12879_amadinda_jupercussiongroup_141009_02.jpg
12879_amadinda_jupercussiongroup_141009_03.jpg
komolyzene, opera, színház
Az Amadinda és a Ju Percussion Group
2014. október 9. csütörtök
17:30 - 20:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Müpa saját produkció
CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál

Közreműködők:

Ju Percussion Group (művészeti vezető: Tzong-Ching Ju)
Amadinda Ütőegyüttes Rácz Zoltán, Váczi Zoltán, Holló Aurél, Bojtos Károly
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
szoprán Miksch Adrienn, Rayanne Dupuis
alt Kovács Annamária
tenor Kálmán László
basszus Fokanov Anatolij
zongora Balog József, Bizják Dóra, Ránki Fülöp,
zongora, cseleszta Zentai Károly
ütő Janca Dániel, Lajhó Gyula, Joó Szabolcs

Vezényel:

Rácz Zoltán

Chang Chiung-Ying

Solar Myth - magyarországi bemutató

Ginastera

Cantata para América mágica, op. 27 - magyarországi bemutató

szünet

Stravinsky

Les noces (Menyegző)

Antheil

Ballet mécanique (Mechanikus balett) - magyarországi bemutató

Az új zene elképzelhetetlen az ütőhangszerek forradalma nélkül. S vajon mitől lüktetett mágikus erővel a történelem előtti idők zenéje, ha nem az ütőhangszerek ritmusától? A budapesti Amadinda és a tajvani Ju Percussion Group több magyarországi bemutatót ígérő estje megidézi a Távol-Keletet, a Kolumbusz előtti Dél-Amerikát és egy orosz falusi lakodalmat. Mindezek előtt pedig megszólal egy futurista-kubista filmzene.

Az avantgárd művészek - a dadaisták éppúgy, mint a szürrealisták vagy a futuristák - óriási lehetőséget láttak a 20. század új médiumában, a mozgóképben. A kubista festő Fernand Léger egyetlen film erejéig tett kirándulást a műfajban: az 1924-ben forgatott Mechanikus balett az experimentális filmművészet alapművévé vált. Léger pontosan kidolgozott ritmus szerint illesztette össze a rövid snittekből álló képanyagot. „Ez a film - írta - igen komoly kihívás elé állította a szemet. Szalmakalap, cipők, üvegek, lemezek, műlábak, arcok, szemek, gépek, egy rakás holmi és végül egy mosónő voltak a színészeim. Mindet ugyanúgy kezeltem, egységes erővel. Az embert és a tárgyakat egyaránt egy adott ritmikus alapmintába szőttem bele.” Ehhez a vizuális világhoz komponált kongeniális zenét az amerikai George Antheil.
Nem kevésbé merész kísérlet Igor Stravinsky ugyanekkor szerzett, a kantáta és a balett sajátos keverékével kísérletező, az Antheil-darabhoz meglepően hasonló hangszerelésű - zongorák együttesét és ütőhangszereket foglalkoztató - Menyegzője.
Izgalmas kapcsolatok felismerésére ad lehetősége a színház és a mágia határán egyensúlyozó, látványában is igen hatásos Solar Myth és a Varázslatos Amerika énekei című Ginastera-kompozíció összekapcsolása.

Rendező: Művészetek Palotája

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok