Müpa Magazin+ / Ráadásul
Jung-Jaeil-01.jpg

Mitől ilyen jó a dél-koreai filmzene?

2025. 09. 19. Paál János

Nem csupán hangulati aláfestésként szolgál, hanem aktív katalizátora és alakítója a filmélménynek. E zenei világ egyik legjelentősebb alakja Jung Jae-il, aki műveiben tökéletesen ötvözi a tradicionális koreai hangzásvilágot a modern zeneszerzési technikákkal, világhírét pedig az Élősködők című Oscar-díjas filmben, valamint a Squid Game című sorozatban végzett munkájával vívta ki. Jung Jae-il október 25-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben lép fel, hogy végre a magyar közönségnek is élőben mutassa be sokrétű és izgalmas repertoárját.

Korea nagyon érdekes hely. Amikor az egyébként is viharos történelmű ország a második világháború után kettészakadt, Észak a személyi kultusz és a teljes katonai-politikai diktatúra útját „választotta”, míg Dél a demokratikus berendezkedés és a nyugati típusú kapitalizmus gazdasági modellje felé vette az irányt. És míg Észak-Koreából a katonai felvonulásokról, hadihajók vízre bocsátásáról és a kedves vezérnek lelkesen tapsoló tömegekről szóló videófelvételeken kívül kevés mozgókép kerül ki, addig a dél-koreai filmek nem pusztán utat találtak nyugatra, de saját szeletet hasítottak ki maguknak az európai és amerikai filmrajongók érdeklődési köréből. A dél-koreai filmek nyugati sikere pedig nemcsak a nyugati világban is könnyedén értelmezhető társadalomkritikai kérdésfelvetéseiknek, valamint sajátos, mégis „ismerős” filmnyelvi megoldásaiknak köszönhető, hanem annak is, hogy ebben a filmnyelvben markáns szerep jut a zenének, ami a kortárs koreai filmkomponisták nagyszerű megoldásai révén könnyedén képez hidat Kelet és Nyugat között.

A zene és a történet szoros összefonódásának a régmúltra visszanyúló hagyományai vannak a koreai kultúrában. A tradicionális koreai narratív operában, a phanszoriban egy énekes és egy dobos adott elő a köznapi emberek életéből vett jelenetsorokat, kezdetben főleg piactereken, később pedig már nemesi udvarokban is. A modern koreai filmzene gyökerei ugyanakkor inkább a hagyományos koreai népzenében, a gugakban rejlenek. Miközben a koreai filmzeneszerzők legjobbjai képzett jazz- és/vagy klasszikus zenészek, gyakran a gugak sajátos dallamait, ritmusait és hangszereit – például a kajagumot vagy a csanggut – is beemelik alkotásaikba.

Ez a tradíciót és modernitást ötvöző zenei kísérletezés olyan zeneszerzőket emelt nemzetközi szintre, mint az egyébként gitárművészként is elismert Lee Byung-woo, aki a Két nővér, az Anya és A gazdatest világsikert arató zenéjével szerzett elismeréseket, vagy Jo Yeong-wook, akinek zenéje többek között Park Chan-wook Oldboy című, mára klasszikussá vált pszichológiai thrillerét is felejthetetlenné tette. Más koreai zeneszerzők, mint például Bang Jun-seok vagy Mowg, szintén nagy hatást gyakoroltak a koreai filmzene fejlődésére, saját egyedi megoldásaikkal gazdagítva ezt az egyre sokszínűbb kulturális teret, Dél-Korea filmművészetét pedig mind újabb nemzetközi sikerekhez segítve.

A koreai filmzeneszerzők körében kiemelt helyet foglal el Jung Jae-il, aki már karrierje korai szakaszában is bizonyította, hogy képes a különböző zenei műfajok közötti határokat átlépve izgalmas és egyedi atmoszférát teremteni. Az Élősködők című film zenéjével azonban kétségtelenül új csúcsokra tört – hangulatában tökéletesen képezte le Bong Joon-ho rendező társadalomkritikával átitatott, groteszk hangvételű alkotását.

Az Élősködők zenéjében Jung Jae-il minimalista eszközökkel operál, melyek mögött azonban külön jelentéstartalmak nyílnak, a zene gyakorlatilag egy másodlagos narratív réteget kölcsönöz a filmnek. Finoman egymásba fonódó zenei témái egyszerre komikusak és nyugtalanítóak, érzékenyen követik a cselekmény abszurd fordulatait. Különösen emlékezetes a film egyik kulcsjelenetének zenéje, amelyben klasszikus és tradicionális elemek vegyülnek modern elektronikus hangzással, tükrözve a film fő témáját: a társadalmi osztályok közötti feszültséget.

Az Élősködők sikere után Jung Jae-il újra bebizonyította, hogy képes megújulni és továbbra is izgalmas maradni. A Squid Game című Netflix-sorozat zenéjével ismét a figyelem középpontjába került, sőt popkulturális jelenséggé vált. A Squid Game zenéje egyszerre játékos és vészjósló, szinte hipnotikusan hat a nézőre, miközben a klasszikus gyerekdalok torzított változataival nagyszerűen reflektál a sorozat központi elemének számító egzisztenciális rettegésre is. Jung itt is mesterien használta a tradicionális elemeket, például a phanszori drámai énekmódját. Ezeket modern elektronikus ritmusokkal ötvözi, amelyek együtt hátborzongató és felejthetetlen élményt nyújtanak.

Sikere jól mutatja azt a tendenciát, amely napjaink koreai filmzenéjét jellemzi: a népzene hagyományait bátran újraértelmezve, azokat a nyugati zenei tradíciók technikáival vegyítve hoz létre globálisan is értelmezhető, mégis jellegzetesen koreai hangzású alkotásokat. Ez a művészi megközelítés nem csupán autentikusságot kölcsönöz a filmeknek, hanem a világ minden táján, széles közönség számára is élvezhetővé teszi őket.

Jung Jae-il és kortársai munkássága tökéletes példája annak, miként válhat egy kulturális jelenség egyszerre helyivé és univerzálissá, hogyan képes átívelni országhatárokon és földrészeken, miközben megőrzi saját identitását. Dél-Korea filmzeneszerzői nem csupán hazájuk filmművészetét emelik magasabb szintre, de a filmzenék történetének új, izgalmas fejezetét is írják.


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register