Müpa Magazin+ / Ráadásul
Nosferatu-orgona.jpg

Borzongás és áhítat – hogyan lett az orgona a horror és a sci-fi hangszere?

2024. 11. 15. Paál János

Az orgona a világ egy legősibb hangszere, már az ókori görögök is használtak a mai formájára és működési elvére emlékeztető eszközöket. A Római, majd a Bizánci Birodalomban az arénák kelléke volt, a középkori Nyugat-Európában pedig fokozatosan a nagyobb templomok elengedhetetlen tartozékává vált. De hogyan lett templomi hangszerből a horror- és sci-fi-filmek népszerű kísérője?

Hogy a filmzeneszerzők előszeretettel alkalmazzák az orgonát, arra számtalan példa kínálkozik a filmtörténetből, és még csak nem is kell túlságosan megerőltetnünk a memóriánkat. Valószínűleg mindannyian tucatnyi filmet láttunk, amelyben jelentős szerepet kap az orgona semmi mással össze nem téveszthető hangja – leggyakrabban talán a horror és a sci-fi műfajában.

De miért vált az orgona e két műfaj jellemző – a klasszikus horrorokban már-már klisészerűen túlhasznált – hangszerévé? A jelenséghez valószínűleg némi köze van Johann Sebastian Bachnak is, akinek d-moll toccata és fúgája, a zeneirodalom alighanem legismertebb orgonadarabja számtalan filmben kapott szerepet, első alkalommal a Dr. Jekyll és Mr. Hyde című gótikus rémtörténet 1931-es feldolgozásában. Az orgonazene azóta számtalan sötét tónusú, a gótikus esztétika jegyében született filmalkotásban jelent meg – főleg a 80-as és a 90-es években –, elég csak a Batman (1989) és a Batman visszatér (1992), az Interjú a vámpírral (1994), Az ördög ügyvédje (1997) és az Álmosvölgy legendája (1999) című filmekre gondolni. Talán ezeknek is köszönhető, hogy az orgonát a liturgikus zenében játszott szerepe helyett ma már sokan inkább ódon épületek omladozó falai mögött rejtőző emberarcú szörnyetegekkel azonosítják.

Az operaház fantomja 1962-es filmváltozatában szintén fontos szerepet kap az orgona, és bár Andrew Lloyd Webber jóval népszerűbb színpadi musicalverziójában maga a hangszer ritkábban szólal meg, a történet – illetve az orgonaművész címszereplő – óriási népszerűségre és ismertségre tett szert általa, így 1976-os bemutatója óta valószínűleg nézők generációinak fejében mélyítette el az orgona és a magányos, világtól elzárt szörnyeteg fogalmi kapcsolatát.

Ugyanakkor az orgonát nem kizárólag a gótikus romantika, illetve a horror- és vámpírfilmek műfajában alkalmazzák szívesen a zeneszerzők, a sci-fi alapművei között is jócskán találni erre példát. Ha felidézzük a 2001: Űrodüsszeia vagy az Interstellar nagyszabású képsorait, talán már el sem tudnánk képzelni őket az orgona magasztosságot árasztó harmóniái nélkül. A hangszer utánozhatatlan hangja évszázadok óta zeng a templomok falai között, emelkedettséget és szakralitást hordoz, így talán érthető, hogy a világűr emberi léptékkel leírhatatlan, emberi ésszel felfoghatatlan hatalmasságát bemutató filmpillanatoknak is nagyszerű kísérője. Az orgona fenségességéhez elválaszthatatlanul kapcsolódik a kiismerhetetlen Istenhez intézett imádságok lelkülete, így nagyszerűen illik a végtelen űrbe kivetett ember áhítatának ábrázolásához is.


Címkék
General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register