Müpa Magazin+ / Ráadásul
220609_Wagner_A_Rajna_kincse_c_Posztos_Janos_ajandektargyak_MUPA_339541.jpg

A Budapesti Wagner-napok egyik népszerű ajándéktárgya, a Wagner-póló © Posztós János, Müpa

Sarokból a reflektorfénybe: a zenei merch története

2025. 05. 28. Molnár Fanni

Kiöltött nyelv, prizmán megtörő fénysugár, mosolygós arc egy fekete pólón – ezekkel a motívumokkal valószínűleg azok is találkoztak, akik sohasem hallották a Rolling Stones, a Pink Floyd vagy a Nirvana zenéjét (már ha létezik ilyen). Egyfelől bevételforrás és reklám, másfelől az egyéniség kifejezője és közösségépítő elem: ez a merch, a zene, a divat és a popkultúra metszete, amely a 20. század közepén született, és napjainkig tarol.

A zenei merch történetének kezdete az idők homályába vész, de legközvetlenebb előzményét az 1940-es évek tájékán érdemes keresni, amikor tinédzserek kedvenc együttesük nevét firkálták a ruhadarabjaikra. Az első hivatalos merchtermékek Elvis Presley nevéhez fűződnek, akit 1956-ban Henry G. Saperstein környékezett meg egy mestertervvel. Saperstein cége, a Special Products híres hollywoodi produkciókhoz, köztük a Lassie-hez, a Mickey egérhez és a Pán Péterhez gyártott különféle tárgyakat. Az Elvis-merch ruhaneműket, cipőket és ékszereket foglalt magában, tizenéves rajongókra célozva.


Nem volt mindenki ilyen előrelátó. A Beatles menedzsere, Brian Epstein mindössze 10%-os részesedésért adta el a merchtermékekhez kapcsolódó jogokat, és mire a szerződést 1964-ben újratárgyalták, a zenekar már hatalmas összegektől esett el. Epstein mentségére szóljon, hogy az 1960-as éveket még inkább a kísérletezés jellemezte: a Grateful Dead például megengedte a zenei merch nemrég elhunyt vezércsillagának, Dell Furanónak, hogy a koncertjeiken pólókat áruljon – de szigorúan csak egy sarokban meghúzódva. Az üzlet a következő évtizedre indult be igazán, ám akkor annyira, hogy az AC/DC-nek az első világ körüli turnéján több bevételt sikerült szereznie merchből, mint jegyeladásokból. Furano lassan, de biztosan kiköltözhetett a sarokból. 1974-ben társult egy másik látnoki vállalkozóval, Bill Grahammel, és Winterland Productions néven megalapították a világ első zenei merchtermékekre szakosodott cégét, amellyel a Fleetwood Mac, a Rolling Stones és Madonna is dolgozott. Graham érdemei egyébként nem merülnek ki a merchipar felvirágoztatásában: menedzserként az elsők között írta elő, hogy a turnék során biztosítani kell az orvosi személyzet állandó jelenlétét.


A pólókhoz és társaikhoz eleinte csak koncerteken lehetett hozzájutni, de az 1970-es években elkezdődött a viszonteladók bevonása is. Ebben a nagy áttörést a New Kids on the Block hozta el, akik akciófiguráktól a reggelizőpehelyig mindenféle holmit piacra dobtak. A folyamatra az internet tette fel a koronát, az ezredfordulón – természetesen Furanóékkal az élen – létrejöttek az első webáruházak. A zenei merch több billió dolláros iparággá nőtte ki magát: egy 2017-ben készült kimutatás szerint globális piaca a megelőző évben az élőzenei koncertekből származó bevételek csaknem háromnegyedével, a zenei felvételek piacának majdnem ötödével egyezett meg. Az elmúlt években a zenészek teljes bevételének 10-30%-át tette ki, és nem egy alkotónak dobott mentőövet a Covid-járvány idején.


A merch nem csak az anyagi haszon terén képes csodákra. Az új dizájnok a kezdetektől fogva albumokhoz is kötődhettek, és a zenekarok élvonalbeli tervezőkkel dolgoztak együtt (elég csak Vivienne Westwood és a Sex Pistols példájára gondolni). Az utóbbi évtizedben mégis nagy port kavart a merch drop, vagyis a korlátozott ideig és/vagy példányszámban elérhető, neves dizájnerekkel együttműködésben készült tárgy, amely amilyen ártatlanul hangzik, olyan hatékonyan képes kijátszani akár a mérvadó népszerűségi listák szabályait is. A Billboard rangsorának felállításakor például az album megjelenését követő hét fizikai és online eladásainak száma nyomja a legtöbbet a latban, a streamingadatok kevésbé alakítják a végeredményt, annak ellenére, hogy a zenehallgatás súlypontja mára oda helyeződött át. Az előadók így egyre gyakrabban választják azt a taktikát, hogy jól időzített merchtermékeik mellé ingyenes letöltési linket biztosítanak, ami az album online eladásait az egekbe repíti. Az eddigi leghíresebb botrány 2019-ben tört ki, amikor Nicki Minaj azt állította, hogy Travis Scott Astroworldje csak a merch drop segítségével tudta megelőzni az ő ugyanaznap megjelent Queenjét, és a vádakat utóbb a számok alaposabb vizsgálata is alátámasztotta.

Mielőtt azt hinnénk, hogy a merch csak a populáris zene velejárója, muszáj felidéznünk a 19. század rocksztárját, Liszt Ferencet. Az Európán végigsöprő lisztománia nemcsak olyan bizarr tettekben nyilvánult meg, mint a mester levágott hajtincseinek és eldobott szivarvégeinek gyűjtése, hanem arra is bőven akadtak példák, hogy az arcképét brossban hordták, az elszakított zongorahúrokból pedig karperecet készítettek. A merchipar 20. századi kibontakozásához a klasszikus zene is felzárkózott, így aligha kell messzire mennünk, hogy megtaláljuk a számunkra legkedvesebb zeneszerzőhöz, zenekarhoz vagy eseményhez kötődő tárgyat.


A Müpában a Wagner-napok alatt számos ajándéktárgy közül lehet választani: a nyári időpont miatt nagyon népszerű a legyező, a totebag, a gymbag, a kulacs és a zokni is, olyan alapvető klasszikusok mellett, mint a kitűző vagy a Wagner-napok ikonikus pólója, amely a New York Times cikkének címét idézi: No Tickets for Bayreuth? Budapest Has a Wagner Festival, Too, azaz: Nem kaptál jegyet Bayreuthba? Budapesten is van ám Wagner Fesztivál!


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register