Müpa Magazin+ / Ráadásul
Steinway-zongora_MÜPA_87325.jpg

A szív billentyűi – a billentyűs hangszerek útja a görög víziorgonától a modern zongoráig

2024. 11. 27. Paál János

A billentyűs hangszerek királyát, a zongorát valószínűleg senkinek nem kell bemutatni, azt azonban már kevesebben tudják, hogy ez a hangszertípus milyen hosszú utat tett meg, mire elérkeztünk a zongora jól ismert, letisztult hangzásáig.

Az első billentyűs hangszer alighanem az akkor még vízzel működtetett orgona volt, és már az időszámításunk előtti 5. században is használták a görög templomokban – persze hangminősége akkor még csak meg sem közelítette a ma ismert orgonákét. Az orgonát a Római és a Bizánci Birodalomban is ismerték, a keresztény templomokban, illetve az egyházi zenében pedig az előző évezred elején terjedt el. A 12. században aztán megjelent az orgona apró, hordozható – úgynevezett portatív – verziója is, amely hamar az utcai muzsikusok és zenekedvelő nemesek népszerű hangszerévé vált.

A csembaló valamikor az 1400-as években született meg. A hangszer különlegessége, hogy bár külsejét és megszólaltatásának módját tekintve az orgona leszármazottjának is tekinthető, mechanikájában és hangzásában közelebb áll a lanthoz, hiszen míg az orgona hangját a sípokban áramló levegő biztosítja, addig a csembalóban található szerkezet húrokat penget meg a billentyűk lenyomásakor. Virágkorát a reneszánszban és a barokkban élte, Johann Sebastian Bach és Domenico Scarlatti műveiben is jelentős szerephez jutott.


A Müpa új kétmanuálos barokk csembalója, amely 2022 tavaszán érkezett az intézménybe a kiváló brit csembalókészítő mester, Huw Saunders keze munkáját dicséri © Hirling Bálint, Müpa

A klavikord – legalábbis mechanikáját tekintve – átmenetet képez a csembaló és a zongora között, a hangszertestben sorakozó húrokat ugyanis már nem pengetők, hanem apró kalapácsok rezegtetik meg. Viszonylag kis méretéből fakadóan nem jelentett túl nagy terhet utazás közben sem, így 14. századi feltalálásától egészen a 18-19. századig népszerű hangszernek számított, kiváltképp a billentyűs hangszerekkel ismerkedő zenetanulók és tanáraik körében. Mozart is sokszor vitt magával egyet hosszabb utazásaira, hogy otthonától távol se kelljen lemondania a gyakorlás lehetőségéről. Praktikus eszköznek számított, zenekarokban és koncerttermekben azonban viszonylag ritkán jutott szerephez, hiszen méretéből fakadóan meglehetősen korlátozott hangerővel rendelkezett.


Klavikor ábrázolás a 18 századból

A mai zongorák közvetlen elődjének is tekinthető fortepiano feltalálása a Mediciek alkalmazásában álló hangszerkészítő, Bartolomeo Cristofori nevéhez fűződik, és a 18. század elejére tehető, de a zenészek és zeneszerzők csak több mint fél évszázaddal ezután, az 1760-as évektől kezdték széles körben alkalmazni a hangszert. A 18-19. század során a zongora az ipari forradalomnak és az egyre-másra érkező technológiai újításoknak köszönhetően fokozatosan egyre közelebb került ma is ismert és alkalmazott formáihoz. Egyre letisztultabb hangszíne lassanként a zenetanulók és a zeneszerzők körében is megkerülhetetlenné tette, és mára nemcsak a komoly-, de a könnyűzenének is alapvetésévé vált – szinte lehetetlen olyan zenei műfajt megnevezni, amelyben ne kaphatna valamilyen szerepet.

A fent említett, viszonylag ismert billentyűs hangszerek mellett érdemes megemlékezni a csembaló unokahúgairól, a cselesztáról, a spinétről vagy a virginálról is, amelyek szintén fontos lépcsőfokait jelentették a billentyűs hangszerek evolúciójának és annak, hogy a zenetanulás egyre szélesebb rétegek számára vált elérhetővé az évszázadok során.


General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register