saját weboldalán, pénztárában és hivatalos partnerénél, az Interticketnél (jegy.hu) megváltott jegyekre tud garanciát vállalni.
Ha mégis másodlagos forrásból vásárolnánk, legyünk óvatosak!
Ha minden kötél szakad, és mégis valaki mástól vásárolnánk, mindenképp járjunk utána, hogy kivel üzletelünk. Facebookon már viszonylag könnyen felismerhetőek a csalók: a profiljukon nagyon kevés az ismerős és az aktivitás, homályosan kommunikálnak, nem adnak meg telefonszámot, amin elérhetjük őket, esetleg ismeretlen linkre akarnak irányítani, vagy arra kérnek, hogy töltsünk le egy alkalmazást. Bankkártyaadatokat, jelszavakat soha, semmilyen körülmények között ne adjunk meg, és csak akkor utaljunk, ha 100%-ig megbizonyosodtunk róla, hogy megbízható eladóval állunk szemben (például van közös ismerős, aki által leinformálható az illető).
Bár kijelenthető, hogy a másodlagos értékesítésnél nincs teljes biztonság, már több olyan szolgáltatás is létezik, amely ezt a problémát próbálja kiküszöbölni. A Ticketswap felületén például van olyan funkció, hogy – amennyiben az adott hely vagy forgalmazó kötött a céggel ilyen megállapodást – érvénytelenítik az eladó jegyét, és egy vadonatúj, egyedi vonalkódosat hoznak létre a vevő számára.
Ne fotózzuk le vagy osszuk meg a belépőnket!
A szelfik korában sokan büszkén osztják meg a világgal a különböző közösségi felületeken, ha sikerült hozzájutniuk a vágyott jegyhez. Ez azonban azért nem túl jó ötlet, mert a fotóról könnyen leolvashatóak olyan érzékeny adatok – például a QR- vagy vonalkód –, amik birtokában egy szemfüles, képszerkesztő programokban jártas csaló könnyedén másolatot készíthet. Ha mégis úgy döntenénk, hogy fotózunk, ügyeljünk rá, hogy a kódok, fontosabb információk ki legyenek takarva a megosztott képen. Persze az is fontos, hogy semmilyen formában ne továbbítsuk a belépőt másnak, hiszen csak így lehetünk benne biztosak, hogy nem élnek vissza vele.
Lehetőség szerint ne nyomtassunk, vagy csak közvetlenül az előadás előtt!
Amellett, hogy a nyomtatás környezetvédelmi szempontból sem túl szerencsés, ma már egy fizikai jegy is jelenthet kockázatot, hiszen előfordulhat, hogy elveszítjük vagy ellopják. Nem véletlen, hogy külföldön bizonyos helyeken már egyáltalán nem fogadják el az ilyen formátumú belépőket. Okostelefonon már bármikor egyszerűen be tudjuk mutatni a jegyünket: ha lehetőségünk van rá, inkább ezt a módot válasszuk. A Müpában erre már évek óta lehetőség nyílik, ráadásul az online jeggyel parkolni is lehet. Ha mégis nyomtatnánk, lehetőleg csak közvetlenül az előadásra való indulás előtt tegyük ezt meg, így biztosak lehetünk benne, hogy nem keveredik el.
Ne csak jegyvásárláskor legyünk körültekintőek!
Ahogy azt az élet egyéb területein sajnos gyakran tapasztaljuk, a virtuális térben minden elővigyázatosság ellenére is megesik, hogy a csalók túl hitelesen játsszák a szerepüket – például a bankunk arculati elemeivel küldenek az eredetire kísértetiesen hasonlító levelet, meggyőző hangnemben hívnak fel, vagy egy jól időzített sms-sel elhitetik, hogy csomagunk érkezik.
A Mastercard éppen ezért reprezentatív online felmérést végzett a magyar lakosság körében, hogy utánajárjon, milyen mértékben terjedtek el itthon az internetes csalások. Mint kiderült, a válaszadók közel felének (48%) családtagja vagy saját maga vált már online csalás áldozatává. Emellett ötből egy válaszadó véli úgy, hogy a kétfaktoros azonosítás túl bonyolult és időigényes – pedig az ehhez hasonló biztonsági intézkedésekkel hatékonyan akadályozhatjuk meg az ilyen jellegű támadásokat. „Gondold át kétszer, kattints egyszer” – javasolja a cég, ezzel pedig aligha lehet vitatkozni.
További hasznos kiberbiztonsági tippek itt.