19197_temak_es_variaciok_etudok_171115_01.jpg
tánc, újcirkusz
Magyar Nemzeti Balett: Klasszik 47°N19°E
Modern balett-est két részben
2017. november 25. szombat
18:00 - 20:00
Fesztivál Színház

Téma és variációk:

Szóló lány Melnik Tatiana, Tanykpayeva Aliya, Kim Minjung
Szóló fiú Leblanc Gergely, Balázsi Gergő Ármin, Oláh Zoltán
közreműködők a Magyar Nemzeti Balett együttese
közreműködők a Magyar Állami Operaház Zenekara felvételről
koreográfia George Balanchine
zene Pjotr Iljics Csajkovszkij
eredeti díszlet és jelmez Woodland Thompson
díszlet Rózsa István
jelmez Rományi Nóra
világításterv Solymosi Tamás
betanító balettmester John Clifford
próbavezető balettmester Aradi Mária, Dózsa Imre, Solymosi Tamás, Venekei Marianna
George Balanchine koreográfiája © The George Balanchine Trust

Etűdök:

Balerina Kozmér Alexandra, Sarkissova Karina, Balaban Cristina
Szóló fiú Oláh Zoltán, Timofeev Dmitry, Balázsi Gergő Ármin, Bakó Máté, Lagunov Ievgen, Leblanc Gergely
koreográfia Harald Lander
zene Carl Czerny
művészeti tanácsadó Lise Lander
betanító balettmester Johnny Eliasen
próbavezető balettmester Pongor Ildikó, Kövessy Angéla

Balanchine-Csajkovszkij

Téma és variációk (balett egy felvonásban)

Lander-Czerny-Riisager

Etűdök (klasszikus balett egy felvonásban)

Balanchine mára klasszikussá vált 1947-es koreográfiája az orosz balett 19. századi fénykorát idézi meg, annak birodalmi pompájával, csillogásával, ám a klasszikus lépéseket újszerű szekvenciákkal megbolondítva. A Csajkovszkij III. szvitjének utolsó tételére készült, cselekmény nélküli művet gyakran a Csipkerózsika „kistestvéreként” is emlegetik. Nem véletlen a címadás: a klasszikus báltermi közegben a női és férfi szólótáncos, valamint a balettkar szólói és együttesei hűen követik a zenei tétel tizenkét variációját. Az egész mű a klasszikus balett könnyed eleganciáját és szerkesztési elveit hordozza, míg minden táncmozdulat a muzsika finom történéseire reagál, és a zenei kompozícióval együtt épül a végső polonéz utolsó, katartikus akkordjáig.
Az Etűdök témája maga a klasszikus tánctechnika, a balett. Kiemelkedő felkészültséget igénylő koreográfia, mondhatni, egy különleges balettóra, amely egyben egy társulat technikai tudásának „vizsgája” is: a rúd mellett kezdődik, és egyre összetettebb gyakorlatokban mutatja be az ugrásokat, forgásokat, a spicctechnika specialitásait, míg végül eljut a bonyolult színpadi kombinációkig és magas fokú virtuozitásig. Harald Landert a jól ismert Czerny-zongoraetűdök ihlették, ezek zenekarra hangszerelt változatára készítette koreográfiáját 1948-ban, a Dán Királyi Balett Társulatának. A műben megmutatja a fáradságos gyakorlatok szépségét és tökéletességét, felvillantja a különböző tánctörténeti korszakokat, és megjeleníti A szilfid legendás balerinájának alakját is.

Rendező: Nemzeti Táncszínház

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok