Müpa Magazin+ / Ráadásul
Kinai_ujev_25.jpg

Sárkányok, kígyók, bambuszfuvolák

2025. 01. 29. Benedek Szabolcs

A Müpa zenei kínálatában immár hagyományosnak tekinthető a holdújév alkalmából kínai művészek közreműködésével megrendezett hangverseny. Ezeken a koncerteken az ismert nyugati hangszerek mellett megszólalnak a tradicionális kínai instrumentumok is.

Megy a Sárkány, jön a Kígyó. A tradicionális kínai naptárban a holdújév a Gergely-naptár szerint számolva január 21. és február 20. közé esik, a február 4-hez legközelebbi újhold idejére. Ennek megfelelően hamarosan véget ér a Sárkány éve (egészen pontosan a Fa Sárkányé), hogy 2025. január 29-én átadja helyét a Kígyónak.

A kínai asztrológia 12 állatjegyet különböztet meg (Patkány, Bivaly, Tigris, Nyúl, Sárkány, Kígyó, Ló, Kecske, Majom, Kakas, Kutya, Disznó), az időt 60 éves ciklusokra osztják. A sárkány az 5 alapelem (fa, tűz, föld, fém, víz) közül 2024-ben a fához kapcsolódott, erejéhez, állhatatossághoz és más nemes tulajdonságaihoz így hozzáadódott a fa által szimbolizált stabilitás, kreativitás és hűség - a kínai hagyományok szerint ezek az erők hatottak a Fa Sárkány évében születettekre, illetve a világra és mindnyájunkra általában.

Őseink a jura kor hüllőinek vagy a jégkorszak mamutjainak gigantikus fosszíliáival találkozva emelhették be a mitológiába a sárkányokat, akik számtalan nép kultúrájában jelen vannak, ám míg Nyugaton alapvetően gonosz, negatív figurákkal, addig Keleten inkább nagylelkű és védelmező sárkányokkal találkozhatunk.

Nálunk az egyszerű legény a hétfejű fenevadat legyőzve nyeri el a királylány kezét és a fele királyságot, de a középkorban a címerpajzsokon és a zászlókon megjelenő sárkányábrázolásoktól remélték az ellenség elrettentését is. A kínai hagyományban a sárkányok többek között az emberek őrzőiként és segítőiként vannak jelen. A kínaiak hajdan a sárkánycsontoknak tekintett őskori leleteknek is mágikus erőt tulajdonítottak, amulettet, gyógyszert készítettek belőlük.

A nyugati kultúra egyes évszázadaiban a kígyónak sem volt jó PR-ja: az ármány jelképének tekintették (az első emberpárt is a kígyó térítette rossz útra), miközben a kínai tradícióban a szépség és a bölcsesség megtestesítője. Az asztrológiai hagyományok szerint a Kígyó éve küzdelmes, ám eredményes szokott lenni: miközben sokan változtatnak ilyenkor az életükön, a sikerhez hozzájárul a családok és a barátok összetartása. A Fa Kígyó ráadásul a szépség és a művészet iránti rajongást is kifejezi.


© Nagy Attila, Müpa

Ebben fontos szerep jut a zenének is, amelynek a kínaiak szintén mitikus eredetet tulajdonítanak. A mítoszok szerint az időszámításunk előtti 3. évezredben a legendás Sárga Császár, a civilizációalapító Huángdi elküldte tudós emberét, Ling Lunt a nyugati hegyek közé különleges bambuszcsövekért, hogy az azokból készült furulyával megidézzék a kínai főnixmadár, a csodás feng-huang hangját. Huángdi úgy vélte, ennek a hangnak a segítségével harmóniát teremthet birodalmában. A régészeti kutatások egy ezredévvel későbbre vonatkozóan már bizonyítják a kínai zene létét: a Shang-kori leletek között agyagedény-furulyákat, kő- és bronzharangokat találtak. A Csou-dinasztia idejéből már írásos feljegyzések is fennmaradtak a zenéről, amelyet a kínaiak évezredekkel ezelőtt is az ég és a föld harmóniája megnyilvánulásának tekintettek. Ehhez kapcsolódott a különféle hangmagasságok és hangszínek közötti matematikai összefüggések felfedezése is, amely lehetővé tette a zene tudományos vizsgálatát. Sőt, a hagyomány ugyancsak Ling Lunhoz kapcsolja az ősi kínai pentaton skála megalkotását is.

Kínában nem fémet vagy állati belet, hanem sodort selymet használtak a hangszerek húrjaihoz. A dobok fémből, többnyire bronzból, valamint bőrből, a fúvós hangszerek fából és bambusznádból készültek. A Han-dinasztia korában Kínát külkapcsolatai révén számos hatás érte, így a hangszerek között is megjelentek a közép-ázsiai eredetű hárfák és lantok, a tatárokkal való összetűzések nyomán pedig a trombiták. A mongol hódítást követően arcot öltött a kínai opera is, amely csírájában már korábban is létezett, a Jüan-dinasztia idején azonban már színpadképeket és táncot is alkalmaztak az előadások közben.


© Nagy Attila, Müpa

A holdújév alkalmából megrendezett hangversenyen megszólalnak tradicionális kínai instrumentumok is. Szerepet kap például a kínai négyhúros mandolin is, a körte alakú liu-csin, amely szóló- és zenekari játékra egyaránt alkalmas. Egykor fűzfából (liu) készült, manapság leginkább szantálfa az anyaga, az eredetileg kéthúros hangszert az 1970-es években modernizálták. Ugyancsak húros hangszer a nyugati lant keleti testvére, a pi-pá – elnevezése már az i. e. 3. századból származó leírásokban is szerepel, mai formáját (perzsa hatásra) a Tang-dinasztia korában nyerte el, a selyemhúrokat újabb gyakran nejlonhúrokra cserélik. Szintén középkori eredetű a kínai hegedű, az erhu, amelynek hangolófejét nemegyszer sárkányhoz hasonlatosra formázzák. De a hangverseny hallgatósága megismerheti a kínai bambuszfuvola, rajta keresztül pedig a mitikus madár, a feng-huang hangját is, közben közösen reménykedhetünk, hogy az utóbbi segít harmóniát teremteni ebben a zaklatott világban.


A cikk eredetileg a Müpa Magazin 2024/24-ös évadának 2. számában jelent meg.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register