28353_bfz_j_s_bach_mate_passioja_es_mas_szenvedestortenetek_240324_01.jpg
28353_bfz_j_s_bach_mate_passioja_es_mas_szenvedestortenetek_240324_02.jpg
komolyzene, opera, színház
Budapesti Fesztiválzenekar
Kompasszió – J. S. Bach Máté-passiója és más szenvedéstörténetek
2024. március 24. vasárnap
15:30 - 18:00
egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

J. S. Bach

Máté-passió, BWV 244 – részletek

Tigran Mansurian

Requiem – Agnus Dei

Taiseer Elias

Improvizáció

Ravel

Két héber dal – Kaddish

Roopa Panesar

Improvizáció

Taiseer Elias–Zohar Fresco

Improvizáció

Fischer Iván

Sait gezunt

„A koncert keretét Bach Máté-passiója adja, de Jézus szenvedéstörténete mellett együttérzésünket fejezzük ki más ártatlan áldozatokkal is” – foglalja össze Fischer Iván a Kompasszió (könyörület, részvét) névre keresztelt hangverseny koncepcióját. A passió a Cantemus Vegyeskar és válogatott nemzetközi szólisták előadásában szólal meg.

A fennmaradt két Bach-passió egyikét, a protestáns egyházzene csúcspontjának tekinthető Máté-passiót ma gyakran pusztán zeneműként adják elő, pedig alkalmazott zene a javából, vagy ahogy Fischer Iván fogalmaz: „szellemi tartalmú rituálé”. Az 1727 nagypéntekjén bemutatott mű két része között nagyjából egyórás prédikáció hangzott el. A darabban található evangéliumi szövegek, a korabeli közönség által jól értett zenei szimbólumok és a több ponton fellelhető kulcsszavak, amelyek összekötik a bibliai idézeteket Picander verseivel és a korálok szövegeivel, mind azt mutatják, hogy ez a passió sokkal inkább tanítás, mint csupán zene. Tanítás részvétről és együttérzésről, vagyis kompasszióról.
Fischer Iván Amszterdamban már nagy sikerrel bemutatott elképzelése ehhez az eredeti gondolathoz csatlakozik. A Máté-passióból kimaradt jelenetek helyén olyan klasszikus vagy épp népzenei, jazz-, kórus- és filmbetétek szólalnak meg, amelyek mondanivalójukban találkoznak a bachi üzenetekkel. Ugyanaz a fogalom, több áldozat; egy este, több szenvedéstörténet – ez Fischer Iván szigorúan jelenre hangolt, folyamatosan változó koncepciójának lényege.
A betétek után mindig visszatér Bach zenéje. A kettéosztott kórus és a zenekar elképesztő sztereóhangzást hoz létre, érzékletesen jeleníti meg a tömegek közti felelgetést. A Máté evangéliuma nyomán haladó elbeszélés többször megáll, hogy áriák formájában vetítsen ki egy-egy érzést. Az intenzív, drámai, gyakran szenvedélyes zenében Bach számos szövegfestő eszközt használt, vokálisan és hangszeresen egyaránt.

Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar

Vezényel:

Fischer Iván

Közreműködők:

szoprán Anna-Lena Elbert
tenor Nicholas Mulroy
mezzoszoprán Olivia Vermeulen
basszbariton Hanno Müller-Brachmann
oud Taiseer Elias
hegedű Daniel Bard
szitár Roopa Panesar
keretes dob Zohar Fresco
Cantemus Gyermekkar (karigazgató: Szabó Dénes)
Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Iratkozzon fel a Müpa hírlevelére és értesüljön elsőként programjainkról! Feliratkozom