13137_mupamozi_megkeranep_140915_01.jpg
irodalom, film, kiállítás
Még kér a nép (1971)
Leplezetlenül - A magyar filmek sokjelentésű erotikája
2014. szeptember 15. hétfő
17:00 - 20:30
Előadóterem
Müpa saját produkció
müpamozi

Közreműködik:

házigazda Réz András

Szereplők:

Madaras József, Juhász Jácint, Bürös Gyöngyi, Drahota Andrea, Cserhalmi Erzsi, Zala Márk, Molnár Tibor, Ragályi Elemér, Bálint András, Balázsovits Lajos

Alkotók:

operatőr Kende János
forgatókönyv Hernádi Gyula
Vágó Farkas Zoltán
zene Sebő Ferenc, Cseh Tamás
dalszöveg Bereményi Géza
díszlet Banovich Tamás
kosztüm Vicze Zsuzsa
koreográfus Pesovár Ferenc
rendező Jancsó Miklós

Még kér a nép (1971) - Mafilm 1. Játékfilmstúdió, színes, 82 perc

A Művészetek Palotája és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet digitális vetítéssorozata, a Müpamozi 2014 őszi válogatása azt a kérdést veti fel: milyen köntösben jelenik meg a vágy, az erotika és a meztelenség a magyar film történetében? Valóban Erósz mozgatja-e itt a szálakat? Mikor ruhátlanok a nők, és mikor a férfiak? Látunk-e életörömöt ezeknek a filmeknek az erotikus jeleneteiben? Hogyan tud bánni az erotikus próza szövegeivel a film közege? Mi erotikus: a teljes meztelenség, az, ha csak egy árnyék jelenik meg a falon, vagy a harisnyatartóról lassan felhúzódó selyemkombiné? Milyen a szerelmi kultúránk, és hogyan függ ez össze a filmekben megjelenő valóságábrázolással? Mire használta fel a magyar film a meztelenséget az erotikus mozzanatok mellett? Készülhetnek-e ma „szerelmes filmek”? Réz András filmklubja többek közt ezekre a kérdésekre keresi a választ.

A Cannes-ban rendezői díjat nyert film koreografált, kollektív táncok formájában jeleníti meg a századforduló agrárszocialista mozgalmait. Liturgikus, mitikus ábrázolásmódjában a tényleges történések elvonttá válnak, a dalokból, táncokból, viseletekből Jancsó olyan hagyományt „teremt” a Balaton-felvidéki tájban, amelyben egybemosódnak ősi paraszti és munkásmozgalmi mítoszok. Ebben a lírai absztrakcióban nemcsak a víz, a búza, a vér és a meztelenség, hanem maga a halál is szimbolikussá, „meseivé” válik. A film nagyjeleneteiben a Jancsóra oly jellemző meztelenség rituálisan jelenik meg. Az agrársztrájkok ellen felvonuló katonák előtt a lányok félmeztelenre vetkőznek, galambokkal a kezükben, vállukon. Meztelenségük, mint Jancsónál mindig, kollektív szimbólum, itt éppen az ártatlanságé, a kiszolgáltatottságé, az életé a halált hozó hatalommal szemben.

Rendező: Művészetek Palotája, MaNDA

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok