3439_22c15d1e1a7b86de2d0667163d393513.jpg
3439_22c15d1e1a7b86de2d0667163d393513.jpg
komolyzene, opera, színház
Henry Purcell: Artúr király
Az ötfelvonásos semi-opera koncertszerű előadása két részben
2007. november 18. vasárnap
18:30 - 21:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Müpa saját produkció
Közreműködik Csereklyei Andrea, Hamvasi Szilvia, Wierdl Eszter - szoprán, Bárány Péter - kontratenor, Szigetvári Dávid - tenor, Raimund Nolte - basszus, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar (korabeli hangszereken)
Vezényel Vashegyi György

Purcell

King Arthur, Z. 628 - Librettó: John Dryden

„Az első musical a zenetörténetben” - így aposztrofálta Nikolaus Harnoncourt Henry Purcell 1691-ben bemutatott ötfelvonásos színpadi művét. Az Artúr király (King Arthur) ugyanis semi-opera, azaz félig opera, félig színdarab: prózai párbeszédek váltakoznak benne énekelt részekkel és táncbetétekkel. A koncertszerű előadásban a prózai szakaszok mellőzésével hangzik el a kompozíció, amely szélsőséges alakváltoztatásokat igényel az énekesektől. Ők ugyanis nem a főbb szerepeket alakítják (szcenírozott előadásban ez a feladat prózai színészekre hárul), hanem a legváltozatosabb epizódszerepekben - istenekként, nimfákként, pásztorokként - kell megjelenniük a történetben, amelynek középpontjában az a harc áll, amelyet Artúr király vív csodálatos szereleméért, a vak Emmeline hercegnőért.
Az angol barokk remekművét vezénylő Vashegyi György a régi zenei előadói gyakorlat kiváló képviselője. A Purcell Kórust 1990-ben éppen a névadó zeneszerző operája, a Dido és Aeneas előadására alakította meg, zenekara pedig egy évvel később, Monteverdi korszakos jelentőségű operájának első teljes magyarországi előadása után vette fel az Orfeo nevet. A mára számos mű hazai bemutatóját jegyző két együttes produkcióiban rendszeresen közreműködnek az előadás magyar énekesei.
A szereplőgárdának nemzetközi rangot ad Julian Podger, a világ vezető reneszánsz együttesei közé tartozó Gothic Voices tagja. Emellett énekel a Gabrieli Consortban, a London Baroque együttesben és a Tallis Scholars kórusban is, s olyan karmesterekkel dolgozik együtt, mint John Eliot Gardiner, Christopher Hogwood és Paul McCreesh. A német Raimund Nolte szintén fellépett már az európai régi zenészek legnagyobbjaival. Krisztus szerepében például a Trevor Pinnock vezényelte Máté-passióban, Schubert Lazarusában Nikolaus Harnoncourt pálcája alatt, a Drezdai Zenei Játékokon pedig a René Jacobs nevével fémjelzett különleges operaelőadáson hallhatta a közönség.

Rendező:

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok